tummair Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 Hei , Jeg har laget en metode som skal returnere double verdier til konsolen , jeg så senere i oppgaven at en string også skal returneres... Oppgaven ligger på www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1000/v07/undervisningsmateriale/obliger/oblig1-v07.pdf og jeg lurer på oppgave 4 hvor jeg i tilleg til maksimum nedbør også skal skrive ut navnet på måneden. Dette er det jeg har gjordt hittil.. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor class Oblig1 { public static void main (String[] args){ Beregninger b = new Beregninger(); b.skriv(); } } class Beregninger{ int alleDager = 30; int nedbørOkt = 163; int dagerOkt = 20; int nedbørNov = 149; int dagerNov = 20; int nedbørDes = 67; int dagerDes = 14; double nedBør_1(){//total regn double gjNedbør_1 = ((nedbørOkt)+(nedbørNov)+(nedbørDes)/(3)); return gjNedbør_1;} double nedBør_a(){//de dagene det regnet double gjNedBør_a = ((nedbørOkt/dagerOkt)+(nedbørNov/dagerNov)+(nedbørDes/dagerDes)); return gjNedBør_a;} double nedBør_b(){//alle dagene double gjNedBør_b = ((nedbørOkt/alleDager)+(nedbørNov/alleDager)+(nedbørDes/dagerDes)); return gjNedBør_b;} double nedBør_c(int i){ double gjNedbørOkt = (nedbørOkt/dagerOkt); double gjNedbørNov =(nedbørNov/dagerNov); double gjNedbørDes =(nedbørDes/dagerDes); double[] nedbør; nedbør = new double[3]; nedbør[0] = gjNedbørOkt; nedbør[1] = gjNedbørNov; nedbør[2] = gjNedbørDes; return nedbør; } double normalNedbør(){ double prosentNov = 2.05; double normalNedbørNov= (nedbørNov*prosentNov); return normalNedbørNov;} int maksVerdi(){ int [] nedbør; nedbør = new int[4]; int gjNedbørOkt = (nedbørOkt/dagerOkt); nedbør[0] = 0; int gjNedbørNov =(nedbørNov/dagerNov); nedbør[1] = gjNedbørOkt; int gjNedbørDes =(nedbørDes/dagerDes); nedbør[2] = gjNedbørNov; nedbør[3] = gjNedbørDes; int maksVerdi = nedbør[0]; for ( int j = 0; j < nedbør.length; j++){ if (nedbør[j]>maksVerdi){ maksVerdi= nedbør[j]; } } return maksVerdi; } void skriv(){ System.out.println("\t\t\tOppgave 1"); System.out.println("Total Regn i perioden Okt - Des\t\t\t\t :"+ nedBør_1()+"mm"); System.out.println();System.out.println(); System.out.println("\t\t\tOppgave 2 ( A-C )"); System.out.println("Gjennomsnittlig regn for de dagene det regnet i perioden :"+nedBør_a()+" mm"); System.out.println("Gjennomsnittlig regn for alle dagene i perioden \t :"+ nedBør_b()+" mm"); System.out.println("Gjennomsnittlig regn for alle dager i hver av månedene :" + nedBør_c(0) + "mm, " + nedBør_c(1) + "mm og " + nedBør_c(2)+" mm"); System.out.println();System.out.println(); System.out.println("\t\t\tOppgave 3"); System.out.println("Normalnedbøren for november er\t\t\t\t :"+normalNedbør()+" mm"); System.out.println();System.out.println(); System.out.println("\t\t\tOppgave 4"); System.out.println ("Oktober hadde maksimum regn med "+ maksVerdi()+" mm regn"); } }
qualbeen Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 du vil ha en metode til å returnere både en streng og en double verdi? Det er nok ikke så enkelt. Men hvorfor ikke legge tallet inn i teksten? På den måten returnerer du kun en streng (som også inneholder tallet). Nå forutsetter dette at tallet du skal returnerer ikke skal behandles noe særlig, kun skrives ut til skjerm Eventuelt: Ønsker du å returnere flere verdier er vel det enkleste å benytte en tabell. Her har du riktignok ulike typer, så slik sett blir det en Object-tabell som er mulig å bruke. Blir litt grisete og dårlig måte å løse det på, men..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå