Gå til innhold

Fakturert for bruk av Wlan


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Nokia N80 ie. Hensikten med at jeg kjøpte en mobil med wlan var å kunne surfe gratis over trådløst nettverk. Jeg har trådløst både hjemme og på jobb og bruker det begge steder. Nå viser det seg at Netcom fakturerer meg for bruken av det trådlæse nettverket.

 

Jeg har snakket med dem å de sier at all datanedlasting går på simkortet og derfor blir fakturert. Problemet er bare det at om jeg fjerner simkortet så virker wlan like fint.

Er det noen spesielle innstilinger som må settes på telefonen?.

Når jeg går på weben ber jeg den om å søke etter wlan og kobler på det.

 

Håper at noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikkje brukar UMTS (3G) til noko bevisst kan du deaktivere det, sjå om det hjelper. Kan vere telefonen har sine eigne preferansar, den skal ikkje ha det, men nokon har sitt eige liv. :p

 

Jeg har snakket med dem å de sier at all datanedlasting går på simkortet og derfor blir fakturert.

 

Tull og tøys, nok ein demonstrasjon som viser at kundeservice ikkje er kompetente. Ditt private trådlause nettverk du har heime har ingenting med SIM-kortet ditt å gjere.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Hei

Jeg har en Nokia N80 ie. Hensikten med at jeg kjøpte en mobil med wlan var å kunne surfe gratis over trådløst nettverk. Jeg har trådløst både hjemme og på jobb og bruker det begge steder. Nå viser det seg at Netcom fakturerer meg for bruken av det trådlæse nettverket.

 

Jeg har snakket med dem å de sier at all datanedlasting går på simkortet og derfor blir fakturert. Problemet er bare det at om jeg fjerner simkortet så virker wlan like fint.

Er det noen spesielle innstilinger som må settes på telefonen?.

Når jeg går på weben ber jeg den om å søke etter wlan og kobler på det.

 

Håper at noen kan hjelpe meg med dette.

7853782[/snapback]

 

Har akkurat samme "problemet" med min N93. Var sikker på at dette var "gratis", men regninga fra Chess sa noe ganske annet!!

Trenger også sårt tips for å fortsette nettsurfinga uten å gå konk :(

Lenke til kommentar

Surfing over WLAN blir ikke fakturert. Problemet er at N80 og N93 har en lite intuitiv måte å stille inn hvilket nett som brukes. Det er en av årsakene til at N80 Internet Edition er kommet.

 

Hvis du stiller inn telefonen til alltid å spørre hvilken tilkobling som skal brukes, vil du kunne velge WLAN ved hver tilkobling og på denne måten slipper du at datatrafikken går på 3G/EDGE og blir fakturert.

 

Dessverre vet ikke alle på Kundeservice hva WLAN er for noe.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Surfing over WLAN blir ikke fakturert. Problemet er at N80 og N93 har en lite intuitiv måte å stille inn hvilket nett som brukes. Det er en av årsakene til at N80 Internet Edition er kommet.

 

Hvis du stiller inn telefonen til alltid å spørre hvilken tilkobling som skal brukes, vil du kunne velge WLAN ved hver tilkobling og på denne måten slipper du at datatrafikken går på 3G/EDGE og blir fakturert.

 

Dessverre vet ikke alle på Kundeservice hva WLAN er for noe.

 

-snubbel

7858747[/snapback]

 

Jeg har Internet Edition og har valgt at mobilen alltid skal spørre hvilken tilkobling jeg bruker. Jeg velger da alltid et wlan, men blir fakturert.

Kan det ligge noe i noen innstillinger som netcom har sendt meg?.

Lenke til kommentar
Du blir ikke fakturert for wlan.

 

På en eller annen måte er det du som har misfortstått, enten regningen eller mobilen. Velger du WLAN-tilkobling når den spør om hvilken tilkobling du skal bruke blir ikke dette fakturert.

7859893[/snapback]

 

Det er mulig at jeg misforstår noe, men hva? Her er et sammendrag siden siste faktura. La det være sagt at jeg svært sjelden mener å bruke mobilen til vanlige oppringinger

 

 

Sammendrag --------- Antall ------ Varighet------ Sum inkl. mva.

 

3G data minutte ------- 1 ----- 04:42:00 ------- 0,00

 

3G data volum -------- 1 ------- 7,131 Mb ----- 20,00

 

GPRS data minutter ----20----- 09:11:00 ----- 0,00

 

GPRS data volum ------ 20 ----- 59,438 Mb --- 80,82

 

Viderekobling ----------3 ----- 0,00

 

Sum 45 --- 100,82

 

 

Se på 3G og GPRS, begge står i 0 når det gjelder minutter, men blir fakturert når det gjelder data volum. Blir altså fakturert for mengde data som konmmer ned, og jeg har ikke kjøpt noe.

 

Jeg mener at fakturaen taler sitt tydelige språk, men jeg er fult klar over at det kan være noen innstillinger på telefonen som kanskje burde vært anderledes.

 

Vet bare ikke hvilke det er

Lenke til kommentar
Gå inn på Meny -> Mine egne -> Logg -> Pakkedata

 

 

Hva står det der?

7861991[/snapback]

 

 

Under datateller står det:

Alle sendte 9,48MB

Alle Motatte 290,74 MB

 

under sammtale varighet er

oppringte nummer 11,55 min

 

Regner med at det er de viktigste

Endret av laffen1
Lenke til kommentar

Det betyr at du har sent 9,48 MB og mottatt 290,74 MB via gprs/3g. Altså er regningen din korrekt. Du har tydeligvis ikke koblet opp via wlan som du trodde.

 

Du vet at når du kobler opp så vil tilgjengelige wlan være blå på listen. Dersom du velger en av de gule koblingene bruker du gprs/3g og må dermed betale for det.

 

Regningen din stemmer, så jeg er redd at du må få noen til å hjelpe deg sånn at du ikke fortsetter å gjøre det du gjør, for det blir dyrt i lengden.

Lenke til kommentar

Problemet her er helt enkelt at tilgangspunktet ditt ikke går over WLAN, men via UMTS/GPRS.

 

Jeg husker jeg også måtte stresse lenge med å skjønne hvordan WLAN-funksjonen på N80 fungerte...

 

Dersom du hadde brukt WLAN til å surfe ville det ikke en gang vært teknisk mulig for netcom å måle hvor mye du lastet ned.

 

Et tips kan vel være å starte telefonen uten sim-kort når du tester å legge til en WLAN-kobling på nytt (hvis det ikke er en rar begrensning som hindrer deg i å gjøre det uten sim-kort)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...