Gå til innhold

Sivilingeniør på NTNU?


Thoz

Anbefalte innlegg

God morgen godtfolk!

 

Det begynner å dra seg mot 15. April da jeg må sende inn søknad til sammordna opptak om hva jeg skal ta meg til neste år.

De heteste kandidatene er nok sivilingeniør på NTNU, innen marin teknikk eller geofag og petroleumsteknologi. Et annet alternativ er å ta et år med realfag på blindern først mens jeg tar 3FY som privatist. Da jeg ikke gidder å lete gjennom hele Holgers lille NTNU-tråd lurte jeg på om noen, gjerne med relevant erfaring, kunne svare på noen små spørsmål:

 

1) Hvor vanskelig er egentlig matematikken og fysikken? Er ikke akkurat klassens lys i mattetimene og ligger på en litt svak 5`er i 3MX nå med ganske elendige arbeidsvaner( noe som selvfølgelig må gjøres noe med!). Endte for øvrig med en 4`er i 2FY.

 

2) Har hørt mange lovord om studiemiljøet på NTNU, kan dette bekreftes? Er det evt. forskjell på dette mellom marin teknikk og geo.petro.?

 

3) Er det store forskjeller mellom petroleumsteknologistudiet i Stavanger og geo.petro. på NTNU, foruten at man evt. må leve i 5 år med den heslige stavanger-dialekten?

 

4) Ca. hvor mye tid er det vanlig å bruke på studiene pr. uke?

 

5) Hvordan går det å leve på studielånet? Er det mange som har deltidsjobb ved siden av? Er det evt. lett å få relevant sommerjobb innenfor faget man studerer hvis man ikke er helt bak mål?

 

 

Hadde vært kult å få svar på noen av disse spørsmålet, da jeg er veldig nysgjerrig..

 

Mvh. Thoz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
God morgen godtfolk!

 

Det begynner å dra seg mot 15. April da jeg må sende inn søknad til sammordna opptak om hva jeg skal ta meg til neste år.

  De heteste kandidatene er nok sivilingeniør på NTNU, innen marin teknikk eller geofag og petroleumsteknologi. Et annet alternativ er å ta et år med realfag på blindern først mens jeg tar 3FY som privatist. Da jeg ikke gidder å lete gjennom hele Holgers lille NTNU-tråd lurte jeg på om noen, gjerne med relevant erfaring, kunne svare på noen små spørsmål:

 

1) Hvor vanskelig er egentlig matematikken og fysikken? Er ikke akkurat klassens lys i mattetimene og ligger på en litt svak 5`er i 3MX nå med ganske elendige arbeidsvaner( noe som selvfølgelig må gjøres noe med!). Endte for øvrig med en 4`er i 2FY.

 

2) Har hørt mange lovord om studiemiljøet på NTNU, kan dette bekreftes? Er det evt. forskjell på dette mellom marin teknikk og geo.petro.?

 

3) Er det store forskjeller mellom petroleumsteknologistudiet i Stavanger og geo.petro. på NTNU, foruten at man evt. må leve i 5 år med den heslige stavanger-dialekten?

 

4) Ca. hvor mye tid er det vanlig å bruke på studiene pr. uke?

 

5) Hvordan går det å leve på studielånet? Er det mange som har deltidsjobb ved siden av? Er det evt. lett å få relevant sommerjobb innenfor faget man studerer hvis man ikke er helt bak mål?

 

 

Hadde vært kult å få svar på noen av disse spørsmålet, da jeg er veldig nysgjerrig..

 

Mvh. Thoz

7867398[/snapback]

 

Får du femmer i matte uten å jobbe så går det greit. Men du må forberede deg på at det fort kan bli lange dager på haugen.

 

Ang studentforeningene til marin og geopet har jeg ikke peil på, men generelt er alle studentforeningene til sivinglinjene veldig bra og det er opplegg fra dag en som fokuserer på at du skal møte nye folk hele tiden.

