Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke lagt inn os på ny pc.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut til at det skal være mulig å få tak i netshop oslo i dag..

 

Nå tror jeg jeg har prøvd det meste med untakk av å cleare cmos (batteriet sitter veldig inneklemt blant andte komponenter).

 

Jeg kan informere med at den eksakte feilmeldingen er:

 

Disk boot failure, insert system disk and press enter.

 

Hvis noen andre har forslag eller noe i det hele tatt jeg kan prøve på mottas det med ekstremt stor takknemmelighet.

Lenke til kommentar

Nei, men om harddisken var død skulle dette være ganske overraskende ettersom den kom i en pc hvor alt annet en rammen var satt inn fra netshop.

 

Det som er er at HDD'en er detected i bios, pc'n starter også helt fint. Den lager lyd, men ikke ulyd og høres i alle fall ut til å fungere.

 

Jeg er rimelig frustrert akkurat nå.. ringer netshop oslo for harde livet men selvfølgelig tar de jo ikke telefonen.

 

Hvis noen lurer er HDD:

Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB HD501LJ dvs spinpoint t series.

HK er ASUS P5N32-E SLI, Grafikkort er 8800 gtx, Cdrom er en billig ide cdrom fra nec. Det er en floppy i pc'en også. Må vel nevne at cpuen er en E6600, og at rammen er crucial tenth anniversary(satt inn riktig og i følge bios er 2048 mb ram detected)

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Altså, når du starter opp pcen uten CDen, hva sier den da? Tenker meg du har kjøpt en White Box PC(uten OS, altså)?

Har nettopp fikset en drept HD, og jeg tror det var samme feilmelding som var.

Prøv den i en annen pc om du har en i huset, eller stikk til en venn og pjåt den inn i hans PC.

Lenke til kommentar

Operativsystemet (XP-pro) som skal inn er det nytt (med alle SP) eller av førstegenerasjon?

Om det er 1.gen. kan det ha behov for oppdatering med SP for og bruke Windows sin "native" satacontroller om det skal inn på sata-disk (hvem bruker IDE disk, om en ikke har en "gammal" på "lageret" nå for tida?).

Om det er en SATA disk blir neste spørsmål hvilken controller på hovedkortet den er tilkobla, rekner med at nVidia sin controller er OK (la inn XP-pro forrige helg på et nForce4 hovedkort på nVidia sin "connector", oppdaterte min XPCD med SP2, hoppa over og forsøke og legge inn XP uten SP, min er fra 2002).

Kikka på ASUS kortet nå, siden det er 6 SATA "connectorer" er det mulig at det er 2 fra en annen leverandør (som ikke er "native")- kikk i manualen etter hvilken connector disken er tilkobla.

Lenke til kommentar

Feilmelding kommer av at maskinen prøver å boote fra harddisk, men det er selvsagt ikke noe innstalert på den. Altså feilmeldingen betyr ikke at noe er galt med hard-disk.

 

Før maskinen kommer så langt at den gir denne feilmeldingen, skulle den prøvd å boote fra windows cd'en. Noe som tydeligvis feiler.

 

Manglende S-sata driver ville heller ikke gitt noe problemer før du kommer igang med instalasjonen.

 

Årsaker jeg kan komme på:

-Feil boot rekefølge i bios

-Skadde boot filer på cd'en du prøver å boote.

-Feil satt master/ slave jumper på CD-rom.

-Trykker ikke ned tast når det står "trykk en tast for å boote fra cd" :)

 

Blinker og jobber CD-romen når du prøver å boote ?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Den setter i gang og høres rimelig bra ut som en støvsuger når jeg trykker en tast for å boote.

 

Jeg har dog prøvd min dell windows(i know, i know.. det går ikke uansett hva), avinstallert min fars winxp home(1. generasjon) fra hans pc, prøvd med div. gratisversjoner av linux som har blitt brent som oppstarts cd'er / dvd'er og litt annet vi ikke nevner her.

Regner dog med å kjøpe splitter nytt winxp oem på netshop oslo på mandag.

 

På bootrekkefølgen har jeg

cd-rom

cd-rom

hdd

Ang. slave/master på jumper så er jeg rimelig sikker på at den står på master, men skal få lagt opp noen bilder fra bios.

 

Biosen er forresten bios 0602, som påstår at cpu'en min er 140 grader varm, noe jeg vet er feil for da hadde hardwaren min smeltet.. og i tillegg er cpu kjøleren såpass temperert at jeg kan ta på den.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

På bootrekkefølgen har jeg

cd-rom

cd-rom

hdd

Ang. slave/master på jumper så er jeg rimelig sikker på at den står på master, men skal få lagt opp noen bilder fra bios.

 

Biosen er forresten bios 0602, som påstår at cpu'en min er 140 grader varm, noe jeg vet er feil for da hadde hardwaren min smeltet.. og i tillegg er cpu kjøleren såpass temperert at jeg kan ta på den.

7861645[/snapback]

 

Noen Asus kort er svært glad i å bruke Autodetect på IDE, fungerer faktisk best på denne måte. Selv om jeg har et annet brikkesett, fikk jeg ingenting til å virke før jeg koblet nøyaktig rett på kabel og hadde alt på Autodetect.

Lenke til kommentar

Hm, får bare vente å se, alt er såpass fullpakket at jeg ville si det var et problem å komme til der. For øyeblikket er s-ata kabelen koblet til sata kontakt nr.2 ifølge bios.

 

Driver nå å lader kameraet for å legge ut noen bilder fra innsiden og bios om det er til noen hjelp.

Lenke til kommentar

Sjekk om IDE kabelen din har følgende farger på kontakter, blå, svart og grå. Vanlig hos Asus er blå i HK, svart på Master og grå på Slave. Står CD/DVD på grå må den settes til Master med pinnene på CD/DVD.

 

Du kan også sjekke i Bios under Advanced, Chipset, Southbrigde hvordan IDE er satt opp. Selv om jeg har et annet brikkesett mener jeg det er noe tilsvarende.

 

Men HK manualen er lur å sjekke.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt noe av samme problemet, jeg hadde tengt å bruke en IDE-HD som master disk.

 

Dette var problemet, uansett hva jeg satte opp som boot-settings, så overstyrte

S-ATA disken IDE-HD`n. og jeg fikk ikke lagt inn OS på IDE-HD.

 

Satte opp S-ATA som master, og alt gikk helt knirkefritt

 

Har foresten helt identisk HK. Knall :thumbup:

Lenke til kommentar

Stemmer. Jeg har satt de i feil ja, hvordan jeg har klart det aner jeg ikke men de står nå i blå/blå.

 

Skal gjøre det du tipser om bolton, så skal jeg se om jeg ser no feil, evt. om jeg må se etter master/slave på dvd. Dette høres ut som en mulighet ettersom slike smådetaljer kan netshop ha slurvet med.

 

Har lest mye i hk manualen også, synes det er magert med svar/løsninger der.

 

Nå er det jo også bare søndagen igjen med venting til jeg får ringt netshop, så hvis det er noe galt med den får jeg nok en ny.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Etter å ha tatt i kabinettet og alt slik for å ikke bli statisk, plasserte jeg nå rambrikkene på rett plass.

 

Jeg så også på idekabelen, av asus kalt hdd kabel.

Den ser ut til å være grå i hk, og litt lengere opp ha blitt koblet sammen med svart som igjen går til dvd brenneren min.

 

Vet ikke hvor mye dette har å si, men nå har jeg i alle fall sett etter hvordan det er koblet opp.

Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg nå får dette opp(stått det samme hele tiden bare ikke merket det med floppy):

 

1. FD 1.44 MB SYSTEM-TYPE-(00)

Disk boot failure, insert system disk and press enter.

 

 

Nå er jeg ikke helt proff på data, men kanskje det da vil hjelpe å koble floppykabelen ut av hovedkortet? Når jeg ser på den kabelen ser det uansett ut som en av de små ledningene inni den er ødelagt.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar
Etter å ha tatt i kabinettet og alt slik for å ikke bli statisk, plasserte jeg nå rambrikkene på rett plass.

 

Jeg så også på idekabelen, av asus kalt hdd kabel.

Den ser ut til å være grå i hk, og litt lengere opp ha blitt koblet sammen med svart som igjen går til dvd brenneren min.

 

Vet ikke hvor mye dette har å si, men nå har jeg i alle fall sett etter hvordan det er koblet opp.

7865243[/snapback]

 

Jeg ser at du har koplet 2 Cd-rom eller?

Uansett, som regel skal den fargende delen av kabelen være på høyre side, når du kopler til portene.

 

Men det jeg tenker på nå, siden du sikkert brenner å starte opp alt dette:

 

Hvis det er ikke andre feil på systemet ditt, du kan kople sata disken din til en Windows PC, og klargjøre disken din, slik at når du slår av den andre PC, du kan kople Sata tilbake, slik at Windows installasjon kan starte og bli fullført, uten at du er avhenging av cd-rom eller noe annet.

 

Slik kan du teste systemet ditt til mandagen, slik at hvis det er andre feil du kan oppdage dem i god tid.

 

Operasjon er svært enkelt. Men du trenger da at den andre Pc har cd-rom, eller en i386 folder lagret på en harddisk.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Etter å ha tatt i kabinettet og alt slik for å ikke bli statisk, plasserte jeg nå rambrikkene på rett plass.

 

Jeg så også på idekabelen, av asus kalt hdd kabel.

Den ser ut til å være grå i hk, og litt lengere opp ha blitt koblet sammen med svart som igjen går til dvd brenneren min.

 

Vet ikke hvor mye dette har å si, men nå har jeg i alle fall sett etter hvordan det er koblet opp.

7865243[/snapback]

 

Dette likte jeg ikke.

 

I Asus in manual, kap 2.8.2 står det at blå kontakt skal kobles på HK, og at dersom man har bare en enhet på kabelen, og enheten er satt til "Cable-Select" eller "Master" skal svart kontakt brukes på enheten.

 

Ved to enheter og "Cable-Select" skal første enhet på svart og andre på grå

Ved to enheter og enhetene satt til "master" og "slave" er kobling likegyldig.

 

Som sagt har jeg erfart med andre Asus kort at dette faktisk ikke har betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...