Iyon Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 Hei I studentboligene til Studentsamskipnaden i Oslo, SiO, reklamerer SiO med at det er tilkobling til internett. Når man flytter inn og skal sette seg inn i oppkobling og autentisering osv, oppdager man at all UDP trafikk er sperret. Jeg mener at en forbindelse hvor udp-trafikk er sperret knapt kan kalles internetttilkobling. Internetttilkobling er jeg klar over i bunn og grunn kun er en IP tilknytting, men det vanlige er å assosiere internetttilkobling med en del fundamentale tjenester oppå dette, som mail, web, osv. Jeg mener UDP helt klart er en del av de tjenester man har grunn til å forvente av en internetttilkobling Jeg kommer da til at det SiO tilbyr sine leietakere ikke kan markedsføres som en internettilkobling. Noen som har noen kommentarer? Jørgen
xcomiii Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 Tja, de har ihvertfall ikke sperret UDP port 53, ellers hadde ikke DNS oppslag virket. Men de gjør det vel for å stenge ned P2P trafikk som ellers hadde overbelastet nettverket. Å sperre all UDP trafikk er jo en enkel (og billig) og brutal måte og stoppe P2P trafikk på. Vanlige tjenester som web, mail, FTP, MSN osv bruker jo TCP, så det får ingen konsekvenser for disse tjenestene. En mer elegant måte å bremse P2P trafikk på, er å sette inn en eller flere packet shaping bokser. Desverre koster disse som regel noen hundrede tusen og skalerer ganske dårlig når du kommer over et par hundrede Mb. Da må i tilfeller flere slike bokser settes opp, noe som ville drevet kostnaden med driften av nettverket i taket og dermed er relativt uaktuellt. Hovedproblemet er altså P2P trafikk, siden det sluker enorme ressurser av nettverket.
Flexo Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Helt enig. Uten UDP får du ikke engang spillt online.
HeltNils Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Og Bittorrent bruker ikke UDP. Man får altså ikke stoppet P2P på denne måten.
ranvik Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 bruk vpn til et sted på utsiden. så får du vpn, bruker det trixse for og få iptlf til og funke :-9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå