Gå til innhold

Batteritid på en 3G telefon


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg stusser på at batterikapasiteten på mobilen min er så sinnsykt mye dårligere enn annonsert. Har en HTC Mteor og den har oppgitt 150/5 timer batteri tid. i praksis må jeg lade denne hver natt, ellers er den tom for batteri før neste kveld.

 

Ringer forøvrig ikke veldig mye med denne så det er definitivt ikke en veldig tung bruk.

 

Sendte en mail til qtek support og klaget på dette og noen andre ting, bla ustabilitet med nettverksdekning og at styreknappen har blitt slitt av. Ikke akkurat imponerende etter et 1/2 års bruk synes jeg :mad:

 

Fikk til svar at

1. Sørg for at du har siste versjon av simkort fra din operatør. Er det fortsatt ustabilt kan du prøve å deaktivere 3G. Dette gjør du under Start -> Innstillinger -> Telefon -> Bånd. Still nettype til GSM istedet for Auto.

2. 3G trekker mye strøm. Det er et generelt problem på alle modeller. Slår du av 3G som nevnt over vil du også oppleve en mye bedre levetid.

 

Jeg svarte tilbake at jeg hadde et splitter nytt sim kort fra Netcom og at jeg ikke uten videre kunne godta at batteritiden er vesentlig mye dårligere enn oppgitt på en 3G telefon hvis man bruker 3G!

 

Svaret jeg fikk tilbake er dette:

Det er en kjensgjerning at 3G trekker mye strøm, og dette er uavhengig av modelltype. Om du velger å tro på dette eller ikke, får være opp til deg:)

 

Hva skal det bety?? Jeg bestrider da ikke at telfonen har dårlig kapasitet, men det frigir da ikke de fra å oppgi dramatisk mye høyere kapasitet enn det som er reelt. Hva skal jeg med en 3G telefon hvis jeg må skru av 3G?? Da kunne jeg jo kjøpt meg en rimeligere telefon uten 3G.

 

Er dette reelt, drar alle telefoner med 3G mye mer strøm enn oppgitt? Eller er dette gjeldene for Qtek/HTC mobiler.

 

Takknemlig for innspill og erfaringer om saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når 3G er påslått bruker telefonen endel mer strøm, og man opplever at stand-by-tiden reduseres. Det er vanlig hos andre produsenter også.

7826782[/snapback]

 

Føler at de siste modellene holder litt bedre enn de gamle. Produsentene oppgir forøvrig som regel batteritiden med og uten 3G. Hvis batteriet skal holde 5 timer i samtale med 3G, og ikke holder det er det klart en reklamasjonssak. Send den til service, og klag på batteritiden. Hvis du har fritid eller frifamilie fra telenor kan du jo sette på en samtale og teste batteritiden :D

Lenke til kommentar

Ja, det kommer selvfølgelig an på om 5 timer er videosamtale eller ei.

For eksempel Sony Ericsson oppgir forskjellige batteritider etter samtaletype:

 

UMTS

Taletid: 2t 30min

Standby: 350t

Videosamtale: 1t 35 min

 

GSM

Taletid: 7t

Standby: 350t

Videosamtale: 1t 35 min

 

Dog, merkelig at det her oppgis samme standby-tid på GSM og UMTS.

Lenke til kommentar

Det oppgis kun en batteritid ja, og det er vel det jeg reagerer på. hvorfor skal jeg få greie på i ettertid at det er kun hvis du bruker gsm, dvs aktivt disabler UMTS at denne batteritiden er realistisk.

 

Legg merke til at dette er snakk om standby og taletid, ikke noe videosamtaler eller annet fancy det er snakk om her (er ikke mulig med videosamtaler forøvrig).

 

Dette kan da umulig være holdbart. Kan ikke skjønne annet enn at dette må være falsk markedsføring. Jeg som kunde har jo ingen mulighet til å finne ut av dette før jeg har kjøpt produktet.

 

Grrr

Lenke til kommentar

Det som trekker mest strøm når telefonen er i standby, er rett og slett søking etter nett. Siden 3G-nettene ikke har like god dekning som GSM-nettene, brukes det vesentlig mer strøm når 3G er slått på. Jo dårligere dekning (3G eller ei) jo lavere blir standby-tiden. Dette er ikke et hemmeligholdt fenomen, det er en kjent sak. De fleste produsenter oppgir tale- og standby-tid med og uten 3G. Hvis du spure konkret om dette ved salgstidspunktet har du en sak mot selger, ellers må du nok pent godta at "det er sånn". Dette fordi det er ansett som en kjent problemstilling på linje med at telefonen trekker mer strøm når du ikke bruker skjermsparer.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Godt poeng. Men, jeg bor og jobber i sentrale Oslo området. Der er vel 3G dekningen ganske ok vil jeg påstå;)

 

Riktig nok har telefonen dårligere dekning enn mange andre, men det blir jo en annen sak. Sukk, jeg skulle nok stolt på magefølelsen og gått for en nokia E61 i stedet. Hva f** skal jeg med "kamera". Kan jo ikke brukes til noe allikevel :p

 

Vi får se ha verkstedet sier. Det er jo uansett andre ting som er galt. Batteritiden er bare dråpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...