Gå til innhold

Døde piksler med lang lukke tid (400d)


Anbefalte innlegg

Hei hei, det skjedde noe rart med et bilde jeg tok med mitt 400d kamera.

Jeg tok bilder om kvelden med lang lukke tid, men når jeg har fått overført bildet til pc´en min

ser jeg at det er en del "døde" piksler på bilde. Er ca 6-8 stykker. Er da bare på et av bildene

og i et område av bilde som er helt svart. Kan det være noe feil på kameraet eller har det bare skjedd under overføring av bildet?

 

Er ganske så ny på fotografering og har ikke hatt kameraet særlig lenge hadde vært kjedelig hvis

det skulle være noe problemer med det allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hei, det skjedde noe rart med et bilde jeg tok med mitt 400d kamera.

Jeg tok bilder om kvelden med lang lukke tid, men når jeg har fått overført bildet til pc´en min

ser jeg at det er en del "døde" piksler på bilde. Er ca 6-8 stykker. Er da bare på et av bildene

og i et område av bilde som er helt svart. Kan det være noe feil på kameraet eller har det bare skjedd under overføring av bildet?

 

Er ganske så ny på fotografering og har ikke hatt kameraet særlig lenge hadde vært kjedelig hvis

det skulle være noe problemer med det allerede.

7897804[/snapback]

 

Vel, det er jo bare en måte å finne det ut på, og det er å teste det med å ta flere bilder, for eksempel med linselokket på, og med stor dybdeskarphet og uendelig fokus. Dersom disse "døde" pikslene (er det f.eks. røde eller blå prikker?) fremdeles er der, og på samme sted, så er det nok noe galt ja.

 

Når det er sagt så er det ikke uvanlig at det kommer litt støy i bildet med lange lukkertider og/eller høye iso-verdier, men da vil du ikke finne denne støyen på nøyaktig samme stedet hver gang.

Lenke til kommentar
Ok takker for svar, skal prøve dette og se om det fremdeles er der.

Håper det bare er støy som du sier  :)

 

Jeg kan forresten nevne at jeg hadde noen slike "hengende" piksler på mitt første Canon 10D-kamera kort tid etter at jeg hadde kjøpt det. Fikk faktisk byttet hele kameraet ettersom det "ikke skulle være slik på et kamera i den prisklassen" fikk jeg beskjed om. Det nye 10D-kameraet jeg fikk har oppført seg eksemplarisk på alle lukkertider og iso-verdier i alle årene jeg har hatt det, og jeg føler fremdeles ikke noe behov for å bytte det ut.

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme med mitt gamle kamera, fikke vite at det var noe som het "hot pixler" eller noe. Det kom da jeg tok mange bilder med lang lukkertid. Pixlene ble varme og bla derfor helt lyse, som om dem var utbrent.

 

Tok du mange bilder med lang kukkertdi, så kan det jo være det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem på mitt Eos350D da jeg fikk det, men mitt var ekstremt. Titt her på mitt innlegg her, der har jeg merket noen av feilene (men det er fler). Dette gikk på reklamasjon fra Canon sin side. De byttet CMOS brikke i kamera uten kostnad, noe som gjorde kamera helt bra. Kontakt serviceproffen.no ang dette du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...