Gå til innhold

Sivilingeniør på NTNU?


Thoz

Anbefalte innlegg

jepp, skaff hybel eller hva det nå skulle være, før du får bekreftelse på om du kommer inn. forutsatt at du er nesten sikker på å komme inn her, da.

 

angående arbeidsmengde jobber jeg nok ganske mye mer enn på vgs. hadde ikke vært noen sak å få 6 i de fleste fag på vgs om jeg hadde jobbet like mye som nå ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok

 

Men la oss si at jeg etterhvert finner ut at jeg har valgt feil linje, og jeg må bytte via samordna opptak og begynne på nytt. Vet noen om jeg da må ta de felles fagene, f.eks. mattefagene, som jeg da har tatt før på nytt?

Har jeg evt.muligheten til å ta dem på nytt på den nye linja hvis jeg var litt misfornøyd med karakteren?

 

Thoz

Lenke til kommentar

Slik det er nå får du ikke ta de på nytt. NTNU opererer med en policy som sier at man får ta opp maks ett emne per semester. Har dog hørt rykter om at de skal gå bort fra denne ordningen, men er ikke sikkert.

 

Det er vel noe som sier at hvis du bytter linje og har 6 eller flere emner (tror tallet var 6, men er ikke helt sikker) så begynner du i 2. klasse når du har kommet over.

Lenke til kommentar
Men la oss si at jeg etterhvert finner ut at jeg har valgt feil linje, og jeg må bytte via samordna opptak og begynne på nytt. ..

7878944[/snapback]

Det er veldig lett å bytte linjer selv uten å "begynne på nytt". Siv.ing.-opplegget er ganske fleksibelt, særlig de første 2 årene. Det kreves ganske lite for å gå over til en annen linje.
Lenke til kommentar
Ok

 

Men la oss si at jeg etterhvert finner ut at jeg har valgt feil linje, og jeg må bytte via samordna opptak og begynne på nytt. Vet noen om jeg da må ta de felles fagene, f.eks. mattefagene, som jeg da har tatt før på nytt?

Har jeg evt.muligheten til å ta dem på nytt på den nye linja hvis jeg var litt misfornøyd med karakteren?

 

Thoz

7878944[/snapback]

du trenger ikke ta det gjennom samordna opptak. gjør det bare internt på ntnu :)

 

Slik det er nå får du ikke ta de på nytt. NTNU opererer med en policy som sier at man får ta opp maks ett emne per semester. Har dog hørt rykter om at de skal gå bort fra denne ordningen, men er ikke sikkert.

 

Det er vel noe som sier at hvis du bytter linje og har 6 eller flere emner (tror tallet var 6, men er ikke helt sikker) så begynner du i 2. klasse når du har kommet over.

7879228[/snapback]

det er ett fag i året, ikke i semesteret... :/

Lenke til kommentar

Året selvsagt, en liten 'typo' der :)

 

Skal man bytte linje er det vel vanlig å gjøre dette via samordna opptak? Var iallfall det jeg fikk beskjed om. Man kan selvsagt søke om intern overføring, men da får du ikke svar før i begynnelsen av september. Det er heller ikke sikkert at de flytter over noen (var ingen som ble flyttet til bygg på denne måten i perioden 2003-2005).

Lenke til kommentar
Skal man bytte linje er det vel vanlig å gjøre dette via samordna opptak? Var iallfall det jeg fikk beskjed om. Man kan selvsagt søke om intern overføring, men da får du ikke svar før i begynnelsen av september. Det er heller ikke sikkert at de flytter over noen (var ingen som ble flyttet til bygg på denne måten i perioden 2003-2005).

7879896[/snapback]

ah, ok.

beklager forvirrelsen. fortalte det bare slik jeg har oppfattet det

Lenke til kommentar

Driver å tenker på litt det samme som trådstarter her nå. Har tatt meg et jobbeår mellom VGS og NTNU, ville dere anbefale meg oppfriskningskurs i matte? Har 6 i alle realfagene fra 3. klasse. Jeg har også klart å lagt meg opp rundt 50000. Vil jeg kunne leve "ålreit" på dette i tillegg til studielånet? Dvs. ta en tur på byen i ny og ne.

