Gå til innhold

Lærlinglønn på div yrker


MacBoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avioniker og flymekaniker (flyfag) tjener den samme loenna. Starter paa 30% av full fagarbeiderloenn. Etter 6 maaneder gaar man opp til 40%, etter enda 6 maaneder faar man 60% og de siste 6 maanedene faar man 80% av full fagarbeiderloenn.

 

Full loenn er rundt 23000, saa du tjener cirka (brutto loenn) per maaned:

 

0 - 6: 6900kr

6 - 12: 9200kr

12 - 18: 13800kr

18 - 24: 18400kr

 

Da jeg var laerling var der ogsaa noen borteboer tillegg de foerste 18 maaneder dersom man bodde saa og saa langt fra foreldrene sine, mener og huske det var cirka 1700 kr per maaned.Dog jeg er usikker paa hvordan disse reglene er naa, er en stund siden jeg var laerling.

 

Der er ogsaa noen meget gode skatteregler dersom man er borteboer. Jeg fikk 12000kr tilbake paa skatten per aar jeg var laerling. Dette er ikke spesifikt for flyfag laerlinger, og kan utnyttes av alle saavidt jeg vet.

Endret av frodeaa
Lenke til kommentar
Lønna er ikke bra

7855632[/snapback]

 

Lønna er helt grei. Som lærling i militæret får man gratis kost, tilbud om å bo billig på befelsmesse, 100 % gratis tannlege og lege, samt benytte seg av tilbud fra Voksenopplæringen igjennom hele læreperioden. I tillegg til dette får jeg gratis transport, reisetillegg, ledertillegg osv.

Lenke til kommentar
Lite med jobbplasser som automatiker, og yrkene rundt det.

Lønna er helt normal.

7865913[/snapback]

 

Trudde det var mangen jobber som automatiker jeg. Alle store olje prosjektene som er i gang rundt om i norge har jo behov for automatikere. Vil tru det er gode muligheter for å få jobb hos Aker, Statoil, Hydro, BP, Vetco Aibel++

Lenke til kommentar

Tavlemontør, FU - operatør og Vikler og transformatormontør (som er innen Automatikk) er det lite behov for. Så det er ikke noe å utdanne seg til

 

Men hvis du utdanner deg bare som automatiker(Automatiseringsfaget) så har du litt større muligheter.

Endret av lostoman
Lenke til kommentar
Lite med jobbplasser som automatiker, og yrkene rundt det.

Lønna er helt normal.

7865913[/snapback]

Økende tendenser. Langt ifra få plasser i forhold til fag som: Renholdsoperatør, Damefrisør, Reindrift, Fotograd, Mediegrafiker. Vel den lista er lang.

 

Men som sagt, økende tendenser innen det faget :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bumper ein uhorveleg gamal tråd, framfor å lage ein ny ein:

 

Svogeren min går lærling som industrilakkerar. Han går ei eller anna ordning, som er formidla via NAV. Han er 20 år gamal, og har tar dei faga han manglar frå videregåande på sida av praksisen. Så, han er vel litt utanfor standard lærlingordning.

Han har nett byrja på andreåret, og NAV er ikkje lenger innblanda, så då tyder vel dette at det er opplæringslova som gjeld.

Men, eg finn ikkje lønnstariffar, korkje hjå lovdata eller arbeidstilsynet. Rekner med at dei ligg på 150,- +/-, og at han då skal ha tilsvarande ei årslønn i løpet av dei to åra han går.

 

Nokon som kan bringa meg litt info om dette? Han går på 60,-/t, og dette verkar for meg som urimeleg lågt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...