Gå til innhold

Automatisk dimmer, finnes det?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har planer om å lage meg et "vekkerlys", dvs. et lys som sakte blir dimmet opp til full lysstyrke om morgenen. Jeg vet hvordan jeg skal få lyset på, men jeg trenger en dimmer som slår lyset sakte på etter at den har fått strøm fra en mekanisme jeg har laget.

 

Finnes dette i det hele tatt eller er jeg ute på tur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type lys er det snakk om, og hvordan har du tenkt å drive det?

 

En LED-lampe med strøm feks fra en PC kan blant annet styres med phidgets (men de er dyre ting) eller en hjemmelagt anordning av kondensatorer og transistorer, evt bruke parallell-porten på maskina. Ellers kan en metode være å bruke en mikrokontroller (feks en AVR), men hvis du allerede har en metode å slå på lyset så vil det muligens være litt overkill.

 

edit: En enkel RC-krets kan muligens hjelpe det, men det kommer an på hvor lang tid det skal gå før du har full styrke, og hvor mye strøm du trekker.

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar
Hvilken type lys er det snakk om, og hvordan har du tenkt å drive det?

 

En LED-lampe med strøm feks fra en PC kan blant annet styres med phidgets (men de er dyre ting) eller en hjemmelagt anordning av kondensatorer og transistorer, evt bruke parallell-porten på maskina. Ellers kan en metode være å bruke en mikrokontroller (feks en AVR), men hvis du allerede har en metode å slå på lyset så vil det muligens være litt overkill.

 

edit: En enkel RC-krets kan muligens hjelpe det, men det kommer an på hvor lang tid det skal gå før du har full styrke, og hvor mye strøm du trekker.

7879762[/snapback]

Type lys tar jeg etter hvilket utstyr jeg får tak i. Jeg har en metode å få strøm til lyset, men jeg trenger en funksjon som ikke gir ut full spenning (e.l), men over en periode tid slik at lyset går fra svak til sterkt, det er snakk om et par minutter.

post-85655-1170711486_thumb.jpg

Endret av different
Lenke til kommentar

Spørs om ikke en RC-krets er den enklaste veien å gå, du får en eksponentiell økning av spenninga, ikke en lineær, men den er til gjengjeld ganske enkel å lage. Utladningskonstanten tau er gitt som tau=RC, så for noen minutter trenger du feks en 1mF kondensator og en ~200kOhms motstand, men det er regna uten last da, er ikke helt sikker på hvor mye det har å si, vet du hvor mye impedans lampa har?

 

Kan sikkert lage en tegning dersom du ikke vet hvordan kretsen ser ut....

Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt feil ang lampa, det skal ikke ha så mye å si hvor stor impedans den har, blanda litt parallell- og serie-koblinger :blush:

Har lagt ved et bilde av hvordan kretsen vil se ut, men dette fungerer kun på DC! Skal du ha AC må du gå fram på en helt annen måte. Og pass på at du velger komponenter som takler spenningene/effekten som lampa trekker.

 

Skal du ha ~2min effektiv oppladningstid, må du regne som om du skal ha nesten 3min, dvs

 

tau = 3*60 = 180s = R x C , hvor C som sagt kan være 1mF, da blir R=180kOhm, eller noe i nærheten der. Effekten gjennom motstanden er P=UI=U^2/R, så må du finne ut om du trenger 1/4W,1/2W,1W eller høyere...

 

post-121446-1170712602_thumb.jpg

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar

Ett byggesett fra Velleman som heter K8028 vil kunne fungere for deg. Da med funksjonen "slow on dimmer".

 

Mer info finner du her: http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=343638

Søk etter K8028 her: http://www.bhiab.se/perl/index.cgi

 

Norsk forhandler er:

BØRNES ELEKTRONIKK

FAGERVEIEN 51

1454, FAGERSTRAND

NORWAY

E-mail: [email protected]

Tel.: +47 66913365

Fax: +47 66963627

Lenke til kommentar

Wow! Den butikken var artig, de har 0,3F kondensatorer :dribble:

 

Forresten, når jeg fikk tenkt meg om litt igår, så er den kretsen jeg foreslo over veldig dårlig til det du skal bruke den til, siden såogsi all spenninga kommer til å ligge over motstanden, og ikke over lampa, med mindre du går til innkjøp av flere av overnevnte kondensator, da kan du slippe unna med en ~60Ohms motstand i serie, og så vil mesteparten av spenninga ligge der den skal, over lampa.

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...