rumiti Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hei, noen som har vert borti dette?: For en stund siden kjøpte jeg en ny harddisk på 500 GB som var s-ata 300/2 eller hva det er, men hovedkortet mitt (MSI K8N Neo) Tar bare s-ata 1, men dette skulle funke med å bare flytte på jumperen på harddisken,, det hjalp litt, men maskinen "vil ikke" sammarbeide. Jeg finner (av og til) harddisken, men får ikke formatert den eller noe. Windows bare henger seg, jeg har også prøvd å ta ut den gamle disken min å sette inn kun den nye på 500 GB å ta en vanelig XP installasjon på den, men den henger seg også da me en gang den finner harddisken. Prøvde også live linux versjon knoppix, denne hang seg også med en gang den prøvde å kommunisere med disken, , , , Jeg tror feilen er hovedkortet mitt eller bios eller lignende, For disken funket på maskinen til kompisen min. Vet noen hva som er galt? evt. kan gjøres? Hadde vert veldig takknemmelig om noen viste noe som kunne hjelpe meg Disken er en maxtor hvis dette skal ha noe å si.. ..har også tenkt på om jeg kansje kan gjøre den ekstern, altså legge den i en sånn box med usb tilkobling.. men vet ikke om dette har noe å si .. . . Takker for svar! Endret 21. januar 2007 av rumiti
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hei, noen som har vert borti dette?: For en stund siden kjøpte jeg en ny harddisk på 500 GB som var s-ata 300/2 eller hva det er, men hovedkortet mitt (MSI K8N Neo) Tar bare s-ata 1, men dette skulle funke med å bare flytte på jumperen på harddisken,, det hjalp litt, men maskinen "vil ikke" sammarbeide. Jeg finner (av og til) harddisken, men får ikke formatert den eller noe. Windows bare henger seg, jeg har også prøvd å ta ut den gamle disken min å sette inn kun den nye på 500 GB å ta en vanelig XP installasjon på den, men den henger seg også da me en gang den finner harddisken. Prøvde også live linux versjon knoppix, denne hang seg også med en gang den prøvde å kommunisere med disken, , , , Jeg tror feilen er hovedkortet mitt eller bios eller lignende, For disken funket på maskinen til kompisen min. Vet noen hva som er galt? evt. kan gjøres? Hadde vert veldig takknemmelig om noen viste noe som kunne hjelpe meg Disken er en maxtor hvis dette skal ha noe å si.. ..har også tenkt på om jeg kansje kan gjøre den ekstern, altså legge den i en sånn box med usb tilkobling.. men vet ikke om dette har noe å si .. . . Takker for svar! 7766163[/snapback] Er dette disken din? DiamondMax 11 6H500F0 Var litt lite informasjon her, men prøv å se om du finner noe på disse linkene: http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor....p?&p_faqid=1907 http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor....p?&p_faqid=1939 Endret 21. januar 2007 av Loke_h
rumiti Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Skrevet 21. januar 2007 Ja er den disken,. (hvordan viste du det?? ) Takk for linkene, men de hjalp meg desverre ingenting, lasta ned det programmet Maxtor MaxBlast 4, der stod det at diskene hette det samme, ikke 6H500F0, men et eller annet 6Y200M0, den disken som står i fra før (og funker) . og i "safely remove hardware" står det at begge diskene er på "location 0" får ikke formatert eller noe med disken. ikke med "computer magnament" heller.. .. Den eneste muligheten jeg så som så ut som skulle funke var å kjøpe et s-ata PCI controller kort.. det stod på en av de linkene du ga meg at dette skulle funke uansett. Burde jeg bare gjøre dette? Tusen takk for så fort svar!