 

Forskjellen på stavanger og ntnu vil jeg tro er ganske stor. Været er mye det samme (deprimerende greier, trodde det skulle være snø i februar men neida...), når det kommer til tradisjoner tror jeg ntnu står sterkest, ntnu er også ett veldig godt merkenavn å ha på cvn i dårlige tider. Studentforeningene har eksistert lenge på ntnu, og har lange tradisjoner som gjør at en klasse på ett par hundre ikke virker så stor. Man kjenner stort sett alle. Og til slutt tror jeg ntnu er bedre på å få folk igjennom med øvinger. Øvinger er det store her, de krever at du gjør en haug oppgaver før du går opp til eksamen, og det er utrolig kjekt om du ikke er så strukturert i starten.

 

Når det gjelder tid på studiene hver uke så er det mye, men det varierer fra person til person, linje til linje og år til år. I fjor så satt jeg stort sett på skolen i hverdagene til seks syv, og så tok jeg meg fri i helgene. Men da hadde jeg utrolig mye å gjøre.

 

Når det gjelder deltidsjobb ved siden av så glem det det har du ikke tid til. Spar 20000 i sommer så holder det akkurat til å leve ett år med studielånet ved siden av. (det å dra på byen blir veldig fort dyrt). Og det handler om planlegging for å holde det gående på så lite, så dropp biffen med en gang og dra frem pastaen :p

 

Som fag det er kjekt å ha med seg før du starter er kjemi ett, det er ett utrolig tidkrevende fag hvis du mangler basiskunnskaper som du vil få bruk for senere i de fleste studieretningene uansett. Fysikk kan også være greit, det er utrolig mye matte på gløs så det å ha vært borti mye før er absolutt en fordel.

Lenke til kommentar

Ok.

Får prøve å skaffe meg sommerjobb jeg da.

Har 3KJ også, så jeg regner med at kjemien skal gå greit. Realfag på blindern måtte være for å freshe opp matte og fysikken isåfall, men hvis man er relativt godt rustet med det man har lært på vgs. så gidder jeg nok ikke det.

 

Når det gjelder arbeidsmengden så digger jeg å jobbe med fag som er spennende og som vet jeg får bruk for. Så det skal nok gå greit. :)

Lenke til kommentar

Admin'c har stort sett rett - særlig med tanke på deltidsjobb.

 

Men jeg synes ikke du bør bekymre deg for kjemien. I kurset vi (bygg og geopet) tok i høst, var det bare 5% stryk.

 

Fysikken kan fort bli verre, særlig hvis man ikke har 3FY. IVT-fakultetet har nemlig bestemt seg for å ha et felles fysikkfag for alle linjene (bl.a. bygg, marin og geopet), men vil ikke ofre mer enn 7,5 studiepoeng på det. Sammen med et helvetes stort pensum, blir det fort mye stryk - 30% da jeg tok faget. Over 70% fikk stryk eller dårligste ståkarakter.

Lenke til kommentar

Fysikken er nok det jeg frykter mest ja. Jeg syntes i grunnen 2FY til tider var litt vanskelig. :S

 

Men moralen i visa er altså at det vil være en stor fordel å ta et år med emner innen matte og fysikk på blindern et år, samtidig som jegtar 3FY på Bjørknes..?

Da kan jeg jo bare bo hjemme det året så jeg sparer studielånet og har 80k ekstra å rutte med i Trondheim. Nice! :D

 

Men har dere inntrykk av at de fleste kommer rett fra vgs eller studert noe annet eller chilla noen år først?

Lenke til kommentar

Jeg nevnte spesielt kjemien spesielt siden opplegget til ystenes er utrolig massivt og de fleste har kjemi første året. Så for å spare tid er det kjekt å vite hva mol og slikt er, hvis ikke er du iallefall garantert lange dager (han har prøver annenhver uke eller noe, er helt sjukt og ørten øvinger underveis. Tror det endte på 40 når jeg hadde kjemi. (tre i uka))

 

Og det er derfor det er så få som stryker i kjemi. enten dropper de ut med en gang de ser hvordan opplegget er eller så godtar de opplegget og er nesten garantert ståkarakter.

Lenke til kommentar
De fleste kommer rett fra VGS ja. Hvis de ikke gjør det, er det så og si 

alltid pga førstegangsteneste, folkehøyskole eller en tur til utlandet.

7869211[/snapback]

min erfaring er at det er mange flere som har gjort noe annet i ett år, enn det er folk som kommer rett fra vgs :) men ja...

