Gå til innhold

negative erfaringer med roaming profiles?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det varierer ettersom hvor mye som er lagret i profilen. Vi har sluttet å bruke romaing profiles på jobb da det var flere som hadde over 1GB lagret på profilen. Tar fort 5-10 min ved pålogging / avlogging når profilen kommer opp i flere GB. Kommer også an på hvor stort nettverk dere har og antall maskiner i nettverket.

Lenke til kommentar

Administrerte et nettverk tidligere med ca 150 maskiner. ca 10% av brukerne var ansatte og resten var elever. Dette fungerte veldig greit siden elevene ikke lagret mye i profilene.

Ser ut som du har god kapasitet i nettverket, så tviler på du opplever så mye problemer med bruk av roaming profiles.

Lenke til kommentar
Som topic sier; hvilke negative erfaringer har du/din bedrift ved å bruke roaming profiles?

7882836[/snapback]

 

Jeg har gode erfaringer når det kommer til roaming profiles. HAr administrert ca 80 brukere i 7 år nå og kunne ikke klart meg uten..

 

Det jeg har funnet ut er viktig er å sette temporary internetfiles cachen til 1 mb. samt å slå av antivirus realtime scanning av filer fra profil området. Ofte kan en roaming profile bli på mange tusen filer, og da er det greit at ikke alle blir virus sjekket hver gang de lastes. Ellers er et tips å legge profilene på et raidset som kjører 0+1.

 

En gang innimellom tar jeg en titt på størrelsen på profilene og rydder de som er store.

 

Kjører du et nettverk som oss der jeg har 1 ghost image for alle pc'ene er feilsøking på klientene enkelt. Enten er det profilen, eller så er det pc'en. Er det profilen så restorer jeg profilen, og virker ikke det sender jeg ut et nytt ghost image.

 

Får man hdd krasj, så slipper du å sette opp brukeren helt på nytt.

 

Vi kjører også roaming profiles til brukerne på terminalserveren som benyttes til hjemmekontor. Brukerene setter stor pris på at oppsettet er likt hjemme og på kontoret.

Lenke til kommentar

Det må du nesten vurdere utifra din egen programvareportefølje. Se hva som lagres i de ulike mappene i profilen (sjekk group policy-objektet "folder redirection" først så du ser alternativene). Jeg bruker stort sett bare å peke skrivebordet og 'mine dokumenter' til serveren og la resten ligge.

Lenke til kommentar

Folder redirection er jo ikke noe alternativ til roaming profile. Med folder redirection får du jo bare flyttet desktop, my documents, osv. Men med roaming profile får du med outlook instillinger, printeroppsett, favoritter osv.

 

Selv bruker jeg en kombinasjon av dette. På faste klienter bruker jeg forlder redirection, og på terminalservere bruker jeg roaming terminalserverprofil. Da kan de ansatte flytte rundt på forskjellige tynnklienter og forskjellige terminalservere uten at man må sette opp outlook, print, favoritter, osv på nytt for dem.

 

Eneste minuset jeg har funnet med dette er at når man setter sentral terminalserverprofil så får denne mappen som terminalserverprofilen inneholder såkalt "exclusive rights". Dvs at det er KUN brukeren som får tilgang, og til og med domeneadmin blir nektet tilgang. Dette kan jo rettes på etterpå, men dog. Hvis det er noen som vet av en måte å endre dette på, så blir jeg glad om de vil dele det med meg.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Folder redirection er jo ikke noe alternativ til roaming profile. Med folder redirection får du jo bare flyttet desktop, my documents, osv. Men med roaming profile får du med outlook instillinger, printeroppsett, favoritter osv.

 

Selv bruker jeg en kombinasjon av dette. På faste klienter bruker jeg forlder redirection, og på terminalservere bruker jeg roaming terminalserverprofil. Da kan de ansatte flytte rundt på forskjellige tynnklienter og forskjellige terminalservere uten at man må sette opp outlook, print, favoritter, osv på nytt for dem.

 

Eneste minuset jeg har funnet med dette er at når man setter sentral terminalserverprofil så får denne mappen som terminalserverprofilen inneholder såkalt "exclusive rights". Dvs at det er KUN brukeren som får tilgang, og til og med domeneadmin blir nektet tilgang. Dette kan jo rettes på etterpå, men dog. Hvis det er noen som vet av en måte å endre dette på, så blir jeg glad om de vil dele det med meg.

7891563[/snapback]

 

Om du oppretter katalogen som profilen skal ligge på på serveren først så får du fulle tilganger som admin på katalogen..

 

Hos oss setter jeg domain admins og brukeren til full controll på profil katalogen. Når da brukeren logger av for første gang så skriver han inn i den mappen og da har fremdeles domain admins tilgang.

Lenke til kommentar
HELT sikker på det? Mener jeg har prøvd det før. Uansett så er det litt tungvindt å gjøre på nesten 1000 brukere på forhånd.

 

Men jeg mener at exclusive rights blir satt uansett....?

7903913[/snapback]

 

 

Er jo bare å legge dette inn i den rutinen dere brukerer når dere oppretter brukerene. Regner med at om dere skal opprette 1000brukere så gjør dere det ikke manuelt.

 

Vi har gjort dette i 7 år og jeg VET at jeg som admin har full tillgang til profil katalogen til brukerne. Oppretter jeg ikke katalogen før brukeren logger av første gang, må jeg inn og ta ownership på den om jeg skal ha tilgang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En ting som er veldig relevant når vi snakker om roaming profiles er hvilken versjon av windows server man bruker.

 

med windows server 2003 så forsvinner litt av argumentene i forhold til store profiler da bare endringer i profilen synkronsierers under pålogging. Klienten henter ikke nødvendigvis hele profilen fra gang til gang.

 

Jeg er generelt skeptisk til roaming profiles, men har implementert det for et par kunder. Min erfaring så langt er at det fungerer bra, men at det ikke er feilfritt. Jeg har opplevd at noen arbeidsstasjoner krangler litt etter en stund, men det er snakk om en lav prosent (hvis vi i det hele tatt snakker om prosent.) Er andre momenter også, men summasummarum så fungerer det etter min oppfatning helt fint.

 

Jeg har vel kommet til den konklusjonen at jeg vurderer roaming profiles der man har dynamiske kontormiljø uten faste arbeidsstasjoner, og at jeg lar det være hvis det ikke er noen spesielle grunner til å implementere det.

Lenke til kommentar
med windows server 2003 så forsvinner litt av argumentene i forhold til store profiler da bare endringer i profilen synkronsierers under pålogging. Klienten henter ikke nødvendigvis hele profilen fra gang til gang.

7983843[/snapback]

 

Dette er et veldig godt poeng! Er usikker på om den i det heletatt tar med temp-filer (ie og generel temp)?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Eneste minuset jeg har funnet med dette er at når man setter sentral terminalserverprofil så får denne mappen som terminalserverprofilen inneholder såkalt "exclusive rights". Dvs at det er KUN brukeren som får tilgang, og til og med domeneadmin blir nektet tilgang. Dette kan jo rettes på etterpå, men dog. Hvis det er noen som vet av en måte å endre dette på, så blir jeg glad om de vil dele det med meg.

7891563[/snapback]

 

Dette kan endres via en group policy.. husker dog ikke om den kun tar for seg nye brukere etter at den er aktivert, eller om den har tilbakevirkende effekt.

 

Finnes i GP under:

Computer Configuration -> Administrative Templates -> System -> User Profiles ->

| Add the Administrators security group to roaming user profiels - Enable |

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...