Loke_h Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Ja er den disken,. (hvordan viste du det?? ) Takk for linkene, men de hjalp meg desverre ingenting, lasta ned det programmet Maxtor MaxBlast 4, der stod det at diskene hette det samme, ikke 6H500F0, men et eller annet 6Y200M0, den disken som står i fra før (og funker) . og i "safely remove hardware" står det at begge diskene er på "location 0" får ikke formatert eller noe med disken. ikke med "computer magnament" heller.. .. Den eneste muligheten jeg så som så ut som skulle funke var å kjøpe et s-ata PCI controller kort.. det stod på en av de linkene du ga meg at dette skulle funke uansett. Burde jeg bare gjøre dette? Tusen takk for så fort svar! 7771485[/snapback] Det er jo en løsning ja. Se først om du har siste BIOS versjon. Oppdater denne om nødvendig. Drivertrøbbel? http://www.msi.com.tw/program/support/driv...?UID=572&kind=1 Ellers er det vanskelig for meg å si noe sikkert uten å se på pc-en.
rumiti Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Skrevet 22. januar 2007 Lastet ned driveren "nVidia nForce3/4 SATA RAID Driver (For floppy driver)" på den siden du ga meg, dette hjalp meg litt, jeg installerte de i windows ettersom jeg ikke skal ha noe nytt opperativ system på disken, men skal kun bruke den som lagringsplass.. Problemet jeg fikk var at pc'en "henger seg" rett før boot screenen skal komme frem, og jeg må restarte, jeg kommer ikke lenger før jeg tar ut harddisken. Så når jeg har fått startet opp maskina (uten disken i) kan jeg plugge i disken og det dukker opp den "autokjør" boksen som kommer når man stter i en ekstern harddsik eller usb pinne.. Da kan jeg se harddisken og bruke den dette er litt tungvint... Gidder ikke plugge ut/inn disken for vær restart av maskina liksom Og dette viste seg også å ikke funke vær gang Så det er nok ikke helt fikset enda... Men takk for svar!!
wiberos Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 Har du windows på en Sata disk? Har du konfigurert noe av de Sata portene for Raid i bios? siden du har installert de raid drivere? Gå i bios og forsikre deg at ingen port er konfigurert for Raid. -avinstallere raid drivere -oppdatere eller installere de Sata drivere i Windows -etter du har installert Sata drivere, slå av PC-en -kople på den 500 . La jumper på disken slik den var, ikke forandre noe. -starte og i Bios -forsikre deg at den 500GB står ikke øverst på under boot device priority. Øverst der skal være den disken med Windows. -Lagre -ut-og starte på nytt. Er det like ille? får du noe form for feilmeldning? For bare som storage disk, du har vel ikke behov for Blaster prog. Den er tenkt der hvor du skal konfigurere som boot device, og helst for win98 eller Me.
rumiti Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Skrevet 23. januar 2007 hmmm,,, alt er liksom riktig,, Maskinen låser seg bare.. Når jeg starter maskinen når den har vert av stopper den etter den har funnet cd romene når den skal finne harddiskene. Da kan jeg trykke Ctrl + Alt + Delete (restarte) så går den forbi og det står at begge diskene er funnet, Men nå låser maskinen seg rett før boot screenen.. Virker som om jeg må kjøpe en sånn s-ata controller har tenkt å kjøpe denne: S-ATA kontrolleren, virker ikke den grei?? Takk for svar!