Lenke til kommentar
Jeg nevnte spesielt kjemien spesielt siden opplegget til ystenes er utrolig massivt og de fleste har kjemi første året. Så for å spare tid er det kjekt å vite hva mol og slikt er, hvis ikke er du iallefall garantert lange dager (han har prøver annenhver uke eller noe, er helt sjukt og ørten øvinger underveis. Tror det endte på 40 når jeg hadde kjemi. (tre i uka))

 

Og det er derfor det er så få som stryker i kjemi. enten dropper de ut med en gang de ser hvordan opplegget er eller så godtar de opplegget og er nesten garantert ståkarakter.

7868039[/snapback]

Hehe, jeg er enig i at det er mye jobb. Tre øvinger per uke, tretten uker med øvinger. (40 er med andre ord svært nært.) I tillegg kommer åtte semesterprøver. Men man har heldigvis mindre forelesninger enn i andre fag!

Lenke til kommentar
1) Hvor vanskelig er egentlig matematikken og fysikken? Er ikke akkurat klassens lys i mattetimene og ligger på en litt svak 5`er i 3MX nå med ganske elendige arbeidsvaner( noe som selvfølgelig må gjøres noe med!). Endte for øvrig med en 4`er i 2FY.

7867398[/snapback]

Dersom du er treg til å endre arbeidsvanene kommer du til å få litt ubehageligheter, men det er nok ikke umulig å gjennomføre studiet for deg.

 

2) Har hørt mange lovord om studiemiljøet på NTNU, kan dette bekreftes?

7867398[/snapback]

Jupp :D

 

4) Ca. hvor mye tid er det vanlig å bruke på studiene pr. uke?

7867398[/snapback]

Ikke så mye mer tid enn på VGS. Du får fort en følelse av hvor mye som kreves.

 

5) Hvordan går det å leve på studielånet?

7867398[/snapback]

Det går helt fint. Særlig om du er tidlig ute og prøver å skaffe en billig hybel. Jeg spiser kylling, laks eller indrefilet omtrent hver dag, og jeg har ikke noen ekstrainntekter.
Lenke til kommentar

1) Hvor vanskelig matten og fysikken er avhenger av hvor mye innsats du er villig til å gi. Mye gøy som skjer det første året, så det er ikke allitd like motiverende å jobbe med Matte 1... Men dersom det er en trøst, er det kun det første mattefaget som har veldig høy strykprosent. Det er dessuten veldig mye veiledning, så dersom man utnytter det til det fulle går det nok greit:) Med 5 i 3MX og litt innsatsvilje går det nok greit.

 

2) Bekrefter definitivt alle lovord om studiemiljøet.

 

4) Når det gjelder timer pr uke, skal dette egentlig tilsvare antall studiepoeng. Hvert fag teller 7,5 studiepoeng, og man tar 4 fag per semester, dvs at det skal være en arbeidsmengde på 30 timer per uke. De fleste forskyver gjerne dette til den siste måneden før eksamen...

 

5) Det første året vil jeg ikke anbefale deg å jobbe, siden det er nok med det sosiale og med fagene. Etter et år er det mulig å få studassjobb (man konkurrerer med karakterer for å få disse jobbene). Da veileder du de som tar fag som du allerede har hatt. Jeg har levd på studasslønn og på sommerjobblønn i tillegg til studielån og stipend, og vil si jeg har nok å rutte med da, og kan tilogmed spare penger. Man kan bo billig i Trondheim dersom man feks bor på studentby eller litt utenfor sentrum, så det er absolutt mulig å leve for 80 000 kr i året. Så faktisk at studentskipnaden har startet opp kurs for "hvordan å overleve på studielånet" eller noe i den duren:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hmm...Finnes det en slags definisjon på "tidlig ute"?

 

Regner med å komme rett inn, men man kan jo ikke være helt sikker så det er litt kinkig å bare sette i gang..

7877699[/snapback]

Det er ikke dumt å begynne å snuse litt allerede i starten av sommerferien. Gjøre deg kjent med bykartet, forhøre deg om kvalitet, finne ut hvor du bør annonsere (iBolig.no, forskjellige boligtorg,...). Så begynner å du å slenge inn søknader, både å høre på de hyblene som er til leie, og å tilby deg selv som leietaker, en stund før du vet om du kommer inn. Når folk får svar kommer stormen av søknader, da er det vanskeligere å finne seg noe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...