Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilke servicer trenger man da? Trenger man explorer.exe?

 

For meg og 3dtester fungerer det stort sett alltid best å kjøre diag mode, samt ta livet av alt i taskmanager som lar seg knekke, inkl explorer.exe

 

SP er så variabelt at det ikke er moro engang. Men får man dreisen på det så er det nok mer interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årets lengste innlegg?

 

Copy wasa:

 

Dette er innstillingene jeg brukte, det er nok fullt mulig å hente enda mer på å tweake disse innstillingene enda mer. Dette er også kun innstillinger som skal til for å få Copywasa til å fungere og det finnes hundrevis av andre triks og tweaks til super-pi. Men det skal vi ikke ta for oss her. Dette er innstillingene jeg har brukt for å kjøre 32M.

Først litt herjing med Windows.

 

Sett Page file til 512-512 på samme partisjon som du har superpifolderen. Hos meg blir det C:

Enkelte bruker Pagefile på 384-384 og, men det må du nesten teste selv.

 

Deretter åpner du regedit og setter disse innstillingene:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\PriorityControl og sett Win32PrioritySeperation = 102 (høyreklikk og velg ”modify” og skriv inn 66 i ”value data” og kryss av for ”Hexadecimal”)

 

Forrandre også følgende innstillinger i memory management i registry.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management.

ClearPageFileAtShutdown = 1

DisablePagingExecutive = 1

SystemPages = 0

WriteWatch = 0

LargeSystemCache = 1

 

 

Åpne så msconfig og velg BOOT.INI og advanced Options. Der velger du /Maxmem og setter til 632. Her må du nesten og teste litt for å finne den beste settingen. Enkelte bruker 640 og andre igjen bruker for eksempel 620. Jeg fikk klart best resultat på 632.

 

Etter alt dette tar du en reboot og lager deg en stor rar fil, med mindre du har en fra før. Oppskriften på å lage en tom fil er som følger.

 

1. Åpne kommandolinjen

2. Finn mappen/partisjonen filen skal lagres i. Feks D:/

3. Skriv fsutil file createnew ”filnavn” ”Størrelse”

 

Størrelse – 2,5 GB = 2 * 1024 = 2560 MB * 1024 = 2621440 KB * 1024 = 2684354560 bit

 

Etter dette tar du en defragmentering av harddisken og rebooter.

 

 

Og nå til det som er gøy…

 

Sett frekvens på cpu og ram og juster minnetimings osv til det du anser som best. Så starter du superpi. Kjør 16K til du får det laveste resultatet. Så velger du 32m og trykker start. Ikke trykk GO før vi har kopiert alle filene ferdig.

 

Et lite tips: Åpne notepad og skriv start /realtime og link til superpi.exe. Lagre denne som en bat fil, så kjører du denne når du skal starte superpi, så slipper du å sette realtime i task manager hver gang. Dette skal fungere på de fleste programmer…

 

 

Jeg brukte en 2,5GB fil som jeg kopierte fra D: til C:/superpi. Så kopierte jeg fra C:/superpi til D: og til slutt fra D: til C:/superpi igjen.

Mindre fil ga dårligere resultat hos meg, det er en del som bruker en 4GB stor fil i stedet. Men det må du nesten teste for å finne ut hva som fungerer best.

 

Åpne task manager og velg ”Performance” fanen. Poenget nå er å få ”Available” og ”System Cache” feltene i ”Physical Memory” feltet så like som mulig.

Start overføringen av *.rar filen fra D: til superpi mappen.

Vent til den er ferdig og så kopierer du den tilbake fra superpi mappen til D:, bruk cut og paste funksjonen slik at filen bare flyttes hver gang. Dette ser ut til å fungere bedre enn å overskrive filen.

Til slutt flytter du filen fra D: til superpi mappen igjen.

 

Mens du flytter disse filene så vil du se at ”System Cache” og ”Available” blir veldig like. Hvis du velger ”Processes” fanen i ”Task Manager” så vil du også se at de fleste prosessene på maskinen vil miste ganske mye av minnet de bruker. Av en eller annen grunn så får en best resultat jo mindre minne super-pi får her mens du kopierer.

 

Når kopieringen er ferdig så stenger du ned alle explorer-vinduene. Og så venter du til “Available” feltet i ”Physical Memory” slutter å stige. Når det har sluttet å stige (tar ca. 10-15 sekunder) så lukker du også task manageren, og venter enda et par sekunder før du trykker GO på super-pi 32m.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Takk Hifiking. Du skal se word filen min der jeg har prøvd å lage en guide til CDT tweaken. Den er omfattende den. Ikke fungerer den enda heller, så det er noe galt jeg gjør en plass ivertfall...

Veldig bra aspstein, men bare for å pirke på noe: Størrelsen på maxmem, rarfila og pagefile varier etter hvilken SPI man tar(1m, 32m osv), og etter hvor mye ram man har(bare om man ikke bruker maxmem).

