Amento Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Hvis jeg skal kjøpe et domenet, la oss bare si nettside.com som et eksempel. Hvordan skaffer jeg for eksempel filmer.nettside.com? Har sette mange internettsider gjøre slikt og lurer på hvordan det gjøres. Har de da bare kjøpt disse to domenene?
Jesper Karsrud Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Subdomener oppretter man som oftest rett hos hosten din, gratis. Som oftest er det så lett at man lager en mappe rett i root på serveren, på samme nivå som www/domene-mappen din.
Haraldson Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Vi har for øvrig en egen kategori for slike ting; Nett-tjenester. Rapporterer tråden slik at denne legges riktig, slik at kunnskapsdatabasen, som forumet er, organiseres riktig for de som kommer etter og skal søke informasjon.
Fruktkake Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Du lager en mappe i root på FTP, og hvis den mappen inneholder en index fil (f.eks index.htm index.php), uansett hvilken type så lenge den heter index vil du kunne gå inn på den mappen som mappenavn.nettside.com.
Wattengård Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Det er jo da absolutt ikke riktig... En webserver _kan_ konfigureres på den måten, det stemmer, men det er ingen standard som sier at undermapper kan navigeres med subdomener. -C-
Fruktkake Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Joda, på den gamle webhosten min hadde en funsjon i CP(P)anel, som gjorde det slik du sa, at man kan sette opp subdomener gjennom en nettleser og at filene kom opp i for eksempel /public_html/subdomene. Er det ikke slik at på alle webhotell vil det bli et subdomene om du lager en idex fil i en mappe i root? Det var slik jeg forstod det.
Haraldson Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Så les hva ChristianW skriver, da Fruktkake.
Wattengård Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Som sagt. Det er en egen funksjon i cPanel som setter opp det der. Og du _må_ bruke cPanel for å gjøre det. Hvis du bare logger inn via ftp og lager en underkatalog så vil det ikke funke. Og ikke alle webhoster tilbyr cPanel da dette koster penger pr lisens. Og ang. det med index filer. Filen kan ikke hete hvasomhelst så lenge det begynner med index. Webserveren leter etter et begrenset sett med filer som vanligvis inkluderer index.html, index.htm, index.php(3|4|5), index.shtml, default.html, default.asp, default.aspx. (Hvorav de tre siste er mest brukt på windows og asp servere). Hvis du navngir filen din index.fcuk så vil du bare få opp en kataloglisting, eller en 403 hvis serveren ikke tillater å liste opp valgt katalog. -C-
Amento Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Skrevet 26. januar 2007 Noen som aner om dette går ann hos Cliche da?
Wattengård Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 Hvis du leser deres domene-faq så står det dette helt nederst: SubdomenerDette støtter Cliche.no desverre ikke. Så desverre, nei. Syns hele hosten så litt shabby ut. -C-
Teac Skrevet 27. januar 2007 Skrevet 27. januar 2007 Kan vell bare føye til at du ikke skal ta det som en selfølge at alle webhotel leverandører tilbyr dette gratis. Enkelte leverandører tar en "oppstarts" gebyr per sub-domene, noen tilbyr det ikke i det hele tatt. Anbefaler deg å lese godt gjennom hva du faktisk kjøper. Mitt webhotel (web10.nu) tilbyr ubegrenset sub-domener gratis. Husker jeg hadde uniweb tidligere og de tok et etablerings gebyr for sub-domener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå