Gå til innhold

Vista Aero glass - skjermkort


magnum65

Anbefalte innlegg

Det har vært litt uklarheter om man kan kjøre Vista med Aero glass på en maskin med integrert skjermkort.

 

Nå har jeg fått installert RTM - release av Vista Ultimate (= den versjonen som kan kjøpes i butikken) på min Dell Inspiron 6400 med Intel GMA 950 (1680x1050 oppløsning), 1 GB RAM

 

Kan bekrefte at alle Vista funksjoner (inkl "3D" task switching m/live video i flere vinduer) fungerer glimrende og ytelsen er upåklagelig.

 

Dette betyr at du skal kunne kjøre alle versjoner av Vista på en maskin med Intel GMA 950

 

Intel GMA 950 er den vanligste versjon av integrert grafikkløsning på nye PC'er i dag

 

Dette har stor betydning for de som er ute etter en PC med lang batterilevetid da de fleste dedikerte skjermkort bruker vesentlig mere strøm enn et integrert skjermkort.

 

Som eksempel kan jeg nevne at Dell Inspiron 6400 m/GMA 950 og 9-cellers batteri har ca 6 1/2 time batterilevetid, med ATI X1400 skjermkort går levetiden ned til ca 4 timer med samme batteri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er batterilevetiden med og uten aeroglass? Er den dårligere i Vista kontra XP?

7781872[/snapback]

Jepp, det er ett av ankepunktene mot Vista. Hvor mye tid det er snakk om vil nok variere fra maskin til maskin, men det skal vist være en betydelig forskjell. (5-10% tipper jeg) Aero gjør vist at GPU ikke kan gå i dvalemodus.

Lenke til kommentar
Hvordan er batterilevetiden med og uten aeroglass? Er den dårligere i Vista kontra XP?

7781872[/snapback]

 

Jeg har ikke fått testet batterilevetid enda, men gutta på Techspot har testet dette en del og de finner ikke målbare forskjeller mellom Vista Classic til Vista Aero Glass grensesnitt.

Det de merket var at strømforbruket steg med 10 - 15 Watt i ca 1 sekund i det man aktiverer 3D task-switching, men dette hadde ingen målbar effekt på batterilevetiden.

 

atrikkel:

http://www.techspot.com/news/23909-aero-gl...ech-report.html

 

PS! De sier i tillegg at ingen av de testede kortene (5 forskjellige) startet viften (eller skrudde opp hastigheten fra minimum) under testingen av Vista Aero, dette tyder på at Aero ikke er noe tungt å kjøre for skjermkortet.

Lenke til kommentar

Kjører vista business på en x60s, 2gb minne og GMA 950(såvidt jeg vet).

 

Det går glimrende!

 

Har ikke fått optimalisert batteri innstillingene jeg hadde før på xp med thinkpad software. derfor har batteri tiden sunket til 5 timer ved "long life settings". Tror dette har med lysstyrke på skjermen å gjøre. (som jeg ikke har klart å regulere i vista enda)

 

Vet ikke helt om ibm har lansert programvaren jeg trenger til vista enda, lar det ligge litt på is.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...