Gå til innhold

Utrolig treg filoverføring til ny HD *Løst*


Anbefalte innlegg

Løste problemet nå. Siden BIOS ikke fant disken ble den automatisk satt til lav overføringsmodus i windows. Det eneste jeg trengte å gjøre var å manuelt "finne" HDen i BIOS og da funket det. :)

 

Hei,

Trenger litt hjelp her. Har akkurat kjøpt en ny WD 320GB IDE disk som skal fungere som lagringsplass i en gammel pc. Problemet er at jeg får utrolig treg overføringshastighet fra den gamle disken til den nye. Tar ca 30 min. å overføre 700 mb. Noen som vet hva kan være feil?

 

Den gamle hden er en 20gb ide disk satt som master, nye disken er satt som slave på samme ide-kabel. Bios er såpass gammel at den ikke finner den 320 gb disken, men windows xp finner den uten problem..kan dette være årsaken til den treige filoverføringen?

Er det noen der ute som har vært borti samme problemet ? :no:

Endret av Melchior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti problemet, men det kan være dette med BIOS ja.... Det kan også være IDE-kabeln, husk at du har IDE-kabler som støtter hver sin hastighet...så hvis du har av den trege typen, så kan det være det! Og så kan det også være den trege HardDisken din som kanskje har en hastighet på kun 5200rpm, og den nye på 7200 !?

 

Mvh...

Lenke til kommentar

Sjekket innstillingene i enhetsbehandleren og i primær idekanal der begge diskene står fant jeg ut at den gamle disken enhet 0 (master) har overføringsmodus Ultra-DMA modus 4, mens den nye disken har bare DMA modus 2 (med flere ord). Dette kan jo være grunnen til at det går så treigt..men hvorfor vil ikke en helt ny IDE disk stå i Ultra-DMA ?? noen ideer ?

Lenke til kommentar

Foreslår å teste disken på sekundær IDE-kanal slik at diskene er tilkoblet hver sin kabel. Sjekk samtidig hva cpu-bruken ligger på hvis overføringen er sirup. Det kan også skyldes svake sektorer på disken man leser eller skriver til.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Sjekket innstillingene i enhetsbehandleren og i primær idekanal der begge diskene står fant jeg ut at den gamle disken enhet 0 (master) har overføringsmodus Ultra-DMA modus 4, mens den nye disken har bare DMA modus 2 (med flere ord). Dette kan jo være grunnen til at det går så treigt..men hvorfor vil ikke en helt ny IDE disk stå i Ultra-DMA ?? noen ideer ?

7863972[/snapback]

 

Multiword DMA 2 er betydelig tregere enn UDMA, så det er mulig du har funnet problemet. Såvidt jeg husker er det Multiword DMA som er standarden for CD/DVD-brennere.

 

Sørg for at IDE-kanalen til nydisken er satt til å "Bruke UDMA hvis tilgjengelig". Hvis ikke det fungerer er en mulig løsning på problemet å avinnstallere IDE-kontrolleren og restarte pc'n. Ta backup av viktige data før du gjør dette.

 

IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...