Lenke til kommentar

Du lever greit på studielånet dersom du ikke er alt for kravstor (evt sent ute) med hybel. Så om du da har planer om å bruke de 50 000 til å kunne spe på lånet, ser jeg ingen problemer med å leve "ålreit".

Som sagt, jeg spiser laks, kylling eller indrefilet tilnærmet hver dag, og jeg har ikke noe annet enn studielån, og klarer meg ypperlig.

 

Oppfriskningskurset er nok ikke nødvendig, men det er ikke dumt å ta det. Særlig med tanke på hvor lave karakterene gjerne er i Matte 1.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
God morgen godtfolk!

 

Det begynner å dra seg mot 15. April da jeg må sende inn søknad til sammordna opptak om hva jeg skal ta meg til neste år.

  De heteste kandidatene er nok sivilingeniør på NTNU, innen marin teknikk eller geofag og petroleumsteknologi. Et annet alternativ er å ta et år med realfag på blindern først mens jeg tar 3FY som privatist. Da jeg ikke gidder å lete gjennom hele Holgers lille NTNU-tråd lurte jeg på om noen, gjerne med relevant erfaring, kunne svare på noen små spørsmål:

 

1) Hvor vanskelig er egentlig matematikken og fysikken? Er ikke akkurat klassens lys i mattetimene og ligger på en litt svak 5`er i 3MX nå med ganske elendige arbeidsvaner( noe som selvfølgelig må gjøres noe med!). Endte for øvrig med en 4`er i 2FY.

 

2) Har hørt mange lovord om studiemiljøet på NTNU, kan dette bekreftes? Er det evt. forskjell på dette mellom marin teknikk og geo.petro.?

 

3) Er det store forskjeller mellom petroleumsteknologistudiet i Stavanger og geo.petro. på NTNU, foruten at man evt. må leve i 5 år med den heslige stavanger-dialekten?

 

4) Ca. hvor mye tid er det vanlig å bruke på studiene pr. uke?

 

5) Hvordan går det å leve på studielånet? Er det mange som har deltidsjobb ved siden av? Er det evt. lett å få relevant sommerjobb innenfor faget man studerer hvis man ikke er helt bak mål?

 

 

Hadde vært kult å få svar på noen av disse spørsmålet, da jeg er veldig nysgjerrig..

 

Mvh. Thoz

7867398[/snapback]

 

1) Det kommer helt an på hvor enkelt du tar fagene, men tror du skal klare deg greit hvis du fikk en svak 5er i 3mx med elendige arbeidsvaner.

Det beste tipset er å gjøre eksamensoppgaver før eksamen! I mange fag finnes det også kompendium som er meget bra. Har faktisk kun brukt kompendium i flere fag med bra karakter, selv om faglærere advarer mot dette... Så ikke tro alt du hører :)

 

4) Dette varierer selvsagt. Jeg bruker lite tid på studier, men jobber effektivt inn mot eksamen. Kunne nok forbedret meg mye, men føler ikke det er verdt å slite for mye heller.

 

5) Går fint med deltidsjobb bare du ikke bruker alt for mye tid på skolearbeid eller fritidsaktiviteter. Selv jobber jeg i helgene, minst annenhver helg men ofte litt mer. Man kan leve godt på studielånet, men skal du ha bil eller ofte ut på fylla er det greit med litt mer midler...

 

Er lett å få relevant sommerjobb når du kommer opp i 3 årskurs og har valgt mer eksakt studieretning. Ihvertfall i de bransjene det er stor etterspørsel. Kan vel også få jobb i tidligere årskurs, men da er det ikke sikkert det blir like relevant. Er uansett en fordel med litt praktisk arbeidserfaring innen bransjen også hvis du som ferdig utdannet siv.ing. vil ha respekt fra "gutta på golvet"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...