Gå til innhold

5.1? Hvilket lydkort har du?


Anbefalte innlegg

Hvis du har 5,1, og dette fungerer feilfritt. Hvilket lydkort har du?

 

Har bare hatt trøbbel med de to lydkortene jeg har prøvd i Linux, og nå ønsker jeg å kjøpe meg et som virkelig funker. Har tidligere hatt SB Live! 1024 og integrert lydkort på Asus P5B-E (SoundMax AD1988), og disse funket ikke for meg når det gjelder 5.1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
01:02.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 07)

7787199[/snapback]

 

Men denne har vel samme chip som SB Live!-kortet jeg hadde, Hvordan funker 5.1 hos deg?

 

Slik var det hos meg: Ved kjøring av 5.1-DVD fikk jeg mye høyere lyd i de bakre kanalene enn de fremre. Jeg kunne øke volumet i front (tror det var PCM i Alsa), men da ble lyden i de fremre høyttalerne utrolig ekkel. Hørtes bare ikke riktig ut. Duplisering av lyd fra fronthøyttalerne til bakhøyttalerne funket dog glimrende. Gjør oppmerksom på at jeg egentlig har 4.1, men det bør ikke ha så mye å si.

Lenke til kommentar
Regner med at du bruker ALSA og at du har dette:

 

pcm.!default {
   type plug
   slave.pcm "surround51"
   slave.channels 6
   route_policy duplicate
}

 

i ~/.asoundrc

 

Det var hvertfal det som skulle til for at jeg fikk skikkelig 5.1

7787295[/snapback]

 

Bruker ALSA, og testet noe lignende, bortsett fra at jeg skrev inn 4.1. Har ikke kortet inni PC'en etter at jeg kjøpte ny, men jeg skal ta en test og se hvordan ståa er nå. :) Fulgte den gangen denne guiden.

Lenke til kommentar
02:05.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Audigy LS

 

Funka med 5.1 ut av boksen etter install (Slackware 10.2)...

7792652[/snapback]

 

Litt problematisk, for den er ikke i salg lenger. :( Men hvis den har samme chipen som andre Audigy-kort burdte det jo gå bra med dem. Ser Audigy 4 og Audigy SE i salg, noen som har erfaringer med dem?

Lenke til kommentar
Regner med at du bruker ALSA og at du har dette:

 

pcm.!default {
   type plug
   slave.pcm "surround51"
   slave.channels 6
   route_policy duplicate
}

 

i ~/.asoundrc

 

Det var hvertfal det som skulle til for at jeg fikk skikkelig 5.1

7787295[/snapback]

 

Bruker ALSA, og testet noe lignende, bortsett fra at jeg skrev inn 4.1. Har ikke kortet inni PC'en etter at jeg kjøpte ny, men jeg skal ta en test og se hvordan ståa er nå. :) Fulgte den gangen denne guiden.

7787349[/snapback]

 

Satte inn kortet igjen igår, og det fungerer egentlig greit. :) Eneste er at musikk høres veldig merkelig ut med voluminnstillingene jeg bruker for film. Virker som om lyden ikke fordeles rett til subwooferen. For å bruke dette kortet må jeg altså bare endre PCM-volumet litt ned etter filmseanser. Det går jo greit.

 

Men likevel trenger jeg nytt lydkort, for nå er den gamle PC'en (som jeg skulle gi til mor og far) uten lydkort. :) Ønsker et som funker skikkelig i Linux, for mulig jeg skal ha ekte 5.1-høyttaler etterhvert (har 4.1 nå), og det støtter ikke SB-kortet jeg har nå. Så takker fremdeles for tips...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter nøye research har jeg har nå kjøpt et lydkort som funker glimrende i Linux. Det er et M-audio Revolution 5.1 (finnes også som 7.1-variant). En smule dyrere enn tilsvarende Creative-kort, men produsenten av dette kortet gir i motsetning til Creative spesifikasjonene til Linux-utviklere. Pengene går derfor til et godt formål. Er du på utkikk etter et 5.1 Linux-lydkort av høy kvalitet, anbefaler jeg dette kortet sterkt. :)

 

Har skrevet en HOWTO på Ubuntu-forumet om hvordan man bl.a. fikser kopiering av lyden i front til de bakre høyttalerne. Ingen av ~/.asoundrc-filene jeg fant på nett funket skikkelig, så jeg fikk en skreddersydd i #alsa på IRC. :D

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...