Simen1 Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Ok, jeg overdriver litt men det er noe i den retning når de sier at de vil ta patent på en metode og system for å gjøre et OS modulært. Altså at de vil patentere den den grunnleggende tankegangen Linux har vært bygget på siden dets opprinnelse på starten av 90-tallet. Det provoserer meg at de i det hele tatt kan være så frekke at de forsøker seg.
Inc Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Ingenting forundrer meg når det er snakk om microsoft.
olefiver Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Nå syns jeg du for en gangs skyld er upresis, Simen1. Det dreier seg ikke rent om modulært os, men også om DRM-signering av modulene som kan lastes. Skjekk groklaw.net for en fyldig gjennomgang av saken. A Brave New Modular World - Another MS Patent Application As best as I can understand it, it's not an attempted patent on a modular system per se. That obviously wouldn't fly. As he points out, it's not new. The patent relates to a method of delivery of an operating system where you start off with a very basic operating system, a kind of crippled starter edition, and then you pick and choose (and purchase) additional functionality, with DRM used to make sure you don't self-help. It's like modular copyleft, turning the advantages of GNU/Linux -- modularity there increases what you can do and what you can add and how well everything works -- and instead turns the concept on its head by using modularity plus DRM to restrict and contain and enforce.(min uthev) Se spesielt under overskriften A possible scenario. Skremmende. Endret 30. januar 2007 av olefiver
kyrsjo Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Vel, det første jeg tenkte var GNU/HURD og muligens OSX (er ikke det delvis en modulær kjerne) - men ettersom dette ikke bare omfattet drivere, så er hele pakkesystemet absolutt aktuelt. DRM-aktig godkjenning har vært på linux "alltid" - alle pakker er signert. Men her er funksjonen der for å beskytte brukeren/administratoren mot trojanere etc., mens den på windows tydligvis er ment for å beskytte "administratoren" i form av ikke maskinens eier, men programvareleverandører (maskinens eier kan muligens også bruke dette systemet, slik at annsatte f.eks. bare får legge inn godkjente programmer på sin jobbpc - men dette er et system som hadde vært triviellt å implementere på et hvert pakkesystembasert OS uansett...) Men et problem er at du da kan risikere å installere ett program (si et virus/trojaner), som så nekter å la deg installere programmer signert av "Symantec Corporation" f.eks...
K-F-J Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Det er ikke å overdrive. Microsoft har flere patenter enn de har godt av.....De prøver jo å ta patenten på RSS, selv om skaperen raser. Hvis de overtaler IBM er det en fare for at de kan skade Linux. Ikke at jeg ser noen fremtid annet enn at en linux-bruker må kalle seg ulovlig bruker, noe som idag er lovfestet i noen land. Endret 30. januar 2007 av K-F-J
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå