Are_62 Skrevet 9. februar 2007 Skrevet 9. februar 2007 Hei, Jeg prøver å finne den beste PC prosessoren jeg kan få kjøpt. Skal kjøpe helt ny PC og vil gjerne ha det beste av alt. Nå har jeg sett på 'anbefalinger' men er fremdeles usikker på CPU. Den som er foreslått er en Intel Core 2 Quad Extreme E6800 2.93GHz men det finnes en som er 1000,- dyrere: Intel Core 2 Duo Extreme E6800 2.93GHz... Den sistnevnte har 2x2mb cache mens den første og billigste har 8mb cache. Det er her jeg er forvirret. Hvilken er bedre og raskere til mitt bruk? Min bruk blir PhotoShop/bildebehandling (over 50MB bilder). Men jeg bruker også Microsofts nye FSX simulator som krever sitt for å få bra FPS. Hovedkort ser det ut som kanskje ASUS med nForce 680 SLi chipset er tingen men jeg er ikke sikker. Kanskje Striker Extreme er bedre? Skjermkort er det ikke så mye tvil om. Det blir vel et GEForce 8800. Kabinett vet jeg ikke enda. Hvor lite kan det være uten å få plass eller kjøleproblemer? Jeg har ikke utforsket så mye enda rundt kjøling og hva slags vifter man burde kjøpte for effektiv men stille kjøling. Kjøper gjerne stort tower om nødvendig. Leter også etter god viftestyring og rask kortleser til å lese inn fulle 4GB CF kort med 16MB RAW format bilder. Forslag og råd mottas med takk.
Simen1 Skrevet 9. februar 2007 Skrevet 9. februar 2007 Velkommen til forumet Det virker som det ikke er et spørsmål om penger eller hva som gir mest for pengene, men pur og simpel høyest mulig ytelse, koste hva det koste vil. Spørsmålet om du bør gå for 2 raske kjerner eller 4 litt tregere kommer veldig an på oppgavene du vil optimalisere for. Noen få photoshop-filtre kan bruke 4 kjerner og får stor ytelseforbedring av det, mens de fleste filtre pluss det meste annet i photoshop tar ikke i bruk mer enn 1 kjerne. Da vil du få best ytelse med dobbeltkjerneprosessoren. Å sikte mot "det beste av alt" betyr å ikke optimalisere for noe, men gjøre en rekke kompromisser over hele linja. Hvordan ytelsen til FSX varierer med antall kjerner aner jeg ikke. Jeg kan bare anbefale å prøve å finne noen tester på nett og sammenligne. Angående minnekortleser og minnekort så har Sandisk et ganske så ekstremt sett: http://www.dpreview.com/news/0607/06071906...skextremeiv.asp
Are_62 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Skrevet 9. februar 2007 Takk for velkomst og svar Simen. Ja, jeg har undersøkt litt vedr. FSX og det viser seg at det ikke er en multi threaded app. slik at den ikke nytter fordel av hverken dual eller quad. Men det viser seg allikevel at X6800 presterer bedre enn QX6700. I dag har jeg en 3.6ghz P4-560. Det er da merkelig at denne (etter tester å bedømme) er da ganske mye tregere enn en 2.93ghz dual core. Jeg føler vel at det uansett er litt tryggere å investere i dual core nå siden det er en smule (og kun en smule) eldre teknologi enn quad. Quad kan jeg kjøpe senere når FS og fler filtere i PhotoShop supporterer det. Importering av RAW filer burde gå raskere med en ny prosessor uansett. Takk for linken til kortleseren. Den ser bra ut.
