Gå til innhold

Bruke php kommersielt


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har blitt forespurt om å lage en webside som presenterer masse data fra en database til web. Jeg kan litt php fra før og tenkte i utgangspunktet å basere meg på dette sammen med mySQL.

 

Jeg legger merke til at de fleste "store" sidene på nettet er laget i ASP. Hva er grunnen til dette? Blir PHP litt uglesett, og regnet som en amatørmessig løsning?

 

Det er snakk om å utvilke en tjeneste der en betaler et fast beløp i måneden for å få tilgang til dataene på web. Kan man bruke php til dette og ta betalt eller bør jeg lære meg (og bruke) noe annet (les microsoft basert)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PHP blir ugglesett av mange grunner. Apache/linux/php har blitt satt opp av mange lure folk på dårlige måter. PHP applikasjonene er lette å programmere feil slik at de blir misbrukt.

OpenSource har en lei tendens av "go and get kode" programmering, og kommersielle system ønsker jo ikke å bli tatt i å bruke feil kode.

 

Mange bedrifter har jo totalpakke fra MS. Det å bruke en linux boks sammen med MS servere fører i praksis til dårligere support fra MS ... "da er det sikkert den boksen sin feil, da gidder vi ikke gjøre mer". Åsså er det klausuler som gjør at man skal bare kjøre totale MS system .... da blir det jo asp.

En annen ting er at det er lettere å kurse/sertifisere og få oppegående asp programmerere enn php. ... spesielt når vi drar inn MS avtalene som gjerne er total pakker :)

 

Er vel ikke svart hvitt alt ... men dette er grunner jeg har vært borti som folk har brukt.

Lenke til kommentar

Mange løsninger er php basert. Vbulletin, Invision Power Power og phpNuke er eksempler på noe. PHP(med en bytecacher) er en del raskere en ASP og Apache har langt fære sikkerhetshull enn IIS.

 

MySQL er den raskeste "SELECT" databasen som eksisterer i dag og har somregel nok fungsjoner. Trenger du bedre fungsjonalitet og "DELETE", "UPDATE" ytelse samt en nesten like bra "SELECT" ytelse har du Oracle.

Er fungsjonaliteten og åpenheten viktig har du PostgreSQL.

 

Linux gir deg også tilgang til Python og Perl på en enkel måte.

 

EDIT: På Windows platformen har du også COM til php spm gir deg de fleste ASP greiene til PHP.

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

MySQL raskest? Nei, nei, nei, den må nok se seg slått av SQLite ;)

 

On topic: Det hele henger vel litt sammen med hva som blir brukt av OS, hvilken webserver man har osv. I tillegg er vel JSP/Java endel brukt også. Så har man jo dette at det finnes endel mer sertifisering rundt ASP enn det gjør rundt PHP. Nå er det vel, uten at jeg er sikker, også flere som har utdannelse i ASP enn i PHP.

Lenke til kommentar
MySQL raskest? Nei, nei, nei, den må nok se seg slått av SQLite ;)

7907348[/snapback]

 

Nå er ikke SQLite en database-server da og kan ikke sammenlignes...

 

Vanskelig å si hva problemet egentlig er, vis det i det hele tatt er et problem. Men som nevnt så er nok den største grunnen til MS har såpass store deler markedet for "mellom-store" sider det at firmaene allerede har full MS-pakke og kvier seg for å mikse. For ikke å snakke om at Windows support-firmaer pleier å være Windows ONLY support-firmaer.

De virkelig store sidene som setter krav, de bryr seg ikke som sånne ting og velger den beste løsningen for oppgaven, så PHP, Java og Python med fler klarer seg veldig bra i det segmentet. PHP er jo tross alt det suverent oftest brukte scriptspråket på nett.

Lenke til kommentar
MySQL raskest? Nei, nei, nei, den må nok se seg slått av SQLite ;)

7907348[/snapback]

 

Nå er ikke SQLite en database-server da og kan ikke sammenlignes...

7907631[/snapback]

What? Greit nok, det er ingen server, men det er da like fult en database, og den er godt egnet for det 90% av alle bruker MySQL til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...