Gå til innhold

Hd "forsvinner"


Anbefalte innlegg

Har et litt merkelig problem.. Har vart i en måneds tid nå, og jeg har fortsatt ikke klart å finne ut av det :sad:

Har to hd`er, en WD 120, og en WD 80.Sistnevnte er kjøpt for bare et par måneder siden, mens den på 120, den som "forsvinner" , er snart 1,5 år gammel.

 

Det som skjer er enkelt og greit at windowshenger seg, maskinen booter, og bios finner ikke hd.

Visst jeg da slår av pc`n og starter den opp igjen, så finner bios hd.. :roll:

Har prøvd å bytte kabler, men uten hell..

 

Har nå lagt inn windows på 80 gig`en, og slipper dermed all bootingen. Likevel skjer det også nå at min kjære WD120 plutselig forsvinner fra Min Datamaskin..

 

Chkdsk finner heller ingen feil.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme problemet av og til, har en wd120 som forsvinner av og til. Har sannsnyligvis med et eller flere følgende å gjøre:

 

1. Overbelastning av PSU, for lite strøm.

 

2. Varme inne i kabinettet som kanskje utvider et eller annet med kontaktene, slik at de ikke virker (bare gjetter her jeg)

 

3. Noe er løst?

 

4. BIOS oppgradering hjelper kanskje?

 

Ellers kan det ret og slett være disken, har aldri funnet ut av det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 01:01, skrev xcomiii:

Har samme problemet av og til, har en wd120 som forsvinner av og til. Har sannsnyligvis med et eller flere følgende å gjøre:


1. Overbelastning av PSU, for lite strøm.


2. Varme inne i kabinettet som kanskje utvider et eller annet med kontaktene, slik at de ikke virker (bare gjetter her jeg)


3. Noe er løst?


4. BIOS oppgradering hjelper kanskje?


Ellers kan det ret og slett være disken, har aldri funnet ut av det.



 

For det første: Takk for svar så sent på natta :wink:

La oss se..

 

1. Har en strømforsyning på 360W, burde vel klare å dra de 4 viftene jeg har (inkl cpu og skjermkort)?

 

2. Temp inne i kab er mellom 25 og 35 (den bør stemme bra, siden viduet er åpent og ingen varmeovner står på :smile: )

 

3. Sjekka fakisk alt i dag, og skrudde det som dingla litt skikkelig til.

 

4. Mulig det ligger noe der, men sist oppdatering av bios skjedde etter jeg fikk den nye disken, og før disse problemene skjedde...

 

Forbanna irriterende er det uansett :roll:

Lykke til med disken din!

Takker igjen!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 01:28, skrev ion:

Hvordan er harddiskene koblet? Begge to på samme kabel? Hvordan er det med jumper-innstillingene?


 

De er koblet med samme kabel.

Jumper: 80 master, 120 slave..

 

Noen som vet hvor lang garanti det er på WD sine hdd?

Evt hvor stor mulighet det er for at dette er en feil som dekkes av garantien...

 

takker igjen for svar :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 08:00, skrev Dikky:

WD er møkkadisker.. du sku kjøpt ibm, de varer hvertfall lengre enn 1.5 år ;-D



 

Takk for hjelpa, Dikky! Nå funker jammen meg disken min!! (du skjønner sikkert ikke ironi heller)

 

Har du ikke noe konstruktivt å komme med, så er det kanskje like greit å ikke svare...

 

Åh, forresten: jeg hadde en 40 gig fra nettopp IBM tidligere, men støyen fra den har gjort meg døv på høyre øre (det som vender mot kab). Har våkna mang en natt, og vært sikker på at Bin Laden har landa med helikopter på rommet mitt, for så å oppdage at det bare var den h%%% IBM hd`en!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 07:33, skrev Gorthaur:

Quote:


Den 2002-12-02 01:28, skrev ion:

Hvordan er harddiskene koblet? Begge to på samme kabel? Hvordan er det med jumper-innstillingene?


 

De er koblet med samme kabel.

Jumper: 80 master, 120 slave..

 

Noen som vet hvor lang garanti det er på WD sine hdd?

Evt hvor stor mulighet det er for at dette er en feil som dekkes av garantien...

 

takker igjen for svar :smile:

 

 

Sier ikke WD at hvis man skal ha 2 wd disker på samme kabel skal de stå som Cable Select? Har du sjekka kb til wd? Kan hende det er flere som har hatt samme problemet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 08:26, skrev CrZy_T:


Sier ikke WD at hvis man skal ha 2 wd disker på samme kabel skal de stå som Cable Select? Har du sjekka kb til wd? Kan hende det er flere som har hatt samme problemet.


 

"If there are two drives on the data cable, one must be Master and one designated as Slave"

 

Overnevte tekst er hentet fra WD sin FAQ.. Er mulig at dette kun gjelder for disker opp til et visst antall GB, så dette er hvertfall noe jeg kan se litt mer på! Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...