Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pcn går igang men ikke noe mer... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! jeg har ett stort problem. pcn booter ikke. den går igang med strøm og lys og vifter og allt, men skjermen forblir sort. ingen POST-messages ingen beep eller noenting på skjermen. helt sort. den lille dioden på skjermpanelen blinker som den gjør når den ikke får noe signal fra pcn. Kan ikke opne cd-driven og hd:erne går så vidt igang...

Har nettopp, en uke siden, oppgradert skjermkortet og pcn virket helt fint til idag når jeg skulle slå den på.

har prøvd det meste som det skrivs om her i forumet, koblet ut kabler og kort, byttet til gamle skjermkortet og reset av bios mm.

Lurer litt på en ting. oppdaget att skjermkortet, det nye, krever 450W og jeg har bare 380W. Kan hd-kortet ta skade av dette på en eller annen måte, hvis det får for lite strøm? eller skal ikke pcn gå igang i det hele tatt hvis den mangler tilstrekkelig strømforsyning?

Jeg gjetter nok at det er hodekortet som har blitt drept på noe vis, men skriver her for at høre med ekspertene før jeg kjøper nytt.

Pcen min:

Asus p4p800-e deluxe

p4 Prescott 3.0 MhZ

3Gig Kingston Ram pc3200

nytt skjermkort: Powercolor Radeon X1950 Pro AGP

(gammelt sapphire radeon 9800 Pro)

4 seagate barracuda hd:er

Windows XP

Videoannonse
Annonse
Skrevet
380W blir nok litt lite for det skjermkortet, spesielt med 4 harddisker..

Hva er amperen på 12V? har du mulighet til å teste med en kraftigere PSU?

7797136[/snapback]

Ampen på 12V er på 18A... Vad vil det si? ikke nok? kan noe i maskinen blitt ødelagt pga det?

Har desverre ikke den muligheten nei, men jeg syns fortsatt det er rart siden maskinen har virket helt fint i en uke etter jeg begynnte at bruke det nye skjermkortet...

Skrevet

har prøvd att flytte på rammen og testet med bare en åt gangen med alle brikkene, har 4 st i dualchannel...

har og kobblet ut alle diskene og prøvd med ingen disk og bare windowsdisken...

det rare er fortsatt att den virket helt fint på kvellen før, (og den har virket helt fint i 3 år for den delen), slo den av som vanlig og neste dag så virker den ikke. gjorde inget speciellt med den dagen før heller.... :/

Skrevet (endret)

Leste dette i strømfosyningsforumet nettopp...

En dårlig eller underdimensjonert strømforsyning kan forårsake mange problemer. Denne listen med PC problemer er ofte forårsaket av en dårlig strømforsyning.

* Problemer med å starte opp (mange mulige årsaker).

* Disker og vifter spinner, men ingenting annet skjer (inget Power-Good signal)

Skal se om jeg kan få testet pcn med ett sterkere psu... Men igjen den har virket helt fint, i hvertfall noen dager...

Endret av Gnurra42
Skrevet (endret)

Har nå testet med ett 530W Psu og fortsatt ingen forskjell... Fikk og sjekket min gamle psu på butikken og det var ingen feil på den.

Da er det vel bare att skifte hd-kortet og processorn tenker jeg... noen som har noe mere att komme med?

Endret av Gnurra42
Skrevet

Ok, siden jeg ikke kan finne problemet på egen hånd, (eller med deres hjelp (og jeg gidder ikke og levdere in hele pcn på rep)), så har jeg tatt svien og kjøpt meg nytt mobo + processor.

Det blev ett ASROCK S775 I865PE og en INTEL CORE 2 DUAL E6400 2.13GhZ. (I følge tomshardware kan denne processoren klockes til litt over 3.0GhZ med fabriksviften og blir dermed nesten like rask som den betydligt dyrere E6700: (http://www.tomshardware.com/2006/10/10/cheap_thrills/index.html)

Jeg har for så vidt bare ddr-400 minnebrikker (i dual-channel) men noen klockking kan jeg nok få til tror jeg...

Med dette hodekortet så kan jeg fortsatt bruke mitt nye agp skjermkort og mine 3 Gig DDR-RAM, ikke så verst med prisen på 2600kr. Tror det er en grei oppgradering for prisen. Kjøpte meg og en ny psu, (en Hiper på 530W for 650 kr), så prisen landet litt over 3000kr... Håper på og bli med dette oppsettet noen år til. Tackk for hjelp dere som har prøvd, gi gjerne noen kommentarer på mitt nye oppsett. Det blev ikke noe supermaskin, men jeg vil tro den er grei nok... :)

Skrevet
Ok, siden jeg ikke kan finne problemet på egen hånd, (eller med deres hjelp (og jeg gidder ikke og levdere in hele pcn på rep)), så har jeg tatt svien og kjøpt meg nytt mobo + processor.

Det blev ett ASROCK S775 I865PE og en INTEL CORE 2 DUAL E6400 2.13GhZ. (I følge tomshardware kan denne processoren klockes til litt over 3.0GhZ med fabriksviften og blir dermed nesten like rask som den betydligt dyrere E6700: (http://www.tomshardware.com/2006/10/10/cheap_thrills/index.html)

Jeg har for så vidt bare ddr-400 minnebrikker (i dual-channel) men noen klockking kan jeg nok få til tror jeg...

Med dette hodekortet så kan jeg fortsatt bruke mitt nye agp skjermkort og mine 3 Gig DDR-RAM, ikke så verst med prisen på 2600kr. Tror det er en grei oppgradering for prisen. Kjøpte meg og en ny psu, (en Hiper på 530W for 650 kr), så prisen landet litt over 3000kr... Håper på og bli med dette oppsettet noen år til.  Tackk for hjelp dere som har prøvd, gi gjerne noen kommentarer på mitt nye oppsett. Det blev ikke noe supermaskin, men jeg vil tro den er grei nok... :)

7807903[/snapback]

Forstod jeg det riktig når du skrev at du har DDR(1) ram, 865 chipset HK og Core2duo?? Så vidt jeg vet, så går ingen av de delene sammen... Hmm... Fysisk vil de nok passe, i allefall CPU'en. Men RAM'en derimot, vil ikke passe.

Eller du har skrevet en del feil. La oss håpe det for din skyld.

Skrevet

Forstod jeg det riktig når du skrev at du har DDR(1) ram, 865 chipset HK og Core2duo?? Så vidt jeg vet, så går ingen av de delene sammen... Hmm... Fysisk vil de nok passe, i allefall CPU'en. Men RAM'en derimot, vil ikke passe.

Eller du har skrevet en del feil. La oss håpe det for din skyld.

7807964[/snapback]

Jeg trodde og at jeg var nødt at bytte rambrickkene mine till ddr2, helt til jeg fant ut at Asrock lager hd-kort som gjør slike kombinationer som min mulig... se her:

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Mode...nRoe865PE&s=775

Skrevet

Hvis noen er intressert så endret jeg meg i siste stund og kjøpte Intel Core 2 duo E4300 istedenfor fordi den tydligvis skal vare enklere at klokke med mitt litt utdaterte ddr-1 minne og mobon som ikke er det beste klokkekortet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...