Gå til innhold

Hva er mest hensiktsmessig på en SPARC5 Ultra?


Anbefalte innlegg

Har fått en Sun SPARCUltra maskin som skulle kastes og tenkte jeg skulle installere noe annet enn Solaris (yuk) på den.

 

Specs er:

 

270 MHz 64-bit sparc cpu

 

256 MB RAM

 

4.3 GB Hdd

 

 

Men hva er mest hensiktsmessig/effektivt på den?

En Linux for SPARC eller *BSD?

 

Tenker med tid og stunder å sette den opp som webserver (kjempestabil! :dribble: ) men vil helst ha X installert da jeg ikke føler meg helt sikker på bare kommandoer enda.

 

Noen forslag?

 

Har sett på NetBSD og Debian men tror i hvert fall Debian blir for massivt på stakkars maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NetBSD spesialiserer seg på "alternativ" maskinvare, så det kan nok være et godt valg. NetBSD er heller ikke kravstor.

 

Merk at NetBSD ikke akkurat er det enkleste å bruke ...

7897132[/snapback]

 

 

Ok, det er jo et viktig poeng... men HVOR vanskelig er det? Har en del erfaring (1.linje Unix/Linux support etc) men ikke kjempemasse. For å si det sånn, fikk til å ha dobbelskjerm på Ubuntu men det tok meg 3 dager...

Lenke til kommentar

Vel, de fleste OS kjører da på sparc? Så da ut som en grei maskin det der. Dersom det var meg, ville jeg brukt Debian.

 

Forøvrig: Er ikke Solaris (moderne versjoner...) et fint os? Har aldri prøvd de nyere versjonene, og langt i fra å admin'e en solarisboks, men det virker da helt ok, dog er kansje tilnavnet "slowlaris" fortjent... Kan ha noe med at ca. 200 andre var samtidig innlogget på ulrik.uio.no da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...