Gå til innhold

Kobla DC til AC inngang.


Anbefalte innlegg

Eg har følgjande kretskort: http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=351282

som eg har tenkt å bruka til å styra forskjellege ting frå datamaskina.

 

Eg har lodda det saman og skal til å testa det, problemet er at det skal ha 12V AC i spenningstilførsel og eg har berre DC kraftforsyningar.

 

Det eg lurer på er om det er noko problem å kobla 12V DC til AC inngangen, det første inngangen er kobla til er ein likerettar og deretter nokon kondensatorar. De finn koblingsskjema her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, i utgangspunktet er det et problem pga. spenningsfall over diodene og eventuelle stabilisatorkretser.

 

Men du har jo vekselspenning i stikkontakten og har du de riktige motstandene liggende er det fort gjort å lage en spenningsdeler. Bare pass på at det går en stor nok strøm i spenningsdeleren til at den ikke blir påvirket når du kobler til lasten din. ;)

Lenke til kommentar
Ja, i utgangspunktet er det et problem pga. spenningsfall over diodene og eventuelle stabilisatorkretser.

 

Ser ikke det samme problemet.

 

Etter likeretteren vil han ha 12VDC minus spenningsfall over diodene, men det samme spenningsfallet vil jo være for AC også.

Stabilisator kretser (kondensatorene) vil jo egentlig kun fjerne rippel.

 

 

Du kan jo også bare lodde ut likeretter brua og alt tjafset rund så koble deg rett til VR1

Endret av moav
Lenke til kommentar
Etter likeretteren vil han ha 12VDC minus spenningsfall over diodene, men det samme spenningsfallet vil jo være for AC også.

7811565[/snapback]

 

Korrekt, men 12VAC dobbelt-likerettet er fort over 15VDC ;) Og dermed vil han få mindre spenning inn til stabiliseringen enn ved å kople til 12VDC en 12VDC. Men for de fleste applikasjoner kan dette fungere bra, noe som var tilfelle her.

 

Spenningsdeler ville jeg aldri brukt istedet for en transformator. Sikkerhet og ytelse er rett og slett ikke godt nok for det meste av elektronisk utstyr.

Lenke til kommentar

Hei,,,

 

Kobler du regulert DC til katoden på en av D1 eller D2, og minus til minus, så er du i boks.

 

Regulatoren er en 7805, og så lenge den (de aller fleste 78xx regulatorene) har 2V mer i innspenning enn utspenning vil de regulere.

 

Siden du ikkje skal bruke de diodene, kan du ta D3 eller 4 og koble den tilbake over regulatoren, dvs. i pilens retning fra "O" til "I" på regulatoren.

 

Ang. den AC spenningen du skulle hatt... 12VAC gir 16.9VDC (ubelastet) over en brolikeretter. (AC * roten av 2=DC)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...