Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-3 diverse


Raapys

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nettopp bilen inne til service( 2005 Saab 9-3 150hk tdi), og da den skulle kjøres ut av verkstedet mistet den plutselig all effekt. Da de åpnet opp for å finne ut hva som var galt, viste det seg at luftmassemåleren var i ustand. Siden bilen fortsatt er i garantitiden ble det da litt styr rundt at jeg hadde satt i ett K&N sportsluftfilter( for omtrent et halvt år siden), ettersom Saab krever alt orginalt for at garantien skal gjelde.

 

Det endte vel til slutt at de lot det gå på garantien alikevel, men jeg stiller meg undrende til at luftfilteret kunne være skyld i dette. Jeg prøvte snakke litt om det med de på verkstedet, men ettersom de er ganske negative til noen som helst endring av bilens orginalstand, og dermed umulige få et brukelig svar fra, så tenkte jeg å heller høre hva noen upartiske og bilkyndige har å si om saken.

 

Sjefsmekanikeren på verkstedet mente bestemte at K&N filteret var noe 'drit' og slapp igjennom alt mindre enn småstein, osv, og vinklet det helt inn på at det var filterets( og dermed min ) feil at luftmassemåleren var ødelagt, og at hadde det skjedd fks. i en 9-5 så kunne eventuelt hele motoren ha blitt ødelagt.

 

På den annen side så har bilen gått som normalt hele tiden, og det er dermed umulig å si akkurat når luftmassemåleren ble defekt/ødelagt: for alt jeg vet så kan den jo allerede ha vært det når jeg satt inn K&N filteret.

 

Noen som har tanker om dette? Risikerer jeg altså bare nye verksted besøk, eventuelt garantiløse motorproblemer, med å bruke mitt K&N filter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er nok ikke luftfilteret som er årsaken, men den olja som brukes på slike filtere kan "kødde" litt noen ganger.

 

ot

på min bil (passat) ble tomgangsstabiliseringsventilen vrien pga av den olja.

jeg rengjorde ventilen i bensin, kasta K&N i søppla og alt ble ok.

Lenke til kommentar
Hei.. jeg har et lite spørsmål, hvorfor skifta du til K&N filter??

7846415[/snapback]

Vel, siden bilen skulle trimmes så ble det anbefalt av de som skulle gjøre det at man skiftet til et sportsluftfilter.

 

Kan stemme det med olja på luftfilteret, joka. Mener han ene mekanikeren nevnte noe om det.

 

Heller rart at de filterene fortsatt er i produksjon dersom de bare er skadelige for bilen, dog.

Lenke til kommentar

Det er mye "dritt" som selges uansett fagområde, også innenfor bil. Derfor kan det nok være et tips å holde seg mest mulig til det originale så lenge bilen er på garanti/innenfor reklamasjonsrett. Dersom man modder litt, kan man regne med at dette blir brukt imot en dersom det er snakk om reklamasjon, selv om det ofte ikke er noen grunn til å mistenke at årsaken ligger der.

 

I ditt tilfelle, med luftmassemåleren, er det snakk om en ren elektronisk sak (ikke noe mekanikk i denne, så langt jeg vet (men det er jo ikke alltid så langt)), så jeg tror personlig ikke at luftfilteret har med denne feilen å gjøre.

Lenke til kommentar

Er vel kanskje litt risky, men vi pleier kjøpe ny bil omtrent hvert 3. år og har dermed sjelden bil som er utenfor garantitiden.

 

Ble faktisk en del rot rundt dette. Vi trimmet bilen rundt juletider( 200~ hk, 440 nm ), uten at det hadde noen som helst effekt, noe som fikk meg til å tro det var trimprogrammet det var noe galt med. Viste seg at når de hadde reparert LMM så funket plutselig trimmingen akkurat som den skulle. Det visste ikke jeg noe om da jeg kom for å hente bilen, så jeg svarte 'nei' når de spurte om den var trimmet :innocent:

 

Kommer til å bli en ganske flau samtale neste gang når jeg må innrømme at den var trimmet. Vil trimmingen av motoren fjerne garantien ved feil på deler som ikke kan relateres til trimmingen? Det skulle vel bare være girkasse, clutch, motoren og kanskje turboen som mister garantien?