wiberos Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Ut fra det jeg registrerer med biosen din, er noe som virker klonete der. Du har ikke svart om du har på systemet ditt, noe som kan være relevant her. Ut fra det jeg registrerer (Hk MS k8n neo (MS-7030)og tenker her, er følgende: -du kan ha tilkoplet 4 enheter på de 2 Ide portene, men jeg tror ikke du kan ha tilkoplet 4 stk Sata disker der som Sata. Uansett om du har fysisk tilkoplet 4 enheter på Ide portene eller ikke, så tror jeg (ikke sikkert men!!) at du kan tilkople 1 disk på Sata 1 eller 2 og 1 disk på sata 3 eller 4, men ikke 2 disker på Sata 1 og 2 eller på Sata 3 eller 4. Og det begrunner med at Sata portene kan ikke definere master og Slave. Dermed må det være slik at Sata 1 eller 2 (hver for seg, kun en av gangen) kan defineres som Master og Sata 3 eller 4 (hver for seg, kun en om gangen) kan defineres som Slave. Men når du konfigurerer noe av Sata portene til raid, blir automatisk antall enheter som du kan ha, både på Ide portene og for Sata, MAX 6 enheter (som jeg tror er begrensning her), siden 2 Sata bortfaller på grunn av Raid. Sata disken din, har lest bruksanvisningen, krever litt mer enn andre disker. Det samme med drivere til kontrolleren konfigurert til Raid. Msi henviser til at for Raid mode, må både raid drivere og sata drivere må lastes under installasjon av Windows. Det betyr for meg at etter F6 tast, må du angi og installere drivere 2 ganger etter hverandre, hvis du forstår meg. I tillegg observerer, at for valg av Bootdevice, du har 2 muligheter. -å taste F11 , like etter start, her kan du velge boot device med f11 igjen, som vil gjelder kun for denne gangen. Dvs. at neste gang du starter opp, vil bios bruker innstillinger som er lagret i Bios. Så F11 fungerer som et valg for å velge bootdevice uten å forandre konfigurasjon som er lagret. Og når du taster ctrl+alt+del og pc-en restarter, og de 2 harddiskene kommer opp, jeg mener at du burde da gå i bios og kontrollere hva det står under: Hard Disk Boot Priority i Advansed BIOS features, og ikke la den starte. Etter at du har sett diskene i lista, bør du gå i Bios. (dvs. ctrl+ for å restarte og Del eller hva det er for å gå i Bios) Det er andre små detaljer i din Bios som virker unødvendig komplisert, men det var det som står ovenfor som ønsket å nevne, uansett om du allerede er klar over, fordi jeg ikke vet …at du er det. (som om hvor kontrollere man Delay for detektering av enheter) Det er ikke noe bastant forslag til løsningen alt dette, eller at det er ikke noe feil, men bare forslag. Hvordan du har installert og hvor Windows, betyr og, en del. Det kan godt være like greit med en kontroller, bare litt usikker rund det med at Hk allerede har problemer med det som er ombord.
rumiti Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk for mye svar!! for se om jeg får fikset det, ellers kan det jo være greit med et kontroller kort alikavel, senere for mer utbygging av plass men jeg for se
rumiti Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Skrevet 28. januar 2007 Hei igjen. nå kjøpte jeg rett og slett bare en disk kontroller, det ble ikke den fra komplett da denne kostet 895,- + frakt = mye. Så fant jeg heller et greit kontrollerkort på Clas Ohlson dette kortet hadde bare 2 s-ata tilkoblinger, men jeg trenger ikke flere. Men ellers så fikset dette kortet problemet mitt med harddisken min, Hardisken funker!! :D Men lurer på et par ting,, hver gang jeg starter maskinen så søker dette kontrollerkortet etter tilkoblede disker. Dette tar litt lang tid, å ettersom jeg vet jeg har den samme disken kun på dette kortet, kan jeg da slå av funksjonen med at den søker på alle de andre portene vær gang?? Og en ting til jeg ikke sjønte helt; det stod 2x s-ata og 1x p-ata(ATA33/66/100/133). Hva er denne p-ata kontakten? Vanelig IDE ? Den var temmelig lik.. Uansett jeg er fornøyd nå som disken fungerer som den skal! takk for hjelpen folkens!
PerB Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Og en ting til jeg ikke sjønte helt; det stod 2x s-ata og 1x p-ata(ATA33/66/100/133). Hva er denne p-ata kontakten? Vanelig IDE ? Den var temmelig lik.. 7818263[/snapback] P-ATA kontakt er en vanlig IDE-kontakt og kan ta opptil 2 IDE-enheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå