Gå til innhold

nForce2 billig eller dyr RAM?


Teemeister

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe et EPoX EP-8RDA+ (nforce2)

 

Jeg lurer på å kjøpe 2*256 MB Corsair 333DDR

Men dette blir utrolig dyrt. Så det jeg lurte på var om jeg ville få store forskjeller på overklokkingsmulighetene om jeg valgte billigere RAM med DDR400 (hvilket er bra)

 

Lurer også på om hvilke komponenter jeg burde ha hvis jeg skal overklokke mye, har planer om amd xp2400+

 

pÅ FORHÅND TAKK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-01 21:57, skrev Teemeister:

Jeg har planer om å kjøpe et EPoX EP-8RDA+ (nforce2)


Jeg lurer på å kjøpe 2*256 MB Corsair 333DDR

Men dette blir utrolig dyrt. Så det jeg lurte på var om jeg ville få store forskjeller på overklokkingsmulighetene om jeg valgte billigere RAM med DDR400 (hvilket er bra)


Lurer også på om hvilke komponenter jeg burde ha hvis jeg skal overklokke mye, har planer om amd xp2400+


pÅ FORHÅND TAKK


 

Ville nok uansett ha gått for DDR400 på nForce2 rett og slett fordi du kan kjøre med den hastigheten. Kvalitetsram er en fordel uansett, og særlig hvis man skal overklokke, rett og slett fordi de som tør å sette navnet sitt på brikken ofte har laget litt bedre kvalitet enn de det kun står "PC2700" på.. Crucial, Corsair, TwinMos og Kingston er i alle fall brikker som kan anbefales.

 

Skal du overklokke er det viktig å ha god kjøling på CPU (Microplex har mye fint) og god gjennomlufting i kabinett, dvs minimum to 80mm vifter i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg ville IKKE brukt penga på DDR400 nå. Ikke med nFORCE2. Med de doble minnekanalene har du MER ENN NOK båndbredde til cpu og alt annet, og likevel mulighet til å kjøre minnet synkront med FSB. Hva pokker skal en AMD XP med 2,1GB/s front side bus med hele 6,4 GB/s? Eneste grunnen jeg kan se for å kjøre noe mer enn 2xDDR266 vil være om du skal spille som rakkern på den integrerte grafikk-kontrollen. Har du derimot et stand-alone skjermkort vil du nok merke VELDIG lite forskjell.

 

Tester opp og tester ned har vist at det er lite å hente på å kjøre minnet og FSB asynkront. Og DDR400-brikkene må du som regel kjøre på mindre aggressive innstillinger enn du må med DDR266 og DDR333. Riktignok kan du kjøre DDR400-brikker på like aggressive innstillinger på 166Mhz, men da forsvinner vel litt av poenget med DDR400 ikke sant ?

 

Mitt råd: kjøp GODE DDR266-brikker evt. DDR333 om du kanskje planlegger å bruke en AMD XP med 166Mhz FSB. Sjangsen for at du kommer til å bruke de rambrikkene i ditt neste system er veldig liten, siden DDR-II er underveis. DDR400 blir bare brukt som en overgang til DDR-II er klart for masseproduksjon og er i min mening ikke framtidsrettet nok til å forsvare prisen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 02:24, skrev SgtPepper:

Alle tester viser at DDR 400 går TREGERE enn DDR 333 med et Athlon 333 MHZ FSB. Rett og slett fordi synkron FSB/minne buss gir bedre ytelse. Så ikke bruk DDR 400. Forøvrig sliter mange DDR 400 brikker med å kjøre CAS 2-2-2 på 333 MHz. Bedre å kjøpe DDR 333 som er sertifisert for 2-2-2 timing.



 

Før du uttaler deg om alle tester så anbefaler jeg å lese alle tester.

http://www.vr-zone.com/reviews/Chaintech/7NJS/

 

DDR400 kommer best ut på så og si alle benchmakrs i denne testen. THG sa vel at DDR333 var raskes i de fleste tilfeller, men at det var applikasjoner som klart dro fordel av DDR400.

 

There's no such thing as black and white

Lenke til kommentar

Quote:


Før du uttaler deg om alle tester så anbefaler jeg å lese alle tester.



DDR400 kommer best ut på så og si alle benchmakrs i denne testen. THG sa vel at DDR333 var raskes i de fleste tilfeller, men at det var applikasjoner som klart dro fordel av DDR400.


There's no such thing as black and white


 

"Alle tester" var kanskje et litt uheldig uttrykk. Men, det hovedkortet du henviser til har usedvanlig dårlig ytelse i DDR333 (og DDR400 for densaks skyld). F. eks. ASUS sitt nforce2 kort ser ut til å være mye raskere enn Chainteck sitt.

 

ASUS: http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...d=a7n8xd&page=6

Chainteck: http://www.vr-zone.com/reviews/Chaintech/7.../7NJS/page6.htm

 

Hovedkort som optimaliserer memory timing drar fordeler av synkron minnebuss/FSB. Chanteck ser ikke ut til å utnytte dette på noen god måte.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 14:49, skrev timmstokke:

Siden vi allerede er inne på nForce2 kort her, er det noen som vet om det kan kjøre dobble minnekanaler med 1x512DDR og 1x256DDR? Eller må de være like stor?


 

Nei, de må være like store.

 

En minnebrikke har 64-bit bred bus, og poenget med dobbel DDR er jo å doble minnebåndbredden .. 2x64-bit = 128bit. Det går jo bra så lenge brikkene er like store. Men i det øyeblikket du bruker 512 og 256-brikke vil du ha 2x256MB(første delen av 512-brikka, og hele 256-brikka) med 128-bit ram og 1x256Mb(siste halvdel av 512-brikka) med 64-bit ram. I beste fall mister du 256Mb av 512-brikka ...i verste så starter ikke maskina. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 21:58, skrev ufo:


Nei, de må være like store.


En minnebrikke har 64-bit bred bus, og poenget med dobbel DDR er jo å doble minnebåndbredden .. 2x64-bit = 128bit. Det går jo bra så lenge brikkene er like store. Men i det øyeblikket du bruker 512 og 256-brikke vil du ha 2x256MB(første delen av 512-brikka, og hele 256-brikka) med 128-bit ram og 1x256Mb(siste halvdel av 512-brikka) med 64-bit ram. I beste fall mister du 256Mb av 512-brikka ...i verste så starter ikke maskina. :wink:


 

Er du 100% sikker på det?

 

nForce2 har jo 3 adressebusser, og støtter derfor 3 minnekanaler. I følge nVidia virker dual-channel selv når en installerer 3 minnemoduler. Minnekontrolleren må derfor ha funksjonalitet som registerer hvor stor del av minnet som er tilgjengelig med dual-channel. Siden nVidia ikke ser ut til å nevne noe om lik størrelse på minnemodulene, antar jeg at forskjellige størrelser virker fint. Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...