Gå til innhold

Den store synth-tråden


dizzykeys

Anbefalte innlegg

Har ikke planer om å gjøre dette om til en hardware- vs. softsynth tråd, men forstår ikke helt hva du mener med at du får så mange flere muligheter med en softsynth?

 

I tillegg til dette egner jo softsynther seg meget dårlig til konserter, eller øvinger for den saks skyld. Som Istapp sier finnes det en sjangs for at noe skal gå galt, samt at etter min mening er mye mer stress å f.eks. skifte lyder i en softsynth.

 

Greit nok, til bruk hjemme på rommet fungerer softsynther bra det kan jeg gå med på, men for meg virker det utenkelig å bruke det sammen med et band.

Endret av ådne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være slik du sier, at det går mer på hvordan, og i hvilken sammenheng, man bruker en synth hvorvidt det ene eller andre er å foretrekke.

Men apropo mulighetene jeg snakket om, mente jeg at f.eks en MIDI-kontroller/keyboard er ikke begrenset til elektronikken inni slik en hardware-synth er, men man kan få tilnærmet uendelig forskjellige lyder ved å kunne bytte ut 'systemet' som produserer lyden, måtte dette være analog (vintage-hardware), virtuell analog (retro-hardware og software), sampler, trommemaskin, osv, osv. :)

 

Dersom noen lager en egen software vs hardware-tråd, plasser gjerne en link her så ikke denne tråden sklir ut og moderator blir sint.

Lenke til kommentar

Laptop, midi-keyboard og denne saken her hadde vært fett.

 

Så en demo av jazzmutant på lyd, lys og bilde - messen i spektrum, fantastisk liten dings.

 

 

Ådne: med flere muligheter mente jeg at man kan ha et ubegrenset antall softsynther på en pc. Hardwaresynther tar stor plass og er mer stress å frakte med seg.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Har hatt min Korg M3 i fire måneder nå og må si at det er et fantastisk instrument. Greit, Motif sine lyder er suverene, men ingen ting slår M3en sine muligheter til å uttrykke seg slik en vil. Lydene er en fryd, men Korg har tatt seg litt for liten tid til å programmere enkelte av dem. Da jeg innså dette, begynte jeg å lage mine egne programmer og combier. Det finnes rett og slett ingen grenser (sett bort i fra fantasien) for hva man kan oppnå. Man skjønner også fort at denne er en synth, i den forstand av at du har bank på bank med ledige plasser for å lage dine egne nye og spennende lyder. Samtidig som jeg kjøpte synthen, kjøpte jeg og en expressionpedal. Jeg har tidligere hatt erfaring fra min MO8 at en slik er nødvendig for å uttrykke seg slik en vil. Denne er nærmest overflødig på M3en. Med ribbon controller, SW-knapper, XY-Joystick, mylder av slidere og knapper, samt XY-funksjonen på touchskjermen kan en gjør hva det måtte være. Tidligere har jeg vært imot all for form arpeggiatorer (tro meg, jeg hatet virkelig slikt), men Karma-teknologien er så mye mer. Det er sagt før og jeg sier det igjen: "Det er inspirasjon på boks". Dette instrumentet har skapt mange timer med ren ekstase. Finnes det en flaskehals her, så er det meg.

 

For øvrig er jeg 17 år og spiller det meste av musikk, riktignok med fordypning i progressiv rock. Hadde det ikke vært for visse fysiske begrensninger skulle den ha sovet ved min side i sengen min :roll:

 

korg_m3.jpg

Lenke til kommentar

Eksisterte det virkelig ingen slik tråd fra før? Jeg er overrasket.

 

Har nok mer å fare med her enn i pianotråden, selv om piano er favorittinstrumentet. Det blir dog en begrensning, jeg trenger å uttrykke meg på flere måter, noe synther er glimrende til. Eier i dag en god gammel Korg Triton pro, samt en Alesis Andromeda som er der de fleste av mine lyder kommer ifra. I tillegg et par softsynther og VST-instrumenter der hardwaren ikke strekker til. Det gjelder først og fremst samples, hvorav mange er egenproduserte. Pianolyd er også kjekt via VST, man slipper å betale 20 laken for en Yamaha, eller mye mye mer for et skikkelig piano.

Jeg bruker ALDRI presets på noen instrumenter. Det eneste unntaket er pianolyd, ellers er alt skrudd selv.

 

Ang. soft vs hard; Jeg bryr meg ikke så mye om det. Mange softsynther er så bra at man kun kan måle minimale forskjeller, men knapt høre dem. I en miks er det ikke snakk om å skille hardt fra mykt overhodet. Det er sikkert stas å ha en Minimoog (som ikke holder seg stemt, må varmes opp før bruk etc..), men jeg ser ikke poenget når simuleringene er så bra.

 

Og for de som måtte finne på å være interessert; spiller det meste, men stort sett innenfor rock og det mer progressive og eksperimentelle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Piano er et flott instrument med vakker klang, men personlig synes jeg det er litt mangelfullt uttrykksmessig. I går ble jeg virkelig inspirert av Arturia Minimoog V og kjørte deretter lyden igjennom Guitar Rig. Da innså jeg at man virkelig kan gjøre alt. VST-instrumenter er rett og slett helt genialt, men jeg liker fortsatt å ha en hardwaredel, særlig hvis man skal holde konserter og lignende.

 

Det jeg liker best med synther er ikke den emulative evnen, men heller muligheten til å lage nye lyder som verden aldri har hørt før. Sånn som jeg ser det er problemet i dag å få synth "kult" igjen. Det har fått på seg trance- og arpeggiatorstemplet. Hva mener andre om dette?

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe den M-Audio Keystation 49e. Den vil fungere med det meste av Software?

 

EDIT: Litt Off-topic; Noen som kan anbefale en sak som gjør at eg kan spille inn El-gitar direkte fra forsterkeren til PC-en? (Noe enkelt, ikke så dyrt)

Endret av Jarek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6
Vurderer å kjøpe den M-Audio Keystation 49e. Den vil fungere med det meste av Software?

9655222[/snapback]

 

Har en slik selv og har ikke kommet over noe av software den ikke har fungert utmerket med. Dersom kontrollmuligheten fra selve keyboardet ikke har så mye å si, er det et helt greit kjøp, men hvis du har behov for knapper, slidere, etc så vil jeg anbefale å gå litt opp i pris. Tangentene er heller ikke noe å skryte av, men det kommer lyd når de trykkes ned (såfremt keyboardet kontrollerer noe da ;) ), og det er vel det viktigste?

Endret av Slettet-pJI1Oyc6
Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe den M-Audio Keystation 49e. Den vil fungere med det meste av Software?

9655222[/snapback]

 

Har en slik selv og har ikke kommet over noe av software den ikke har fungert utmerket med. Dersom kontrollmuligheten fra selve keyboardet ikke har så mye å si, er det et helt greit kjøp, men hvis du har behov for knapper, slidere, etc så vil jeg anbefale å gå litt opp i pris. Tangentene er heller ikke noe å skryte av, men det kommer lyd når de trykkes ned (såfremt keyboardet kontrollerer noe da ;) ), og det er vel det viktigste?

9655922[/snapback]

 

Ja, så lenge det kommer lyd :p Har sett noen videoer på YouTube og det ser akkurat ut som det eg trenger, i tillegg til en billig penge. Spiller hovedsakelig gitar, hvordan er det å spille f.eks. bass gjennom dette, grei "erstatning" to the real deal? - kan noen programmer anbefales til det? Eller har de fleste mye av det samme (lyder)?

Endret av Jarek
Lenke til kommentar
Det jeg liker best med synther er ikke den emulative evnen, men heller muligheten til å lage nye lyder som verden aldri har hørt før. Sånn som jeg ser det er problemet i dag å få synth "kult" igjen. Det har fått på seg trance- og arpeggiatorstemplet. Hva mener andre om dette?

9654045[/snapback]

Det er fordi det meste av lyder har blitt laget siden sent på 60-tallet da de første ordentlige synthene kom. Hvis vi snakker standard subtraktiv analog syntese har den sin begrensning, selv med alle bølgeform og filtermuligheter. Jeg liker å kombinere samples med syntese og lage ganske snodige kombinasjoner. En annen ting jeg ofte gjør på Andromeda-synthen er å bruke flere filtre samtidig, det kan gi ganske kule lyder.

 

Arpeggiator driver vi ikke med. :p

Lenke til kommentar
Det jeg liker best med synther er ikke den emulative evnen, men heller muligheten til å lage nye lyder som verden aldri har hørt før. Sånn som jeg ser det er problemet i dag å få synth "kult" igjen. Det har fått på seg trance- og arpeggiatorstemplet. Hva mener andre om dette?

Jeg har aldri merket at synth blir oppfattet som ukult...

men jo å eksperimentere med lyder er jo selvfølgelig det gøyeste!

 

 

Yamaha Motif XS :love: LYST PÅ! hvorfor er alt så dyrt... :(

Lenke til kommentar

Har en Kawai fra 80-tallet som jeg vil koble til laptopen. Har midi ut, inn og gjennom... Har kjørt et lignende keyboard inn i en 386 en gang, men husker ikke hvordan, men det skal gå å få den kobla til.

Finnes det en magisk kabel som gjør at jeg kan kjøre det rett inn i USB'en f.eks?

 

Har ikke noe fancy lydkort med midiporter...

Endret av daggerfall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...