Gå til innhold

Får ikke oppgradert til win vista - hjelp!


Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg fikk den nye Windows Vista Premium oppgraderingsversjon, kjøpte jeg også en ny harddisk å installere det på. Jeg startet derfor instalasjonen av Vista på en blank harddisk. Når jeg la inn produktnøkkelen, kom det beskjed om at denne versjonen bare kan installeres fra en tidligere vesjon av Windows. Synes det var unødvendig at jeg skulle installere Windows XP MCE helt fra starten bare for å få lagt inn Vista, så jeg tok en snarvei og installerte Vista uten produktnøkkel (tenkte jeg vil komme om problemet når den var installert). Det gikk ikke, jeg fikk installert Vista, men når jeg la inn serienummeret fikk jeg samme beskjed, så jeg måtte legge inn XP MEC fra scratch. Og her begynner de virkelige problemene... Hver gang installeren er ferdig med å legge inn alle filene starter maskinen på nytt, men når den skal boote kommer det beskjed om at: "error loading operating system". Har prøvd å repartisjonere og reformatere disken, men ingen ting funker. For ordens skyld kan jeg nevne at hovedkortet er et ASUS A8N-SLI deluxe og at disken er en 500GB Samsung.

Kan det være at Windowsinstallasjonen ødelegger for å legge inn XP? Kan det være hardware? Størrelsen på disken? HJÆÆÆLP!

Endret av ivarw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det vil jo for de fleste være greit første gang. Men hvis man så trenger en reinstallasjon virker det jo helt håpløst at man må ha XP på plass først.

 

Jeg finner ikke igjen dokumentasjon rundt dette nå, men det står kanskje noe om det med liten skrift i pakken din hvis du har Vista i orginal embalasje. Jeg har bare lest at det er slik, ikke testet selv :)

Lenke til kommentar

Kjipt - muligens .

Btw: Hvordan kan ellers Microsoft vite at du oppgraderer en lovlig XP installasjon om ikke denne er installert og aktivert og verifisert som genuine.

 

Du kunne også selvfølgelig selv gjort deg umaken ved litt research først for deretter å bestemme deg om du ville anskaffe en upgrade Vista lisens eller en annen lisensierings type.

 

Etter første install "over" en lovig XP install tar du selvfølgelig en image av Vista installen (før du legger inn annen drit & programvare)

 

"Reinstallasjon" blir da å legge tilbake image backup av plain Vista install uten at xp install i forkant er nødvendig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er jo dustete av Microsoft, for alle vet jo at å "oppgradere" fra et tidligere operativsystem IKKE er anbefalt. Jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det, ren installasjon er alltid best. Noe jeg husker fra gamle tider da overgangen fra win3.1 til win95. Fusket oppgraderingsversjonen og brukte gamle win3.1 filer/dll'er (shame on Microsoft).

 

Håper inderlig den faktisk fjerner winxp helt, for så å installere Vista. For ellers er det 100% bortkastet å kjøpe Oppgraderingversjon!

 

Men takk for advarselen, skal ihvertfall ikke kjøpe Vista oppgradering hvis det er sånn det funker.

Lenke til kommentar
Hehe
men man trenger faktisk ikke aktivere xp før man installerer vista.

Det var jo litt rart , da kan man jo fremdeles "jukse" .

7811359[/snapback]

Ja da lurer jeg virkelig på hva de tenker på, jeg trodde også det var aktiveringsdelen som var grunnen til denne nye metoden ved oppgradringer.

 

@Knightospr, jeg håper og tror man også med "upgrade" får anldedning til å formatere, men det kan kanskje Ivarw svare skikkelig på siden han har testet dette selv?

Lenke til kommentar

Du kjøpte den der OEM versjonen? Var det slik at du måtte ha XP installert fra før av, eller var det ikke slik?

 

Det er jo og et slikt idiotisk system i Vista at for OEM versjonene er det begrenset for hvor mye hardware du kan bytte. Bytter du for mye må du kjøpe ny lisens. (Dette gjelder også Retail versjonene. Men i Retail versjonene kan du bare legge inn samme cd-key så er det fikset.)

Lenke til kommentar
Hehe
men man trenger faktisk ikke aktivere xp før man installerer vista.

Det var jo litt rart , da kan man jo fremdeles "jukse" .

7811359[/snapback]

Ja da lurer jeg virkelig på hva de tenker på, jeg trodde også det var aktiveringsdelen som var grunnen til denne nye metoden ved oppgradringer.

 

@Knightospr, jeg håper og tror man også med "upgrade" får anldedning til å formatere, men det kan kanskje Ivarw svare skikkelig på siden han har testet dette selv?

7813094[/snapback]

 

Det får en inderlig håpe, da konvertering fra opprinnelig operativsystem(upgrade) ikke er så bra. Men Ivarw, hvordan spør den etter tidligere os? For kan du da ikke putte windows xp cd'n i og bevise med den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...