Gå til innhold

Bytte ut min amd xp2500, men med hva?


Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha en raskere maskin enn i dag, men har ikke mye penger jeg vil bruke på dette.

 

Så det jeg lurer på er hvilke av dagens cpu er bedre enn den jeg alt har? Vil som sagt ha dette billig, så noen gode tips blir satt pris på.

 

Pcen skal brukes som mediacenter pc, og vil bli kraftig oppdatert om ca 1 år, men fram til da vil jeg ha en raskere og bedre maskin enn hva jeg nå har.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av dagens prosessorer er jo bedre enn den du har. De opplagte billige alternativene er AMD X2 serie (f.eks. X2 4200) eller Intels Core 2 Duo (f.eks. E6300).

 

Disse prosessorene ligger begge i prisområdet rundt 1500,-

 

Dersom du bare skal oppgradere CPU (ikke hovedkort etc), så er det dog litt mer begrenset med hva du kan oppgradere til... de fleste nye CPU'er vil ikke fungere på et gammel kovedkort.

Lenke til kommentar
Blir selvfølgelig nytt hovedkort også.

 

Men vil ha noe billig jeg, rundt 6-700 for cpu.

 

Skal jeg likevel bruke 1500 for cpu nå, så kan jeg like gjerne oppgradere alt som er i maskinen når jeg først er i gang.

7788780[/snapback]

 

Da blir det hele litt vanskelig tror jeg.. du må nok regne med ca 1500kr på cpu, 600-700kr på hk, 1000kr på ram og 1000-1500kr på skjermkort. I tillegg må sikkert kjøpe ny strømforsyning også, da er du fort oppe i rundt 5000kr for alt.:whistle:

 

Du kan jo alltids kjøpe brukt da.

 

edit: prisen på cpu var billigst dualcore, du får jo alltids singlecore til 600-800kr.

Endret av amdme
Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha en raskere maskin enn i dag, men har ikke mye penger jeg vil bruke på dette.

 

Så det jeg lurer på er hvilke av dagens cpu er bedre enn den jeg alt har? Vil som sagt ha dette billig, så noen gode tips blir satt pris på.

 

Pcen skal brukes som mediacenter pc, og vil bli kraftig oppdatert om ca 1 år, men fram til da vil jeg ha en raskere og bedre maskin enn hva jeg nå har.

7788029[/snapback]

 

hva slags socket har HK'et ditt?

 

AGP eller PCI-e?

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha en raskere maskin enn i dag, men har ikke mye penger jeg vil bruke på dette.

 

Så det jeg lurer på er hvilke av dagens cpu er bedre enn den jeg alt har? Vil som sagt ha dette billig, så noen gode tips blir satt pris på.

 

Pcen skal brukes som mediacenter pc, og vil bli kraftig oppdatert om ca 1 år, men fram til da vil jeg ha en raskere og bedre maskin enn hva jeg nå har.

7788029[/snapback]

 

hva slags socket har HK'et ditt?

 

AGP eller PCI-e?

7788880[/snapback]

 

Han har socket A.

 

Socket A har ikke PCIe.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha en raskere maskin enn i dag, men har ikke mye penger jeg vil bruke på dette.

 

Så det jeg lurer på er hvilke av dagens cpu er bedre enn den jeg alt har? Vil som sagt ha dette billig, så noen gode tips blir satt pris på.

 

Pcen skal brukes som mediacenter pc, og vil bli kraftig oppdatert om ca 1 år, men fram til da vil jeg ha en raskere og bedre maskin enn hva jeg nå har.

7788029[/snapback]

 

hva slags socket har HK'et ditt?

 

AGP eller PCI-e?

7788880[/snapback]

 

Han har socket A.

 

Socket A har ikke PCIe.

7788891[/snapback]

 

Okay, da er det der et dødfødt prosjekt å oppdatere. KJØP NYTT. BRUK PENGER. HOLD ØKONOMIEN GÅENDE: :thumbup:

Lenke til kommentar
:!: Han kan jo se hva han kan bruke og kjøpe oppgraderingspakke på komplett :)

7788922[/snapback]

 

Tja, så ikke så imponerende ut de pakkene der. Det han trenger da er:

 

HK - 1000

RAM - 1000

CPU - 1500

SKJERMKORT - 1500

 

Bør ha:

HDD - 1000

PSU - 1000

 

kanskje:

KABIETT - 1000

 

Kanskje tatt i litt, men det blir brukbart.

Lenke til kommentar

har jeg forstått deg rett, så vil du ha en raskere maskin NÅ, og den skal brukes som media center pc i nærmeste framtid..

 

mitt forslag vil da være å gå for en socked 939 oppgradering..

 

feks en amd athlon64 3700+ til ca 700,- og et billig hovedkort med integrert grafikk til en 4-600,-

 

da kan du fortsette og bruke den gamle rammen du har fra før, og du vil få en maskin som vil yte generelt bedre.. noe spill maskin får du selvfølgelig ikke, men det var så vidt jeg iforsto, kke meninga, og ei heller nevnt noe om... :)

 

et socket 939 hk med agp port om du har et brukandes agp kort hadde vel vært å foretrekke, men slike hk er hvist forsvunnet fra jordens overflate.. (og de fleste hadde uansett en en irriterende støyende chipsett vifte som standard, noe som ikke passer så bra i en medie center pc)

 

tredje og siste forslag blir da å kaste alt du har og kjøpe nytt.. hehe, lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

hvis jeg tør driste meg frampå med et ASrock hovedkort, så ville jeg prøvd meg på

 

Slik

 

sammen med en Slik

 

for maksimal oppgraderbarhet :)

 

hovedkortet støtter ddr400, ddr2, c2d, agp, pci-express og masse annet moro..

med det kan du bruke gammel ddr minne, agpskjermkort og oppgradere litt etterhvert som du får råd.

til sammen for hovedkort og boxed cpu koster det litt over 2100

 

DET er mye krefter for pengene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...