Gå til innhold

Tatung LCD-TV 20" V20KCDX - bildefeil?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en TATUNG LCD-TV 20'' WIDE HD1680X1050 HDMI (V20KCDX) (http://www.tatung.com/en/dm_200.asp) i over et halvt år nå, og nå har jeg fått et problem med den.

 

Jeg bruker Windows XP Pro, med diverse videocodecer for å kunne se de aller fleste video-formater. Men når jeg slår på skjermen og bruker den med PC'n får jeg mange "bølger" i skjermbildet som ikke skal være der. Legger ved et bilde:

 

post-95673-1170614871_thumb.jpg

 

Slikt blir det over hele skjermen, og disse bølgene merkes best på svart bakgrunn. Når jeg drar et vindu (f. eks. et MSN-talevindu el.) kommer bølgene bort der hvor jeg dro vinduet over, og alt blir normalt. Men etter 30 sek kommer bølgene tilbake.

 

Noen som har noen formening om hvor feilen ligger? Er det videocodec feil, skjermen selv, Windows eller nVidia-driverene? Jeg har nyeste type nVidia drivere for mitt skjermkort (93.71).

 

I TV-modus er alt ok. Bruker DVI-inngang fra PC.

 

Hjelp!

Endret av noWay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, har ikke noe VGA-kabel :( . Men til helgen skal jeg på et privat LAN så der kan jeg prøve både annen kabel og annen skjerm.

 

Men er det ikke litt rart at bølgene kommer bort når jeg "drar over dem"? Hadde det vært hardware-feil så skulle de vel vært der hele tiden?

Lenke til kommentar

Finner ikke noen egne skjermdrivere til skjermen. Det var ikke med CD og det ligger heller ikke noe på www.tatung.com. Kjører 1680x1050 60 hz.

 

Prøver mer feilsøking i morgen, ser ut som at det er hardware-feil ja.

Endret av noWay
Lenke til kommentar

Det kan være kabelproblem, har fått liknende selv når skjermpluggen ikke hang skikkelig på. Forsøkt lavere oppløsning? Det er en "relativ" lav oppløsning du kjører, så DVI kabelen skal ikke være presset for å si det sånn :=)

 

Anbefaler at du sjekker skjermbildet før/utenom Windows - BIOS, en Ubuntu LIVE CD, til og med DOS. Da får du ganske kjappt fjernet alle mistanker om mulige driverproblemer.

Lenke til kommentar

Tok en reinstall av operativsystemet i går, og ser at det er hardware-feil ja. Her er noen bilder av hvordan det så ut:

 

post-95673-1170685350_thumb.jpg

post-95673-1170685358_thumb.jpg

post-95673-1170685371_thumb.jpg

 

Nå idag ser skjermen helt fin ut :S Men det kommer og går...

 

DVI-kabelen sitter godt i både PC og skjerm og det er ingen skader på den, den er også bare 4-5 mnd gammel. Skal teste med VGA-kabel nå idag.

 

Anbefalt oppløsning er 1680x1050 60 hz på denne widescreen-skjermen, det har jeg også alltid brukt.

 

Mer jeg burde skjekke før jeg kontakter leverandør for garanti/reklamering/erstatning osv osv. ?

Endret av noWay
Lenke til kommentar

Fikk du sjekket skjerm på en annen maskin? Har hatt liknende feil (dog LANGT LANGT verre) på et ATi 9700PRO kort som holdt på å ryke. Ganske tilfeldig skjedde det etter en halvtimes skyting i FEAR :)

 

VGA / DVI hadde ingen innvirking, og et nytt skjermkort løste problemet.

 

Håper du får det ordnet ! Vet nesten ikke hva som er verst, skjermkort er nesten like dyre som skjermer nå for tiden :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...