Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL2 NGT - lavere hastighet over tid


Anbefalte innlegg

Er dere flere enn jeg som har merket at hastigheten har blitt redusert sakte men sikkert over tid?

 

Når jeg fikk linja for ca 7-8 mnd siden syncet jeg på 17,5 Mbit/s mens i dag ligger jeg på 12.5 Mbit/s (Netto 10,5Mbit/s TPTEST 5.0)

 

Har ikke hatt problemer med stabilitet eller nedetid, men stiller spørsmål ved at linja har blitt redusert med nærmere 30% på så kort tid.

 

Noen andre som erfaring vedr dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@tommy_89:

Nei, de hastighetene som jeg oppga er sync inn til sentralen.

 

@erikoi

Har forsøkt å resette modemet noen ganger i løpet av denne perioden, men hastigheten blir uforandret.

 

@CrZy_T

Dette kan godt være årsaken, men det er vel vanskelig for meg skjekke dette. Eller?

 

Må vel ta kontakt med NGT over hlegen for å høre om de evnt har forandret/flyttet sentralen eller endret linjenettet.

Lenke til kommentar

Jeg har samme linje som deg, bor litt over 2KM fra sentralen. Det hender når jeg kjører nedlastninger og har mange tilkoblinger samtidig, at linja mi går ned. Da mener jeg at jeg mister linja og den må resette seg selv.

 

Forøvrig har jeg siden jeg fikk linja, fått 12-14mbit/s i nedlastning. Laste opp går i maks ca 102kbit/s. Den har ikke forrandret seg etter at jeg har brukt linja i ca 7-8 måneder.

 

Det spørs jo litt på hvor langt unna sentralen du bor, men jeg tror ikke du skal være så misfornøyd med linja di i utgangspunktet. Om modemet og linja ikke har kapastitet for å levere 20mbit/s til deg, så er ikke det så veldig unormalt.

Lenke til kommentar

Jeg har og ADSL2 fra NGT. Før så lastet jeg ned på ca. 2 Mbyte\s. Men da datt linja ned av og til... 1 gang om dagen cirka. Jeg ringte NGT og klaga og da sa han at for og fikse det måtte han sette på en annen sync "profil" ellerno. Nå laster jeg ned på maks 1.6mbyte\s, men linja går ikke ned. Jeg har ca 1400m linjeavstand.

Lenke til kommentar
Jeg har samme linje som deg, bor litt over 2KM fra sentralen. Det hender når jeg kjører nedlastninger og har mange tilkoblinger samtidig, at linja mi går ned. Da mener jeg at jeg mister linja og den må resette seg selv.

 

Forøvrig har jeg siden jeg fikk linja, fått 12-14mbit/s i nedlastning. Laste opp går i maks ca 102kbit/s. Den har ikke forrandret seg etter at jeg har brukt linja i ca 7-8 måneder.

 

Det spørs jo litt på hvor langt unna sentralen du bor, men jeg tror ikke du skal være så misfornøyd med linja di i utgangspunktet. Om modemet og linja ikke har kapastitet for å levere 20mbit/s til deg, så er ikke det så veldig unormalt.

7808352[/snapback]

 

De eneste gangene jeg har mistet linja var helt i begynnelsen, men det skyldtes modemet. Etter at nytt modem ble mottatt har jeg ennå ikke mistet linja, så det er jeg fornøyd med.

 

Hvis jeg husker rett så er jeg ca 1600m +/- 100m fra sentralen elns. Og jeg kan kke si at jeg er misfornøyd med hastigheten, men jeg syns det er underlig at 30% av kapasiteten er forduftet på 7-8 mnd. Uploaden har vært stabil på ca 1,1 mbit/s hele tiden.

 

Jeg bare lurte på om det var flere som har opplevd det samme. Og noe av bakgrunnen til at jeg spør er at min arbeidsgiver har tilbudt med ADSL2 gjennom enn annen leverandør til en noe lavere pris. For alt jeg vet kan denne utviklingen fortsette for min del, til jeg havner på 8 mbit/s elns.

Endret av IRRupt
Lenke til kommentar
Det er en SpeedTouch 5x6 med programvareversjon 5.4.4.1

7808485[/snapback]

Jeg har Zyxel Prestige 600 series. Det funker fint og er dønn solid, med mindre jeg prøver å tryne linja. To many connections er ikke bra uansett. Da jeg hadde UPC, så hadde jeg aldri dette problemet.

 

Fikk oppgradert firmware på routeren for litt tilbake, og da ble ting litt mer solide her.

Lenke til kommentar

Dem har kanskje satt deg på støyprofil? Hvis du sender dem et kontaktskjema og hører om dem har støyprofilen på så kan du be dem ta den av hvis den er det ;)

 

Støyprofil er et automatisk system som syncer linjen din etter hvor mye støy det er.

 

Enkelte kan oppleve at linjen blir ustabil med støyprofilen av pga kobberkvalitet, men jeg har ikke noe problemer med det :)

Lenke til kommentar
Kan også være så enkelt som at flere har fått dsl i nærområdet hans så det har blitt mer støy på linja.

7808293[/snapback]

 

Henger meg på denne påstanden etter som det er synch hastigheten som har gått ned over tid.

 

Forskjellige typer tjenester som kommuniserer over forskjellige trådpar i en kabel skal ikke påvirke hverandre(spektrakompatibilitet). Derimot vil flere tjenester av samme type påvirke hverandre negativt. Dette medfører at adsl/radsl/adsl2/adsl2+ kunder som tidligere har hatt god hastighet kan oppleve at hastigheten synker ettersom flere nye kunder blir oppkoblet i samme kabel.

 

Det er hovedkabler ut fra sentralen vi snakker om her så det er lite du som kunde kan gjøre med det. I de fleste tilfeller har heller ikke den respektive ISP oversikt over dette. Bare eier av kabel vil ha sitte på denne oversikten(I de fleste tilfeller Telenor Networks).

 

-javiz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...