Achilles Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Sammen med min fars gamle Nikon speilreflekskamera fant jeg et vidvinkelobjektiv: "Nikon lens system series E" 28 mm 1/2,8. Virker som manuell fokus. Passer dette til D80 og er det noen som vet hvordan kvaliteten er på dette objektivet?
silverhalide Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Sammen med min fars gamle Nikon speilreflekskamera fant jeg et vidvinkelobjektiv: "Nikon lens system series E" 28 mm 1/2,8. Virker som manuell fokus. Passer dette til D80 og er det noen som vet hvordan kvaliteten er på dette objektivet? 7785411[/snapback] Fungerer helt fint på fullmanuell- Mao må du ha D200 eller D2x for å få lysmåling og annen automatikk. Her blir får du ta frem sunny 16! (eller skyte noen ekstra bilder selvsagt) Når det gjelder E serien er det snakk om billigere utgaver av F serien med proffobjektiver. Man finner stort sett igjen de samme brennviddene og lysstyrkene (bortsett fra de raskeste)- men kvaliteten kan sjelden måle seg med sistnevnte (med noen hederlige unntak). F.eks går vel både 28mm 2.8 AIS og 28mm 2.0 AI i F serien aktuelle objektiv en høy gang. Har du derimot mulighet til å stoppe objektivet ned noe til 5.6-8 kan man med et godt eksemplar oppnå fine resultat. Nå blir det jo også litt spesielt da 28mm opprinnelig var en fin vidvinkel, mens det på din D80 blir mot en normal. Post noen prøvebilder så får vi vurdere. Jeg har selv brukt f.eks 50mm i E serien med stort hell på et D70s. Forøvrig er Bjørn Rørsletts oversikt over Nikkorobjektiv (gamle som nye) et godt sted å begynne for slike type innspill du har her. (naturfotograf.com)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå