Gå til innhold

Skistøvler trenger tips?


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg nye skistøvler.

Skiene jeg har er Dynastar Trobblemaker + Look 8 bininger.

Så lurte jeg på om noen har tips? Har ikke kjøpt støvler på lenge nå. Det eneste jeg har å gå etter nå er utsende, er jo ikke så lett å få de med ut i bakken til test før du kjøper.

De skal helst være fra Anton Sport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Vil bare si at du ikke må kjøpe de for små, foten sveller i løpet av dagen i bakken, så du må kunne ha litt bevegelse i de, men selvfølgelig med må man ikke miste helt kontrollen.

Da er det heller bedre å safe å ha på seg ett labbepar eller no.

Du kjenner og om de er gode å ha på, hadde ikke kjøpt noen knallstive racingsko, disse er ikke beregnet for å ha på seg over lang tid men for ekstrem kontroll over kort tid. Du ser det på tvn, kjørerne løsner spennene med en gang de kommer til mål. Viss de ikke er behagelige og passer i butikken er de det heller ikke i bakken, så prøv en hel del sko.

Lenke til kommentar

jeg stiller meg på motstatt ende av skalaen. Skistøvlen skal selvsagt sitte på foten hele dagen, være varm og alt dette, MEN det er veldig viktig at den ikke er for stor. Får du plass til et labbepar ekstra er det for stort etter min mening. Jeg syns det er fint å kunne putte en tynn hard formet såle i støvlen, men tar aldri hensyn til dette ved innkjøp. Foten sveller i løpet av dagen, greit nok. Støvlen blir også tilpasset foten, og den gjør det ikke ved å vokse men ved å krympe på steder med hardt trykk.

 

Mitt råd er derfor: ha på type ullvangsokker (passe tynne, ikke leste-aktige) når du prøver støvlen. Når du lener deg bakover i støvlen skal du kunne kjenne tåa helt foran i støvlen, og når du presser så mye frem du bare kan skal du ikke kunne kjenne tåa. Det ser ut som du vil gå for en jibbestøvel, vær svært moderat med flex-indexen. Ligger du over nitti tror jeg du bommer totalt. Den blir myyye stivere når det er kaldt ute. Hopp med den i butikken og kjenn godt etter hvordan den bøyer seg. Kjøp en hvor du får kneet direkte over tåa, men ikke foran (sett vertikalt).

 

Vær var for en for tynn lest, som gjør at du får gnagsår på siden av foten av en lang dag i bakken. Sjekk om det er mye drit stappet inni skoen. Ofte får man riserplate under hælen, utbygging for tynn legg bak leggen osv. Disse gjør ofte at en god støvel føles forferdelig ut i prøvingen - ta ut om nødvendig.

 

Når støvelen er kjøpt, varm den opp til 40-50 grader (tørt), sett dem på foten og gå rundt. Pakk gjerne skibuksa utenpå støvlen for å holde på varmen, for nå formes støvelen etter foten. Dersom det fins canting-skruer og sånt som kan løsnes, løsne på disse i denne prosessen. Når støvelen begynner å bli kald, strammer du skruene. Ha det for vane å ta på støvelen mens den er varm i starten.

 

Får du kneproblemer av at foten står feil eller noe sånt, er det mye hjelp å få hos en butikk som kan "comform'able" såler. Hver gang du gjør noe med sålen må du løsne på canting-skruene igjen. Hjelper ikke dette, oppsøk ortoped.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

riktig som Mar1us skriver att skoen ikke skal være for stor, da får du også alt for stor belastning på leggen å det kan fort føre til legghinnebetennelse. Har selv kjøpt meg salomon spk skoen og er veldig fornøyd med den, hadde salomon 1080 fra før men var ikke helt fornøyd med den skoen. var litt skeptisk til spk etter første dagen, hadde vondt å fikk litt gnagsår på leggen men det er noe som hører med i innkjøringstiden, nå er har jeg ingen problemer med det lenger.

Lenke til kommentar

Disse har jeg faktisk prøvd selv en kveld på ski, og kan melde at de føles veldig bra for hopping og humpete løype/pudder. Jeg foretrekker selv noe som er stivere og mer fremoverbøyd, men så driver jeg med frikjøring, ikke jibbing. En av tingene jeg la merke til ved støvelen var at det var ganske bred plass til foten. Det jeg likte minst var at den var for høy for min legg så det ble nødvendig å åpne den i heisen. Prøv å kjenne etter før du kjøper den, og kjøp ikke for stor!

 

Borrelåslukkingen på innerstøvel var tidkrevende men gjorde det lettere å få støvelen behagelig gang etter gang når man åpner spennene i heisen. Støvler uten slik lukking vil ofte la stilongsen og sokken sige ned i støvlen når man åpner opp og beveger seg. Hvis man ikke husker å trekke den opp blir det veldig ubehagelig på slutten av dagen med vanlige støvler..

 

Absolutt en støvel jeg vil anbefale til jibbing hvis den ikke føles for høy på leggen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...