 

Er det en vel stor økning med å gå fra( 1.9L ) 150hk til 200~ hk 320nm til 440nm uten å skifte ut noen deler på bilen? Trimmerfolkene forsikret meg om at det ikke skulle være noe problem, men så anbefalte jo de også at jeg skiftet til K&N filter. Selv kunne jeg tenkt meg enda litt mer krefter, dog den går veldig fint nå.

Lenke til kommentar

Synes du har fått mye her jeg. Å bytte til uoriginale deler er ikke alltid lurt. Selv om EU nå har sagt at du kan bruke uoriginale deler uten å miste garantier, så lenge den er tilsvarende og med samme spesifiksasjoner eller bedre som original del. Men et sportsfilter er ikke det samme som det som sitter originalt til. Forskjellen er som du sikkert har skjønt, at det er mye mindre motstand i et sportsfilter, noe som igjen fører til dårligere filtrering av lufta.

 

Trimming av motor er noe som selvsagt gjør at du vil miste garanti på eventuelle motorskader, så lenge det kan spores tilbake som følge av trimmingen. Men om du har trimma den, så kan de ikke nekte deg garanti på for eksempel en dørhengsel.

Lenke til kommentar

Høres ikke så gale ut det. Går utfra motorfeil pga trimming er en heller sjelden begivenhet? Uroer meg egentlig mest over girkassen, som jeg er usikker på hvor mye tåler og hva det koster erstatte.

 

Ser ikke ut som det er noe soting fra bilen, så det er kanskje unødvendig med et sportsfilter uansett. Han som trimmet den sa dog at det var mulig stille programmet enda litt høyere, noe som er vel fristende.

Lenke til kommentar
Men om du har trimma den, så kan de ikke nekte deg garanti på for eksempel en dørhengsel.

7851612[/snapback]

 

Ikke for å krangle, men det kan de faktisk. Det er fabrikanten som setter garatiforutsetningene. Hvis de sier at man mister hele garantien ved et ingrep på bilen, ja, så gjør man det. At man har reklamasjonsrett blir en annen side av saken... :)

Lenke til kommentar
Det er mye "dritt" som selges uansett fagområde, også innenfor bil. Derfor kan det nok være et tips å holde seg mest mulig til det originale så lenge bilen er på garanti/innenfor reklamasjonsrett. Dersom man modder litt, kan man regne med at dette blir brukt imot en dersom det er snakk om reklamasjon, selv om det ofte ikke er noen grunn til å mistenke at årsaken ligger der.

 

I ditt tilfelle, med luftmassemåleren, er det snakk om en ren elektronisk sak (ikke noe mekanikk i denne, så langt jeg vet (men det er jo ikke alltid så langt)), så jeg tror personlig ikke at luftfilteret har med denne feilen å gjøre.

7848334[/snapback]

 

Jeg vet ikke hvordan luftmassemåleren ser ut på 9-3 1,9 TiD, men på min 900 står selve måleren veldig utsatt til i luftveien, og med en så høy presisjon som jeg regner med at en luftmassemåler har, så skal det nok ikke rare partiklene til for å skade en slik. Når jeg i tillegg har hørt fra de fleste med litt peiling at nettopp dette problemet kan oppstå ved bruk av K&N-filtrene, så tror jeg trådstarter skal være veldig takknemlig for at han fikk dette på garantien.

 

Legger ved en link med bilde av en luftmassemåler: http://900aero.com/main/diy_main_amm_mod.htm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er jo klart at trim-folkene anbefaler dette og sier du må ha K&N filter, det er jo dette de lever av... kjeltringer... Behold bilen din orginal. Hvis du bytter bil så ofte har du nok råd til å kjøpe en med større motor istede. Du har blitt bra behandlet hos saab, dette er ingen selvfølge siden den er modifisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...