Lenke til kommentar
Veldig bra aspstein, men bare for å pirke på noe: Størrelsen på maxmem, rarfila og pagefile varier etter hvilken SPI man tar(1m, 32m osv), og etter hvor mye ram man har(bare om man ikke bruker maxmem).

Og etter hvilken cpu man har hvor, hva slags type ram man har, hva slags harddisk man har osv osv osv... Står jo endel ganger i guiden at alle disse verdiene må en prøve seg frem med. Det er bare 32m jeg har testet ordentlig med de innstillingene der. Men jeg fikk da det beste resultatet på 1M og, men det var forsåvidt bare en kjapp test.

 

Har lagt til i guiden at det er 32m jeg har testet på. Så da burde det meste være greit.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dere som driver med SP, hva med å legge inn Windows Server 2008 Core? Dette er jo kun et tomt skrivebord med et cmd vindu. Ingen startmeny, ingen ting egentlig etter en ren installasjon. Må jo være genialt for SP.

 

Lurer på om 3dmark fungerer. Vista driverne fungerer i allefall på vanlig server 2008. Legger inn dx og man er langt på vei.

 

EDIT: Jeg skal prøve 3DMark nå. Uten OC.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Noen som har testet hvordan superpi reagerer på å bli kjørt fra ramdisk?

 

Selv har jeg tjent noen tidels sekunder på å legge superpi i /dev/shm når jeg kjørte superpi på linux. På stock er vista litt værre enn den minimale 2k3-versjonen jeg kjørte, og mange sekunder bedre enn en litt strippa 2k8. Så langt har jeg best resultat på gentoo med ramdisk og "litt" scheduler-tweaks, ett par sekunder kjappere enn 2k3 server. Husker ikke om det var cedega eller wine jeg brukte, men det var marginale forskjeller.

Lenke til kommentar

Jeg har i alle fall tjent ganske mye på å kjøre superpi fra ramdisk, både på WinXp og win server 2003. Men jo flere andre tweaks man bruker jo mindre effekt tror jeg det har.

 

I benchmarkmiljøet regnes det forresten ikke som "lov" å kjøre benchmarks i linux, er ingen spesiell grunn til det, men det er i alle fall konvensjonen. Men det hindrer uansett ikke deg fra å leke med det ;)

Lenke til kommentar

Skjønner godt at native linux-utgaven av superpi ikke er lov - fikk til 33s med en stock prescott 3.0 med den jo :p

 

Men jeg lurer på hvordan gentoo hadde tatt seg ut på ei av de maskinene som virkelig er klokket godt, selv har jeg merket at med litt lett klokking skal det mye mindre til for at linux nekter å boote :/ Kjørte forøvrig opp vanlig superpi/mod når jeg testet dette sist. dessverre har jeg verken hardware eller tweakeskills til å få noe særlig ut av oppsettet mitt - dårlig 667mhz-minne er jo ikke godt til klokking, spesielt ikke med 4GB totalt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Jeg har i alle fall tjent ganske mye på å kjøre superpi fra ramdisk, både på WinXp og win server 2003. Men jo flere andre tweaks man bruker jo mindre effekt tror jeg det har.

 

I benchmarkmiljøet regnes det forresten ikke som "lov" å kjøre benchmarks i linux, er ingen spesiell grunn til det, men det er i alle fall konvensjonen. Men det hindrer uansett ikke deg fra å leke med det ;)

Grunnen til at det ikke er lov med linux er at det er veldig vanskelig å skille mellom tweak og cheat. Selv så fikk jeg samme resultat i Ubuntu og Win XP 64, og da var XP tweaket til det ytterste, og i Ubuntu var SPI "emulert" gjennom Wine.. Sier vel egentlig bare litt om ytelsesforskjellene mellom OS. Hadde det vært lov å bruker linux, så hadde det ikke vært de som var best å overklokke som hadde fått best resultat, men de som var best å tweake.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

AQ3 med sli: I rivatuner sett "v-sync rendering ahead" til 3 for både opengl og dx. Å sette de til 255 og 9 hjelper i de fleste bencher, men ikke AQ3 med sli.

 

01 med sli: flash klokken til kortene, med den samme biosen på begge kortene, gir deg ca 100+ i nature testen fremfor å bruke rivatuner.

Lenke til kommentar

Nei, kun sli, og kun nature 01. Skjønner ikke helt hva det kommer av, kan være driverne. Så om man enabler "low mipmap" i nvhp så får man syke nature scores. Jeg må kjøre en runde med det for å vise at jeg ikke har brukt det i hovedscoren, får 1529 i nature med nvhp.

 

http://home.online.no/~kesagen/nvhp.jpg

 

Det kan hende det holder med identisk bios, og klokke i rivatuner. Det har jeg ikke tenkt på, ser at jeg klokket 14 mhz på min siste score. Men før jeg la inn den identiske biosen på begge kortene fikk jeg 1100+

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...