Gå til innhold

Få kontakt med databasen ved php


Anbefalte innlegg

Det klarer jeg rett og slett ikke. Har skrevet alt riktig, men fungerer likevel ikke. Har skrevet det slik:

 

<?php

$host = "localhost";

$user = "root";

$password ="pass";

$database = "data";

 

(line 7) $connection = mysql_connect($host, $user, $password) or die("Couldn't connect to the server");

$db = mysql_select_db($database, $connection) or die("Couldn't connect to the database");

?>

 

Når jeg kjører programmet så kommer denne feilmeldingen opp: "PHP Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in C:\Programfiler\OmniSecure\htdocs\Sjekking.php on line 7"

 

Serveren er oppe og går, har med passord, men vil ikke fungere. Har hatt dette problemet før, men husker ikke hva det kom av. Håper noen kan hjelpe meg med å finne feilen i dette. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut som MySQL ikke er aktivert i php.ini. Ta bort comment (;) foran mysql "ekstraet"

7892447[/snapback]

 

Skjønte dessverre ikke helt hva du mente med det. Så jeg må forandre php.ini, men hvordan? Og skal jeg ta bort ; eller ( foran mysql, ser ikke den jeg, hehe...

 

Ja, jeg er på en måte ny i programmeringen her :)

Lenke til kommentar

Tror jeg har kommet et steg nærmere, men har prøvd i mange timer igjen for å klare det igjen, men hvorfor skal det være så utrolig vanskelig. Det var jo så utrolig enkelt før...

 

Den nye feilmeldingen er slik nå: "Couldn't connect to the serverPHP Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client in C:\Programfiler\OmniSecure\htdocs\Sjekking.php on line 16"

 

Siden det bare er en "warning" det siste, så er det ikke så viktig. Orker ikke å oppgradere MySQL akkurat nå. Vil gjerne få det til å virke først.

 

Håper jeg kan få hjelp nå :cry:

Endret av FreeZeMan83
Lenke til kommentar
Hva har du brukt for og innstalere apache,php,mysql ? brukt xampp eller noe ?

7897468[/snapback]

 

 

Jeg har installert alt fra maskinen. Lastet ned alle de riktige programmene

 

Som OmniSecure, MySQL-serveren, MySQL-Administrator, MySQL ConnectorODBC, SQL-runner og PHP 4.4

Endret av FreeZeMan83
Lenke til kommentar

;extension=php_msql.dll

Er for Microsoft SQL Server

;extension=php_mysql.dll

Er for MySQL med versjonssnummer mindre enn 4.1

;extension=php_mysqli.dll

Er for MySQL med versjonssnummer lik eller høyere enn 4.1

(Fjern ; for å aktivere)

 

Det høres ut som om du har MySQL Server 4.1 eller høyere, noe som gjør at du må bruke mysqli-funksjoner, ikke mysql-funksjoner.

http://no.php.net/mysqli

Lenke til kommentar
In older versions of PHP, the mysql extension does not support the authentication protocol in MySQL 4.1.1 and higher. This is true regardless of the PHP version being used. If you wish to use the mysql extension with MySQL 4.1 or newer, you may need to follow one of the options discussed above for configuring MySQL to work with old clients. The mysqli extension (stands for "MySQL, Improved"; added in PHP 5) is compatible with the improved password hashing employed in MySQL 4.1 and higher, and no special configuration of MySQL need be done to use this MySQL client library. For more information about the mysqli extension, see http://php.net/mysqli.

Sakset fra http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/old-client.html

 

MySQL må stilles inn riktig for å bruke mysql-funksjoner (siden dette er en egeninstalalsjon, regner jeg med at det ikke er gjort) - så jeg står fortsatt på mitt gamle svar - bruk mysqli.

Lenke til kommentar
In older versions of PHP, the mysql extension does not support the authentication protocol in MySQL 4.1.1 and higher. This is true regardless of the PHP version being used. If you wish to use the mysql extension with MySQL 4.1 or newer, you may need to follow one of the options discussed above for configuring MySQL to work with old clients. The mysqli extension (stands for "MySQL, Improved"; added in PHP 5) is compatible with the improved password hashing employed in MySQL 4.1 and higher, and no special configuration of MySQL need be done to use this MySQL client library. For more information about the mysqli extension, see http://php.net/mysqli.

Sakset fra http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/old-client.html

 

MySQL må stilles inn riktig for å bruke mysql-funksjoner (siden dette er en egeninstalalsjon, regner jeg med at det ikke er gjort) - så jeg står fortsatt på mitt gamle svar - bruk mysqli.

7925297[/snapback]

Det var jo høyst merkelig. Altså, jeg vil si mysqli er å anbefale, men det er ikke noe krav for å bruke MySQL 4.1 og nyere. Driver selv et forum på MySQL 5.0 i tillegg til å ha utallige timer med utvikling og bruk av php-applikasjoner som bruker mysql mot MySQL 4.1 og oppover. Jeg har aldri noen gang opplevd noe som helst problem og heller ikke gjort noe spesielt for å få det til heller. Imo er det rett og slett sludder og vås, og i bestefall et ytterst sjeldent scenario. Det er det ikke første gang man ser i den manualen der (Hint: fremmednøkler).

 

Edit: Dette finner man i PHP-manualen:

Although this MySQL extension is compatible with MySQL 4.1.0 and greater, it doesn't support the extra functionality that these versions provide. For that, use the MySQLi extension.
Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Hva har du brukt for og innstalere apache,php,mysql ? brukt xampp eller noe ?

7897468[/snapback]

 

 

Jeg har installert alt fra maskinen. Lastet ned alle de riktige programmene

 

Som OmniSecure, MySQL-serveren, MySQL-Administrator, MySQL ConnectorODBC, SQL-runner og PHP 4.4

7897482[/snapback]

 

Jeg får vel prøve ut med Xampp hvis det er så lett som det høres ut. Får se om det fungerer mye lettere enn at jeg installerer alt selv. Takker for linken

Lenke til kommentar

XAMPP fungerte perfekt, alt fungerte etter at jeg installerte den med alle de programmene den hadde med seg.

 

Begynte med en gang med nettsiden jeg tenkte å lage meg, en nettside jeg skal lage for å lære meg det meste igjen, men dukket opp et enkelt problem som dere sikkert vet.

 

Det er slik at jeg har laget en side der man må skrive ned sitt navn og passord, deretter sjekker jeg ut databasen om alt er riktig. Hvis det er riktig så skal man komme over til Hovedsiden.php. Men jeg husker ikke hva man må skrive for å la en ny nettside komme opp. Håper dere kan hjelpe meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...