Gå til innhold

For høy temp (?) ved overklokking, c2d e6600


Anbefalte innlegg

Sliter med temperaturer jeg syns er alt for høye når jeg overklokker. Først av alt, dette er specsa (det som er relevant):

ASUS P5W DH Deluxe

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.3GHz

Noctua NH-U12 cpu-kjøler

 

Problemet at temperaturen, ved idle har jeg 35 grader, ved Prime95 stress test (kun en instanse, 50% cpu load) får jeg nesten 60 grader, og ved 2 instanser av Prim95 (100% cpu load) får jeg 69-70 grader :ermm:

 

Er ikke det alt for høyt? Hadde håpet på å klokke cpu'en enda et lite stykke, men ikke hvis temperaturen fortsetter å utvikle seg slik den har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer ann på flere ting.

 

Har du et "luftig" kabinett , hva er vcore ? du sier ikke hva den er,og den påvirker dette. Romtempratur spiller også inn.

Montering feil av kjøler er lett og kan skje den beste, har du prøvd å ta av kjøler og renset,sette på ny pasta og monter på nytt. Noen ganger hjelper det.

 

Men du har ikke på trynet tempratur spør du meg,litt høy load karnsje,men det kan komme av høy vcore eller feilmontering av cpu kjøler. Riktig mengde pasta er også veldig viktig,for lite er like ille som for mye.

Lenke til kommentar

De viftene som følger med kabinettet er ikke spesiellt kraftige, så du bør kansjke vurdere å sette en på CPU-kjøleren din.

Å sette en av kabinettviftene på ville være perfekt, det er ikke så mye vind som skal til.

 

EDIT: Vcore ser litt høy ut btw, tror min ligger på 1,28 eller noe sånt, og jeg kjører 3GHz

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Hvis du bruker en c2d er det også viktig å påføre kjølepastaen riktig,dette har vært diskutert her før,men her er en liten repetisjon.

 

Dette gjelder Artic Silver 5 og Ceramic,og er hentet fra deres egen innstruksjon.

Se hvilken vei pastan skal påføres i et tynnt lag.

 

post-42959-1170354337_thumb.jpg

 

EDIT: og husk kunn en tynn tynn streng,for mye er feil det også.

Jeg bruker også å ha på en bitteliten "dært" på midten av cpukjøler og bruke en lofri papirbit (et kaffefilter er perfekt) å smøre det ut i et par sirkelbevegelser. Bare smør ut og tørk vekk så mye du får til med et par sirkelbevegelser, da har du også fyllt opp eventuellt små sprekker i kjøleblokka di før du monterer sammen. Dette fungerer perfekt for meg. Pass bare på å bruke noe lofritt

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Er det ikke fortsatt "best" å legge på en liten dråpe midt på CPU og la kjøleren klemme det ut over?

Var nå det jeg gjorde, og det ser ut til å ha fungert utmerket.

7850200[/snapback]

 

 

Jeg har alltid gjort som du sier der med AS5,men nå gjør jeg som i post #5 og det gir meg alldri noe tull,det er måten å gjøre det på på en C2D....

Lenke til kommentar
Min core duo2 E6600 har maks temp på 60c når jeg kjører prime test :p

Har overklokket til 3,2ghz med stock kjøler, vcore på 1,25

7850376[/snapback]

 

 

Det må være en konge cpu, har du satt opp litt vcore og maxklokka den der?

Har du en batch på den? :cool:

7850412[/snapback]

 

Husker ikke helt hva den settingen heter men rammen min (pc6400 ocz xtc ram) vil ikke mer når jeg kommer over 950mhz fsb eller hva d nå er.. Man stiller fra 266 til 318 så får man 950 elns med 9x multiplier...

Jeg er noob på dette :p Nå kjører jeg ihvertfall 8x400mhz, jeg kan prøve og se hvor langt jeg klarer å klokke, jeg vet ihvertfall at hvis jeg går et hakk til ned på vcore så begynner jeg å få hakking i windows og sånt :p Tempen er faktisk ganske fin for øyeblikket og når jeg kjører orthos prime men det kan jo ha med at jeg lufter her hjemme for øyeblikket :p Tror den pleier å komme opp i en 58c innimellom.

 

http://home.broadpark.no/~bjornbak/untitled.JPG <--- Screenshot *rettet*

Men det jeg lurer på er hvorfor noen programmer sier at jeg kjører på 3,6ghz mens cpu-z sier at jeg kjører 3,2?

Ser foresten ut som om asus pc probe er borte på d bildet btw, skjønner ikke helt hvorfor d ikke kommer med...

 

Hvor finner jeg foresten batch? Er det noe jeg kan finne hvis jeg ser på esken eller bruksanvisnigen? Eller må jeg se på det "skallet" oppå kjernene?

 

*Nyere screenshot der pc probe viser* http://home.broadpark.no/~bjornbak/34.JPG

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Jeg ommøblerte litt i kabinettet, men maks load er fortsatt 65 grader.

 

@MetiCx: CPU-Z sier jo at du kjører på 2.7 GHz da :dontgetit: hvordan får du det der til å bli enten 3,6 eller 3,2?

 

EDIT: det andre screenshotet ditt viste 3,2 ja. Forresten; når du sier at din maks temp under Prime95 er 60 grader, er det en eller to instanser?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

1. Hvis en setter NED sin multiplier i bios på sin C2D så vil noen program i win lese feil,det er riktig som du sier. Ex. orthos og coretemp vil gå ut fra at du bruker stock multi og regne fsb ut fra det,noe som kan bety at du vil se en mye høyere klokk i de programmene. Cpuz derimot klarer å lese riktig.

Dette er en "feil" i 965 chipsettet og noen program klarer altså ikke å kjenne etter riktig multiplier.

 

2. Hvis du har esken som din cpu kom i så står det noe på den store hvite lappen.

ex Batch/FPO L627A945

Det betyr du har en cpu fra 2006 -6 tallet og den er lagd i uke -27 .

Det er også forskjell på A og B cpuer, ex. så har L628B vist seg og klokke veldig godt og L629A er også en populær "uke"

Lenke til kommentar

Eneste jeg fant for øyeblikket var en kode under strekkoden.

 

Og der står det D60292-001 og litt under det igjen, rett over det klistremerket man kan ta av så står det U0906. Damen min har gitt den esken alle pakkene lå i til min mor sånn at de kan kaste det på dynga men de har ikke gjort det enda så får tilbake intel boksen i morgen sånn at jeg kan sjekke om det ligger noe mer info oppi der eller på pakken ;)

 

*edit* Du nassuz, du skrev foresten den store lappen... Da mener du den lille lappen som går ann å brette ut til en jævla plakat på størrelse med et kinolerret sant? :!:

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Da må du ha gjort noe annet feil,for mye eller ikke nokk trykk mot cpu?

 

Når du legger på pasta som vist på blide så legger du pasta i den retningen cpukjernene ligger, de ligger nemlig langsetter den røde stripen. På en singlecore er det riktig å legge en liten miniert på midten. Jeg er overklokker og bytter cpuer og kjøleblokker som andre bytter sokker. Jeg gir dere bare et gratis tips som funker for meg, og er den metoden Artic Silver annbefaler.

Lenke til kommentar

jeg skal gi det ett forsøk til før jeg tar natta, mulig jeg tok på for lite, jeg var temmelig sparsom. bruker forresten arctic silver 5.

 

Det viste seg at jeg hadde tatt på for lite kjølepasta, det var helt tydelig da jeg fjernet kjøleblokken. så jeg prøvde på nytt med noe mer kjølepasta, og denne gangen gikk det litt bedre. Temperaturen stopper på litt over 60 grader, så det er hvertfall en liten forbedring. vCoren står nå på 1.325V, går jeg lavere enn det feiler Prime95 etter bare noen minutter. Men temperaturen er fortsatt mye høyere enn jeg hadde forventet med denne kjøleren :hmm:

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...