Gå til innhold

Bedre fotokvalitet via projektor


Anbefalte innlegg

Kvaliteten på følgende oppsett er etter min mening for dårlig:

 

Digitale bilder brennes på DVD og "spilles" av gjennom min DVD opptager Samsung HR-737, gjennom komponent til projektor Hitachi TX200. Bildene blir uskarpe og kjedelige, rett og slett dårlig. Dette har sikkert noe med oppløsning på bildene i forhold til DVD-opptageren, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

 

Derfor: finnes det en bedre metode å se bildene på via projektoren? Er det noe jeg kan gjøre med bildene i PS mht oppløsning som kan gjøre dem mer egnet? Jeg skulle ønske jeg kunne ha bildene på DVD-opptageren, det er jo tom satt av plass på harddisken til fotografier...

 

Jeg har også bærbar PC med S-video-utgang, jeg har prøvd dette alternativet, men heller ikke her er jeg fornøyd. Dette har kanskje også noe med oppløsning å gjøre?

 

Takk for tips.

Endret av patro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her er vel at oppløsningen på DVD (720x480 eller noe) er for lav til at man kan vise stillbilder på denne måten med god kvalitet. Hvis du plugger en PC rett i prosjektoren vil du nok merke ganske stor forskjell, men det vil nok fortsatt ikke bli like bra som en god, gammeldags lysbildefremviser.

Lenke til kommentar
Nei, det var vel ikke å forvente at noe slår lysbildeshowene fra 70-tallet... Takk for oppklarende svar. Jeg forsøker meg på PC-alternativer og spør videre hvis det er like dårlig...

7893482[/snapback]

Hvis du får det til så kan det lønne seg å lagre bildene i størrelsen 720 piksler i høyden (og ikke over) eller 1280 i bredden (og ikke over)

 

Et 4:3 bilde på høykant vil da bli 540 (b) x 720 (h)

... og liggendes blir det på 960 (b) x 720 (h)

Lenke til kommentar

Hei Rivers, har nettopp forsøkt å lagre noen av bildene i den oppløsning du foreslår, men det ingen forskjell på disse og originalene når jeg viser dem gjennom PC'en (S-video) og Windows bilde- og faksbehandling. Oppløsningen fra PC er 1280 X 720 som da skal passe projektoren. Kvaliteten er ikke helt tilfredsstillende, selv om det er bedre enn gjennom DVD-opptageren. Gjør jeg noe feil her?

Lenke til kommentar
Hei Rivers, har nettopp forsøkt å lagre noen av bildene i den oppløsning du foreslår, men det ingen forskjell på disse og originalene når jeg viser dem gjennom PC'en (S-video) og Windows bilde- og faksbehandling. Oppløsningen fra PC er 1280 X 720 som da skal passe projektoren. Kvaliteten er ikke helt tilfredsstillende, selv om det er bedre enn gjennom DVD-opptageren. Gjør jeg noe feil her?

7902898[/snapback]

 

Du får ikke 1280x720 via S-video: Bruk VGA eller HDMI/DVI fra PC'en! S-video leverer SD TV signal, dvs "oppløsning" på 576 linjer (forutsatt PAL oppsett). Samme gjelder forøvrig fra DVD spilleren din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...