Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tåpelig spørsmål! Hvordan finner jeg frem til Bios


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Åja, er BIOS den som kommer opp når man trykker F8 under oppstart? Har en Dell maskin. Da vet jeg hvordan det gjøres:)

7846910[/snapback]

På min Dell er det ikke F8, men F2 - eller er det F10?

Uansett, det står skrevet øverst i høyre hjørne like etter at PC'en er slått på. Men vær rask, for det står ikke der så lenge.

 

Det står forøvrig to ting der: det ene er hvordan du kommer inn i BIOS, det andre er for å få opp en Boot Meny (tror jeg), hvis du en sjelden gang vil boote fra noe annet enn den vanlige harddisken. (Fra en CD, for eksempel.)

Lenke til kommentar

For å komme inn i BIOS må man trykke en tast etter at maskinen har startet (POST)og vanligvis kommer det litt tekst opp på skjermen. Hvilken tast man skal trykke på for å komme inn i BIOS oppsettet er avhengig av hvilken BIOS man har. Noen vanlig taster er Esc, F2 og muligens også andre (F8) Normalt vil det stå i brukerhåndboken for hovedkortet hvilken tast man skal trykke på.

 

Generelt kan man si at BIOS oppsettet ikke er for alt for uerfarne brukere, og det kan være grunnen til at noen velger å ikke si fremgangsmetoden ( type: hvis du ikke vet hvordan du kommer inn i BIOS har du ingenting der å gjøre) Så det kan være lurt å lese litt før man endrer på noe i BIOS oppsettet. Oppsettene i BIOS er vanligvis lagt opp sånn at man kan gå inn og se litt uten å endre på noe. Men litt varsomhet er lurt - det vil ikke være lurt å endre på ting bare for å se hva som skjer ;-)

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har en Asus F3Jp, men ved oppstart kommer det aldri noen beskjed om å trykke F2, F8, F10 e.l. for å åpne BIOS. Er det noen som vet hvordan man gjør dette på Asus bærbare?

7847566[/snapback]

Prøv en av de tastene du nevner, eventuelt Delete-tasten.

Gjør dette rett etter du har slått på maskinen, mens du ser Asus' "splash screen" på skjermen. Dvs. før Windows begynner å boote/starte opp.

 

Det holder med ett trykk på tasten, og det vil kanskje gå noen sekunder før BIOS-skjermen kommer opp, så ikke vær utålmodig. (Du burde finne info om dette på Asus' websider om ingen av rådene her virker. Selv har jeg ikke Asus ...)

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har en Asus F3Jp, men ved oppstart kommer det aldri noen beskjed om å trykke F2, F8, F10 e.l. for å åpne BIOS. Er det noen som vet hvordan man gjør dette på Asus bærbare?

7847566[/snapback]

Prøv en av de tastene du nevner, eventuelt Delete-tasten.

Gjør dette rett etter du har slått på maskinen, mens du ser Asus' "splash screen" på skjermen. Dvs. før Windows begynner å boote/starte opp.

 

Det holder med ett trykk på tasten, og det vil kanskje gå noen sekunder før BIOS-skjermen kommer opp, så ikke vær utålmodig. (Du burde finne info om dette på Asus' websider om ingen av rådene her virker. Selv har jeg ikke Asus ...)

7847618[/snapback]

 

Yes, da funker det. Måtte trykke F2. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...