Simen1 Skrevet 10. februar 2007 Skrevet 10. februar 2007 Det med 3,6GHz Pentium 4 vs. 2,93 GHz Core 2 Extreme har jeg en forklaring på: Det er ikke flere kjerner som gir den ekstra ytelsen, men selve kjernen. En hypotetisk Core 2 Extreme med 1 kjerne ville nok også yte bedre enn Pentium 4 3,6GHz. Grunnen er at kjernene er veldig ulike og dermed ikke yter likt per GHz. Både mer L2 cache og en rekke andre forskjeller gjør at Core 2 Extreme yter bedre til tross for lavere antall GHz. En Pentium 4 3,6GHz gjør (grovt anslag) ca 2 instruksjoner per klokkesyklus, mens Core 2 Extreme gjør ca 3 instruksjoner per klokkesyklus (per kjerne). Med andre ord mer i parallell på hver kjerne. (Flisespikkere vil sikkert si at tallene 2 og 3 er svært unøyaktige og varierer fra applikasjon til applikasjon, men det får være så. Poenget er å forklare den bedre parallelliteten man ser i testresultater.) Importering av RAW-filer er ikke noe problem selv for flere år gamle prosessorer. Prosessorene er i stend til å takle flere GB/s med informasjon, så flaskehalsen ligger en annen plass. De aller fleste minnekortlesere er basert på USB2.0 (både de som er innebygde i stasjonære og bærbare PCer og de man får kjøpt løse). USB2.0 takler i teorien opp mot 60 MB/s, men i praksis er det skjeldent over 30 MB/s på grunn av protokollen som brukes til overføring. Med andre ord over 30 ganger tregere enn det prosessoren takler. Likevel er det ikke er flaskehalsen sitter ved lesing av RAW-filer. Flaskehalsen er som regel minnekortet selv siden de ofte ikke klarer noe mer enn ca 20 MB/s. Hvis hovedpoenget med oppgraderinga er å øke hastigheten PCen leser RAW-filer med så vil jeg heller anbefale et raskere minnekort og en raskere minnekortleser. Minnekortleseren og minnekortet fra Sandisk som jeg lenket er for tiden markedets aller raskeste løsning og klarer opp til 40 MB/s. Det koster riktignok flesk sammenlignet andre minnekortlesere og minnekort, men er langt billigere enn å kjøpe en helt ny PC. Hvis du velger dette minnekortet og minnekortleseren så bør du også ha en port med Firewire å koble den til. Et kort med Firewire-porter koster ikke all verdens: lenke. Det finnes to varianter av Firewire 400 og 800. Tallene beskriver hastigheten i Mbit/s. I MByte/s blir det henholdsvis 50 og 100 MB/s. Det eneste kortet jeg fant med Firewire 800 og vanlig PCI-tilkobling var dette til ca 600kr. _______________________________________ Angående FSX så er det som de fleste spill, avhengig av et raskt skjermkort. Nå vet jeg ikke hvilket skjermkort du har fra før, men det kan godt hende at oppgradering av skjermkort er alt som skal til for å få spillet til å flyte som en drøm. (Her bør man nok undersøke med tester av skjermkort og prosessorer for å få full oversikt over hva som virker og ikke)
Are_62 Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Skrevet 10. februar 2007 Takk for mye nyttig informasjon Simen. Ja, det tar litt tid å kopiere RAW filer fra minnekort til PC men det er ikke et problem da jeg går meg en tur eller henter en kopp kaffe. Jeg leser aldri filer direkte fra minnekort til CS2. Men... problemet oppstår når jeg converterer filer fra PhotoShop RAW til PhotoShop. Det tar ikke mer enn kanskje 30 sekunder men jeg redigerer mange ganger 30-40 biler ila et par timer og må stadig vente. Denne konverteringen ser ikke ut til å være I/O eller GPU intensiv men heller CPU intensiv. I alle fall tror jeg det. Det andre jeg gjør mye er batch prossesering i CS2 pluss filtere som også tar sin tid. Igjen, ikke et problem på enkeltfiler men et problem når man gjør dette nesten daglig. Jeg tror for øvrig at performance blir bedre med 2 HD's siden jeg da kan fordele hvor temp data blir skrevet. Dette er sterkt anbefalt av Adobe men jeg har ikke prøvd det enda da min HP Pavilion ikke har plass til mer enn en HD. Nå har jeg bestemt meg for komponenter uansett og jobber med bestillingen. Det er litt kronglete da jeg må bruke flere leverandører. Jeg har lagt ved en liste her av hovedkomponentene i håp om at noen her i forumet sier ifra hvis dere ser at jeg har gjort noen feilvalg. Jeg har ikke bygget en PC siden 1998 siden jeg har kjøpt pakkeløsninger i det siste så det er mye nytt for meg. Hovedkort: MSI P6N, nForce-680i SLI, Socket-775, ATX, Firewire, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 (er MSI greit eller burde jeg se på Intel eller Asus?) CPU: Intel X6800 dual core Minne: Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T (jeg kjøper 2 av disse for å få 4GB) Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,630/2000Mhz (Er XFX greit? (jeg har ikke hørt om det før)) Skjerm: Samsung 24" LCD Syncmaster 244T TCO-03, DVI, Pivot, 6ms 1920x1200 Harddisk for Vista og programvare: Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM Harddisk for lagring av bilder og dokumenter: Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA2 16MB 7200RPM Kabinett: Lian Li fulltower PCV2100APLUSII Strømforsyning: Enermax Liberty 620W strømforsyning ATX/BTX 12cm vifte,Dual PCI-E/SLI Jeg håper at alt dette er kompatible komponenter og at det ikke blir for varmt. Takk for firewire info. Jeg skal utforske det ila kvelden og morgendagen.
Simen1 Skrevet 10. februar 2007 Skrevet 10. februar 2007 Aha.. Da missforsto jeg litt angående importering av RAW-filer Du har helt rett i at CPU trolig er flaskehalsen ved konvertering og filtrering. Muligens spiller minnebussen, harddisken og mengden ram også en rolle oppi dette. Komponentene ser bra ut ved første overblikk. Jeg har ikke så god erfaring med MSI og har inntrykk av at det ikke er spesielt bra sammenlignet med konkurrentene. XFX er et bra merke etter min mening. De har vært store på grafikkort de siste 2 årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå