Gå til innhold

DSR-kamera til under 10k i kina/japan


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg reiser en tur til Kina om et par uker, og tenkte da også å kjøpe meg ett skikkelig kamera (lei av mobilkamera for å si det sånn).

 

Eg har planer om å skaffe meg ett skikkelig digitalt speilreflekskamera og lurer dermed på hva man får for 10.000 kr (inkludert alt eg skulle trenge).

 

Eg kommer til å kjøpe kamera i kina om ingen argumenterer mot det, men ser på 10.000kr-klassen her i norge (så ser eg på en eventuell prisnedgang som ett positivt gode).

 

Eg har aldri hatt noe å gjøre med denne ligaen av kameraer før, men tenkte at en gang må bli den første, og med en 7 ukers tur i vente ser eg mitt snitt :)

 

Det eneste eg kan se av spesielle krav eg har må være at eg har store hender, og dermed vil ha ett litt "romslig" grep. :)

 

takker for all input!

 

EDIT: Hadde ei skikkelig mongo settning

Endret av unundindur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som prisreferanse kan du jo da ha Nikon D80 med kitlinsa 18-70i bakhodet. Den koster temmelig nøyaktig 10 lapper her, så da kan du jo se åssen det ligger an der. Husk bare på en og annen ulempe med kjøp der nede, som språk på såvel kameramenyer som brukermanual, og spenning/pluggstandard på lader osv.

Forøvrig er ikke D80 noe tilfeldig valgt eksempel. Det har fått svært god kritikk, og ligger også godt i en voksen hånd (har klemt på det selv), har svært god og lys søker og er i det hele tatt et snadderkamera som har klatret til topps på min ønskeliste. Selv for deg med selvuttalt lite erfaring skal dette kunne ta eksemplariske bilder i såvel automodus som manuelt.

Skulle du kikke på, og finne andre modeller interessante, er det jo en mulighet å alliere seg med en her i gamlelandet som kan sjekke priser her i landet mot det du finner der nede.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å handle ved noen av markedene f.eks i Beijing kan du regne med å få det du vil veldig billig :dribble: , men samtidig er sjansen veldig stor for at du blir veldig lurt...

 

Går du derimot til en seriøs butikk får du nok ekte vare, men da koster det opp imot det samme som her hjemme.

 

Jeg hadde samme planer som deg, men etter noen timer på "Silkemarkedet" og et par andre lignende steder i Beijing droppet jeg det. Gikk innom en stor fotobutikk i Shanghai, men syntes ikke besparelsen i forhold til Norge var stor nok til at jeg tok sjansen der heller...

 

Nå kan det jo hende andre her inne faktisk har handlet der borte med gode erfaringer da... vi får se...

 

Lykke til på reisen, Kina er bare å annbefale til alle :thumbup:

Lenke til kommentar

Som prisreferanse kan du jo da ha Nikon D80 med kitlinsa 18-70i bakhodet. Den koster temmelig nøyaktig 10 lapper her, så da kan du jo se åssen det ligger an der. Husk bare på en og annen ulempe med kjøp der nede, som språk på såvel kameramenyer som brukermanual, og spenning/pluggstandard på lader osv.

Forøvrig er ikke D80 noe tilfeldig valgt eksempel. Det har fått svært god kritikk, og ligger også godt i en voksen hånd (har klemt på det selv), har svært god og lys søker og er i det hele tatt et snadderkamera som har klatret til topps på min ønskeliste. Selv for deg med selvuttalt lite erfaring skal dette kunne ta eksemplariske bilder i såvel automodus som manuelt.

Skulle du kikke på, og finne andre modeller interessante, er det jo en mulighet å alliere seg med en her i gamlelandet som kan sjekke priser her i landet mot det du finner der nede.

Lenke til kommentar

Jo du sparer sikker noe.. En rask kikk hos div. powersellers i ebay fra Hong Kong sier ca 8000 for D80 med 18 - 135mm og ca 12000 for D80 med 18- 200mm.

 

Så det er vel bare "løp og kjøp"... Personlig hadde jeg ikke kjøpt kamra i Kina. Jeg har kjøpt filter og forskjellig småtteri fra Hong Kong, men de dyre sakene kjøper jeg hjemme. Prisforskjellen er ikke ekstrem og jeg synes det er behagelig å kunne ha muligheten til å henge en norsk forhandler/importør hvis det skulle være noe.

 

Nå vil jeg anta at du kjøper kamra i en fotobutikk i Kina og da er vel sjansen for å bli lurt forholdsvis liten. Hvis det ikke blir noe feil på kamraet er det jo ikke noe problem. Det vil også være mulighet for bruksanvisning på engelsk. Prisforskjellen mellom ebay sellers i Hong Kong og kinesisk fotobutikk er neimen ikke lett å forutsi. Det finner du ut når du kommer dit..

Lenke til kommentar

De største ulempene ved å handle ute av Norge er:

1- Skulle en feil oppstå vil verksted mest sannsynlig nekte å reparere kamera for deg (iallefall på garanti)

2- Du mister 5 års reklamasjonsrett og har kun 1 års garanti (hvis du får med WorldWide garanti i det hele tatt)

3- Du kan oppleve å få servert et tomt skall eller noe helt annet inni huset enn det som egentlig skal være der (som nevnt gå til en seriøs/kjent sjappe så går det nok greit)

4- God Tur!

Lenke til kommentar

Ok, dette ble interessant. Eg ville aldri kjøpt det i hongkong (det e jo lille-england også på pris), men eg ser garantipoenget og det e nok nå ikke umulig eg heller kjøper kamera i norge før turen... I så fall ser da D80 ut som ett bra kamera såvidt eg nå har sett.

 

Eg får ta meg en tur innom en fotobutikk snart for å prøve-kjenne, så kanskje kjøpevia norsk nettbutikk?

 

takker for inputt (også kommende)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...