Gå til innhold

Guide: Elektronikkens verden - del 3


Anbefalte innlegg

nett opp detter vi lærer på elektro GK nå

7791161[/snapback]

 

Trodde man bare lærte forståelse av systemer på grunnkurs jeg, nå som det har kommet ny læreplan :p

7791865[/snapback]

Er nok noe grunnleggende som legges inn fortsatt... Går på VK1 Elektronikk nå, og er i så måte siste generasjon som læres opp på "gamle måten"...

7792323[/snapback]

 

Hva er nytt? Går jeg glipp av noe?

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er faktisk en nyttig innføring også for avansert programmering, der bit-operasjoner kan være en utrolig nyttig måte å få uttrykt et stort antall tilstander på en enkel og veldig komptakt måte. De aller fleste programmeringsspråk har mulighet for å gjøre "bitwise AND", "bitwise OR", "bitwise XOR" osv og denne innføringen gir en god oversikt over hva som egentlig skjer når man utfører slike operasjoner.

 

Jeg kommer nok til å bruke denne som henvisningsmateriale når folk ikke skjønner bit-operasjoner i kode jeg har skrevet. ;)

Lenke til kommentar

I avsnittet "Porter med flere innganger" står det

Hvis vi hadde utvidet porten med en inngang til, ville den da fått navnet D, og først hatt åtte 1-ere, så åtte 0-ere.

Skal ikke dette være motsatt? Altså at inngang D i tabellen først vil ha åtte 0-ere og så åtte 1-ere? Tallrekken går jo 0000, 0001, 0010 osv.

 

Og en ting til; diodekretsen som du har tegnet opp for XOR funksjonen ser nøyaktig lik ut som den du har for OR. Hvorfor fungerer de forskjellig? Har du vært litt uheldig med klipp og lim?

 

 

For øvrig; knallbra artikkelserie. Alltid godt med litt repetisjon :)

Endret av Leftie
Lenke til kommentar
I avsnittet "Porter med flere innganger" står det
Hvis vi hadde utvidet porten med en inngang til, ville den da fått navnet D, og først hatt åtte 1-ere, så åtte 0-ere.

Skal ikke dette være motsatt? Altså at inngang D i tabellen først vil ha åtte 0-ere og så åtte 1-ere? Tallrekken går jo 0000, 0001, 0010 osv.

 

Det har du rett i :) Rettet

 

Og en ting til; diodekretsen som du har tegnet opp for XOR funksjonen ser nøyaktig lik ut som den du har for OR. Hvorfor fungerer de forskjellig? Har du vært litt uheldig med klipp og lim?

 

7800242[/snapback]

 

Bildet er det samme ja, og det er riktig. I forklaringen ved siden av bildet står forskjellen. Med en OR-port kan du legge inn både en og to brytere, og lysdioden vil lyse. Ved en XOR port må inngangsverdiene være forsellige, altså kan du ikke trykke inn begge bryterne.

Lenke til kommentar
Hadde vært fint om du kunne legge på de norske navnene også (for våre HW brukere med liten erfaring osv.)...

7803752[/snapback]

 

Mender du portene? Det står jo ganske klart og tydelig i guiden.(Hvis det var i guiden du siktet til)

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

Vil bare takke for til sammen tre interessante deler. Jeg har nå fått pløyd igjennom alle tre noenlunde i sammenhengende og må si det ser ut som et bra oppslagsverk på basisen. Har jo noe av dette i fysikktimene, men når man ikke har fått lekt seg på 10 år, er mye glemt.

 

Ble litt inspirert til å prøve meg fram litt med noe gøy nå, takk! :)

Lenke til kommentar
Dette er faktisk en nyttig innføring også for avansert programmering, der bit-operasjoner kan være en utrolig nyttig måte å få uttrykt et stort antall tilstander på en enkel og veldig komptakt måte.

...

7795808[/snapback]

 

Ja det stemmer. Kan kort fortelle at man definerer en del konstanter (faste verdier tilknyttet tekstetiketter) slik:

 

PØLSE = 1

KETCHUP = 2

SENNEP = 4

LØK = 8

BACON = 16

 

Da kan man sette opp en "meny" slik:

MENY = PØLSE | SENNEP | LØK

 

hvor | betyr bitwise OR i de fleste programmeringsspråk som C, Java og også skriptspråket PHP. || betyr logical OR, noe jeg ikke går innpå nå.

 

For å sjekke om MENY inneholder LØK kan du gjøre følgende:

HAR_LØK = MENY & LØK

 

hvor & betyr bitwise AND i de fleste programmeringsspråk.

 

HAR_LØK er nå enten 0 hvis vi ikke har LØK, eller større enn 0 hvis vi har løk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...