Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen ser ut til å starte, men får ikke bilde


Anbefalte innlegg

Monterte i dag en vifte (Zalman CNPS 9700), noe som førte til at jeg tok ut nesten alle komponentene fra PC'en for så å bygge opp igjen. Etter å endelig ha koblet alt på plass, prøver jeg å starte opp maskinen, men det eneste som skjer er at alle vifter kjører på fullt (til tross for at det bare er kald luft som kommer ut av kabinettet). Ettersom jeg hadde en lignende feil tidligere som var grunnet skjermokrtet (et X1900XT), prøvde jeg å sette inn mitt gamle Geforce 6200, noe som heller ikke fungerte. Prøvde å bruke PCI-E plass nr. 2 med begge kortene, men fortsatt samme resultat.

Jeg får heller lys foran på PC'en.

Har noen en anelse av hva som kan stå bak?

 

Oppsettet mitt er:

 

Hovedkort: Asus P5NSLI

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 @2.9GHz

Skjermkort: ColorPower Radeon X1900XT

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2x 1024MB

Harddisk: Western Digital Caviar 320GB SATA 2

Strømforsyning: Fortron Source Epsilon 600W

Kabinett (muligens relevant mht. LEDene): CoolerMaster Cavalier 3

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Monterte i dag en vifte (Zalman CNPS 9700), noe som førte til at jeg tok ut nesten alle komponentene fra PC'en for så å bygge opp igjen. Etter å endelig ha koblet alt på plass, prøver jeg å starte opp maskinen, men det eneste som skjer er at alle vifter kjører på fullt (til tross for at det bare er kald luft som kommer ut av kabinettet). Ettersom jeg hadde en lignende feil tidligere som var grunnet skjermokrtet (et X1900XT), prøvde jeg å sette inn mitt gamle Geforce 6200, noe som heller ikke fungerte. Prøvde å bruke PCI-E plass nr. 2 med begge kortene, men fortsatt samme resultat.

Jeg får heller lys foran på PC'en.

Har noen en anelse av hva som kan stå bak?

 

Oppsettet mitt er:

 

Hovedkort: Asus P5NSLI

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 @2.9GHz

Skjermkort: ColorPower Radeon X1900XT

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2x 1024MB

Harddisk: Western Digital Caviar 320GB SATA 2

Strømforsyning: Fortron Source Epsilon 600W

Kabinett (muligens relevant mht. LEDene): CoolerMaster Cavalier 3

 

På forhånd takk for hjelpen!

7816484[/snapback]

 

:hmm:

Du sa du ikke fikk lys foran på pc'en engang det høres ut som kanskje LEDene kan stå feil..jeg har opplevd at manualen som følger med HK ikke stemmer med hvordan LEDene skal stå... kan være en ide og prøve seg frem litt der, du har 2 muligheter for at det skal funke som regel, en med konstant lys...fungerer men du ser ikke når pc'n "tenker" og en som er korrekt når grønn står statisk (strøm indikator) og gul som blinker som indikerer at pc'n jobber.

 

Og eller sjekk at alle komponentene har strøm etc, sjekk basis ting som, 0 | brytere bak på strømforsyning....kan glemme den ;)

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Måtte du montere en plate under hovedkortet får å få på plass den nye CPU kjøleren? Hadde samme problem for ikke lenge siden, å da var det metallplaten jeg monterte under hovedkortet som laget trøbbel.

7822003[/snapback]

Ja, det måtte jeg, men denne platen var av plast. Hvis dette allikevel er et problem, er det fortsatt mulig å få vifta til å sitte støding uten denne platen?

 

PS: LEDene vil slås på, men bare i omtrent ett sekund før de slår seg av. Strømforsyninga ser ut til å være på plass, ettersom viftene på CPU og skjermkort kjører.

Endret av dedeee
Lenke til kommentar
Ja, det måtte jeg, men denne platen var av plast. Hvis dette allikevel er et problem, er det fortsatt mulig å få vifta til å sitte støding uten denne platen?

7823652[/snapback]

 

Jeg brukte platen som medfylgte original kjøleren, den som fylgte med CPU-kjøleren jeg kjøpte passa ikke selvom den skulle passe til Sokkel 939.

Endret av Blind
Lenke til kommentar

Har nå demontert og remontert PCen fullstendig, funket ikke. Fant ut i samme slengen at det er mulig at jeg sløv når jeg monterte vifta i går og plasserte prossessoren feil (noe jeg kom til å tenke på når jeg skulle montere den igjen, så kan ikke være sikker på at den var feil i første omgang. Var egentlig overraskende at jeg kunne plassere den feil og allikevel få lukket lokket. Samtidig ser ikke CPU ut til å ha tatt fysisk skade.

Prøvde også på nytt med gamle vifta (hadde heller ikke plate), men fungerte heller ikke da.

Lenke til kommentar

Ok.., har nå rappet maskinen til fyren jeg bor med, og har fått testet begge grafikkortene jeg prøvde på min PC, samt strømforsyning. Alle tre fungerte glatt. RAM er fullstendig urørt siden jeg først satt det inn, så er tviler sterkt på at det er det. Ettersom fyren bruker en AMD CPU og jeg en intel E6600, har jeg ikke fått testet CPU, dermed er jeg 99% sikker på at feilen enten ligger i CPU, hovedkort eller kjøling. Jeg lette litt rundt på forumet angående mulige ettervirkninger av lett goop-søl utenfor toppen av varmesprederen, men fant ingen nyere tilfeller hvor permanent fysisk skade hadde skjedd CPUen som følge av goop-søl. Eneste tilfellene var eldre CPUer hvor goop hadde lagt seg på L1, L2 og core (hvis jeg leste riktig). Har minimalt peiling på intern oppbygging av en CPU, men så vidt jeg vet ligger alle disse under varmesprederen (som jeg antar er tett, har vasket bort goop og finner ingen synlig skade på varmespreder eller underside av CPU). Jeg vil gjerne ha en bekreftelse på det jeg sier i forrige setning.

Jeg tror derfor at jeg veldig sannsynligvis hadde montert CPUen feil vei i første omgang (den lille trekanten pekte sannsynligvis i motsatt hjørne), men som sagt ser jeg ingen synlig fysisk skade verken under eller over CPU, og jeg er sikker på at på første montering (som muligens er feil) fikk jeg til å lukke CPU-klemma fullstendig. Jeg vil derfor finne ut om noen andre har vært dumme nok til å gjøre samme feil, og kommet ut av det men en intakt prosessor (eller ikke hvis det er tilfelle). Og hvis den gikk i stykker, var det en synlig skade i CPU, eller var det en intern skade som ikke er synlig slik CPU er når man tar den ut av sokkelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...