Gå til innhold

Fra dualboot XP/Vista til bare Vista


Anbefalte innlegg

Jeg har nå dualboot XP og Vista på min stasjonære. Xp ligger på c:, og Vista på primærpartisjonen på harddisk nr.2 som står som slave.

 

Om dagen konverterer jeg til Vista, og etterhvert vil jeg gjerne fjerne XP. Er det en enkel måte å fjerne XP på og få Vista til å boote fra harddisk nr.2?

 

Jeg har fjernet Vista mange ganger under betaperioden, men har ikke tenkt så mye på å fjerne XP. Jeg kan selvfølgelig reformatere og reinstallere alt, men det hadde vert greit å kunne boote Vista fra slavedisken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen For meg.

 

1. Kobla fra XP HDD

2. Installer Vista på en ny montert HDD

3. Kobla til XP HDD

4. Velger ved oppstart F11(bios boot select) hvilken HDD jeg vil starte med 1 Vista 2 XP

5. Når jeg ikke gidder å ha XP lenger > Formater

 

Men jeg forutså akkurat dette :D

Endret av ThePainx
Lenke til kommentar
Løsningen For meg. 

 

1. Kobla fra XP HDD

2. Installer Vista på en ny montert HDD

3. Kobla til XP HDD

4. Velger ved oppstart F11(bios boot select) hvilken HDD jeg vil starte med 1 Vista 2 XP

5. Når jeg ikke gidder å ha XP lenger > Formater

 

Men jeg forutså akkurat dette :D

7897475[/snapback]

 

Jeg tror ikke at du kan "forutså" så mye.

BCD er noe som du kommer til å bruke i fremtiden mye mer enn du tror, ikke bare til de enkelte oppgaver som vi vitner nå til, men til mer avanserte, som for eksempel. det du gjør nå....å gå i Bios for å justere. Det er gammeldags.

 

Så prøve å lære å bruke det. Å ha to OS på samme disk/to partitioner er like enkelt som å ha to tanker i hode sammtidig. Er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Løsningen For meg. 

 

1. Kobla fra XP HDD

2. Installer Vista på en ny montert HDD

3. Kobla til XP HDD

4. Velger ved oppstart F11(bios boot select) hvilken HDD jeg vil starte med 1 Vista 2 XP

5. Når jeg ikke gidder å ha XP lenger > Formater

 

Men jeg forutså akkurat dette :D

7897475[/snapback]

 

Jeg tror ikke at du kan "forutså" så mye.

BCD er noe som du kommer til å bruke i fremtiden mye mer enn du tror, ikke bare til de enkelte oppgaver som vi vitner nå til, men til mer avanserte, som for eksempel. det du gjør nå....å gå i Bios for å justere. Det er gammeldags.

 

Så prøve å lære å bruke det. Å ha to OS på samme disk/to partitioner er like enkelt som å ha to tanker i hode sammtidig. Er det vanskelig?

7924002[/snapback]

 

Jeg har OS1 på HDD 1 og OS2 på HDD 2(ingen partisjonering). Trykker F11 (ingen Bios redigering)under oppstart velger vilke OS(HDD) jeg Skal starte. (HDD1 = OS1 , HDD2 = OS2) :)

Enkelt slik Fordi OS1 og OS2 IKKE har noe med hverandre å gjøre :thumbup:

Greit med to tanker, men håpte å slippe trøbbel lengre ned på veien med denne metoden (å kunne kvitte seg med ene OS uten for mye pes foran pcn) ;)

Endret av ThePainx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...