Gå til innhold

CPU modell ukjent


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Monterte ny CPU igår, AMD Athlon 64 X2 4200+, socket 939.

 

Men windows klarer ikke se at det er den jeg har, den sier noe sånt som "AMD [et eller annet] class prosessor, unknown model"

 

Det fulgte ikke med noen CD med CPU'en, siden den var traymodell.

 

Har dette noe å si, eller medfører det at Vista ikke klarer å nyttiggjøre seg prosessoren ordentlig? Vista påstår også at prosessoren er det svakeste leddet (i den der måleren hvor du får tallkarakterer på alt liksom)... dette bør jo heller ikke stemme siden den er brand new og visstnok ganske bra...

 

Noen tips? (sitter på jobben nå, så får ikke forklart noe særlig bedre de begrepene jeg ikke husker...)

 

lilleninni

Endret av lilleninni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å installer driver for CPU'en din fra AMD sine sider.

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...182_871,00.html

 

:)

7889221[/snapback]

 

 

Der var det lite hjelp å få gitt:o) Ingen drivere jeg kunne se som passer til Vista, har lastet ned XP-driveren 3 ganger uten at det hjalp noe særlig...

 

det er ikke noen som tilfeldigvis sitter på en driver som funker i Vista som de kunne tenke seg å dele?

 

lilleninni

Lenke til kommentar
Problemet er nok heller at BIOS ikkje støtter den nye prosessoren din. Last ned og legg inn nyeste BIOS på hovedkortet ditt, så tenker eg at Windows finner riktig prosessor også.

7892593[/snapback]

 

Takk for tipset:o)

 

Etter å ha oppdatert drivere for chipset, og lagt inn nyeste Bios, finner Vista den riktige modellen. Det virker imidlertid fortsatt som om ikke hele potensialet er utnyttet. Har også lagt inn nyeste prosessordriver fra AMD og Dual Core Optimizer.

 

En annen ting er at Vista nå påstår jeg har oppgradert hardware og må aktivere på nytt med ny kode, men det regner jeg med blir i orden når jeg har ringt den aktiveringstelefonen i ettermiddag etter jobb...

 

lilleninni

Lenke til kommentar

Ringte den der aktiveringstelefonen og tastet den lange tallrekken, ble spurt om antall maskiner og slikt, også fikk jeg snakke med en dame. Hun spurte om jeg hadde windows på en eller flere maskiner, tastet litt, også koblet hun meg til automaten igjen så jeg fikk den lange tallrekken tilbake. Og nå er alt fint...

 

Heldigvis var det et 800-nummer da, så det ikke er så sabla dyrt...

Lenke til kommentar

Till høyre så har du en "bar" som viser Klokka, Vindu med bilder som bildspill, rss-feed, Kalender etc..du kan velge vad du vill ha før "program" oppe. Lägg till att du vill se Dual-core måler. Då kan du i "realtime" se bruket av begge processorer. Fungerar bra på mitt Vista Ultra..ene cpu står på ca 30-40% konstant mens den andre på 0%-100% beroende på om jag gør noe.

Lenke til kommentar
Till høyre så har du en "bar" som viser Klokka, Vindu med bilder som bildspill, rss-feed, Kalender etc..du kan velge vad du vill ha før "program" oppe. Lägg till att du vill se Dual-core måler. Då kan du i "realtime" se bruket av begge processorer. Fungerar bra på mitt Vista Ultra..ene cpu står på ca 30-40% konstant mens den andre på 0%-100% beroende på om jag gør noe.

7903528[/snapback]

 

 

har lagt inn en som heter Multi meter eller noe, men den finner bare en kjerne den også...

 

har ikke bilde her på jobb dessverre, men kan slenge det inn ikveld...

Lenke til kommentar
Ringte den der aktiveringstelefonen og tastet den lange tallrekken, ble spurt om antall maskiner og slikt, også fikk jeg snakke med en dame. Hun spurte om jeg hadde windows på en eller flere maskiner, tastet litt, også koblet hun meg til automaten igjen så jeg fikk den lange tallrekken tilbake. Og nå er alt fint...

 

Heldigvis var det et 800-nummer da, så det ikke er så sabla dyrt...

7899167[/snapback]

Litt OT, men ble litt nysgjerrig på spørsmålet fra "damen" ang. flere maskiner.

Bruker du en OEM lisens eller fullversjon?

Lenke til kommentar
Till høyre så har du en "bar" som viser Klokka, Vindu med bilder som bildspill, rss-feed, Kalender etc..du kan velge vad du vill ha før "program" oppe. Lägg till att du vill se Dual-core måler. Då kan du i "realtime" se bruket av begge processorer. Fungerar bra på mitt Vista Ultra..ene cpu står på ca 30-40% konstant mens den andre på 0%-100% beroende på om jag gør noe.

7903528[/snapback]

 

Ehh... meteret til høyre er minneforbruk, ikke dualcore avlesing ! :hmm:

Lenke til kommentar
Till høyre så har du en "bar" som viser Klokka, Vindu med bilder som bildspill, rss-feed, Kalender etc..du kan velge vad du vill ha før "program" oppe. Lägg till att du vill se Dual-core måler. Då kan du i "realtime" se bruket av begge processorer. Fungerar bra på mitt Vista Ultra..ene cpu står på ca 30-40% konstant mens den andre på 0%-100% beroende på om jag gør noe.

7903528[/snapback]

 

Ehh... meteret til høyre er minneforbruk, ikke dualcore avlesing ! :hmm:

7904107[/snapback]

 

det kommer vel helt an på hvilke gadgets man har lastet inn... vanskelig å si hvilken med mindre man ser bilde av den... men den som kom som standard etter innstallasjonen var helt riktig en pil for cpu og en for ram-bruk...

Lenke til kommentar
Ringte den der aktiveringstelefonen og tastet den lange tallrekken, ble spurt om antall maskiner og slikt, også fikk jeg snakke med en dame. Hun spurte om jeg hadde windows på en eller flere maskiner, tastet litt, også koblet hun meg til automaten igjen så jeg fikk den lange tallrekken tilbake. Og nå er alt fint...

 

Heldigvis var det et 800-nummer da, så det ikke er så sabla dyrt...

7899167[/snapback]

Litt OT, men ble litt nysgjerrig på spørsmålet fra "damen" ang. flere maskiner.

Bruker du en OEM lisens eller fullversjon?

7904069[/snapback]

 

OEM...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...