PelsJakob Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 Hei. Jeg arbeider med å utarbeide et regneark i Excel som skal regne ut lønn på en gitt dag. Etter endelig å ha fått til problematikken med kvelds- og helgetillegg, er det ett problem som gjenstår: Hvordan kan jeg konvertere tiden mellom to tidspunkter til et desimaltall, slik at jeg kan multiplisere dette tallet med timelønnen? Den eneste mulige løsningen jeg har funnet, er å bruke MINUTE-funksjonen, men det kan da ikke være nødvendig å bruke en så lite elegant løsning? Når man bruker HOUR-funksjonen, får man antall timer, men da regnes kun hele timer med, altså vil 2:30 bli til 2 istedenfor 2,5. Håper noen kan hjelpe meg her.
trn100 Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 Forsøk " =(A1-HELTALL(A1))*24" hvor A1 inneholder tiden som skal konverteres.
Harald Staff Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 dato-tid fungerer sånn hos Microsoft og Apple: 1 er et døgn. Idag + 7 = om en uke. Da er 1 time ikke 1, siden 1 er 24 timer, en time er derimot 1/24. 16:00 er det samme som 16/24. Hvis du vil dette skal være 16, for f.eks. å gange med timelønn, må du gange 16:00 med 24. Altså: Gange tid med 24 så får man desimaltall. 2:30 * 24 = 2,5 HTH. Beste hilsen Harald
trn100 Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 ....og godt nytt år til deg Harald Staff Ikke ofte jeg får anledning til å svare på Excel spørsmål før du har løst det
Harald Staff Skrevet 20. januar 2007 Skrevet 20. januar 2007 Godt nytt år til deg også. Løsningen din er forbilledlig. Jeg tenkte bare å avmystifisere med litt teori, folk gjør ellers så mye merkelig med dato-tid-regning. Beste hilsen Harald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå