Gå til innhold

BSD/UnixBSD som desktop OS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har holdt på med Linux i en liten stund nå men begynner å bli nysgjerrig på BSD operativsystemene. Er BSD noe å anbefale som Desktop OS eller bør jeg holde meg til Linux på den fronten, er det noe BSD leverer bedre enn Linux og hvilken BSD Distro anbefales for en openSUSE/Fedora bruker?

Takk for alvorlige svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette kan jeg si :

- brannmur verktøyet PF er bedre en iptables som linux bruker

- ikke alle BSD fungerer som Desktop , har bare erfaring med PC-BSD og FreeBSD som Desktop , tror også at DesktopBSD ( ment for desktop :p ) og NetBSD fungerer som desktop

- OpenBSD er helt klart bedre til server , brannmur pågrunn av PF , du har også PF til FreeBSD nå om jeg ikke husker feil .

- Det andre som jeg synes er genialt med BSD er pakkesystemet ports , noen BSD'er bruker også pkgsrc .

Endret av ogger
Skrevet

ååå? hva er så genialt med dette pakkesystemet da? Men får jeg tilgang på KDE og de programmene jeg bruker med det? samt Mythtv og diverse linux drivere?

Skrevet (endret)

KDE finnes for BSD. Den mest utbredte BSD-varianten er FreeBSD. Det er også denne versjonen som har bredest støtte. Linux-drivere kan ikke brukes på BSD, men hvis du f.eks. har et skjermkort fra nVIDIA, er kortet støttet da nVIDIA sine FreeBSD-drivere er like oppdaterte og gode som linux-driverne. MythTV er også mulig i FreeBSD, da med Hauppage PVR-kortene. Det finnes guider for dette. De aller fleste programmer du er vant med i GNU/Linux vil også fungere i FreeBSD og er tilgjengelige i ports. Da blir også FreeBSD-spesifikke patcher inkludert. De mest populære programmene kan også skaffes ferdigkompilert gjennom packages. Skulle jeg valgt en BSD-variant, ville jeg helt klart gått for FreeBSD, da denne er modnet gjennom mange år, og FreeBSD Handbook er noe av den beste operativsystem-dokumentasjonen som finnes der ute.

Edit: det ligger over 16000 applikasjoner, bibloteker, verktøyer osv i ports. Alt du gjør, er å gå inn i en mappe og skrive en eneste kommando. Her kommer et eksempel:

La oss si at du vil ha programmet mplayer. Da gjør du følgende.

cd /usr/ports/multimedia/mplayer
make install clean

Da blir kildekoden til mplayer lastet ned, configure-scriptet kjøres, programmet kompileres, pakke blir opprettet og programmet blir installert. ports-systemet har full dependency-håndtering og fungerer veldig bra.

Endret av stigfjel
Skrevet

BSD som desktop. Jo, det fungerer bra det. Nå er ikke maskinvarestøtten på høyde med Linux, men man skal ha ganske ny maskinvare før man får problemer.

Sånn generellt er det ikke store forskjeller mellom BSD og Linux (spesiellt Slackware), kjører man GUI er det som å sitte på en hvilken som helst Linux-maskin.

De mest vanlige variantene er FreeBSD, NetBSD og OpenBSD. FreeBSD og NetBSD er allround BSD'er, disse kjører like bra som desktop og server. NetBSD utmerker seg med enorm støtte for forskjellige arkitekturer, men har dårligere støtte for ny maskinvare en FreeBSD. I enden har vi OpenBSD, denne varianten fokuserer på sikkerhet først, alt annet etterpå. Noe som kanskje ikke gjør den til den mest atraktive kandidaten på desktop, men kjekk å ha som server ;)

Har selv kjørt NetBSD i mange år, mye p.g.a. pakkesystemet pkgsrc. Pkgsrc og Ports er pakkesystem ala Portage (Gentoo), det vil si at de baserer seg på kildekode (men de støtter også binærpakker). Noe som gir økt kontroll over hvordan pakkene blir laget, ulempen er tiden det tar å kompilere. Nå er ikke Pkgsrc/Ports noe unikt bare for BSD. Man kan fint kjøre Pkgsrc i Linux (kjører selv pkgsrc som pakkesystem på alle Slackware-installasjonene mine).

Nå finnes det også såkalte "brukervennlige" varianter av (Free)BSD. Nemlig PC-BSD og DesktopBSD. Tror kanskje disse kan være aktuelle kandidater hvis du bestemmer deg for å prøve BSD.

Skrevet

Jeg vil helt klart anbefale PC-BSD som første steg for deg. Det er en fullverdig FreeBSD 6 installasjon med KDE og mange andre tillegg på toppen. Selv bruker jeg det på laptoppen min og er veldig fornøyd:)

Skrevet

Jeg forstår ikke de som argumenterer for os valg eller distrovalg utfra hvor enkel pakkebehandleren er i bruk. enkelhet er en selvfølge for en pakkebehandler, og alle slike er enkle å bruke!

hva er det som gjør bsd sin firewall bedre enn iptables?

Skrevet (endret)

nå har jeg bare testet PF litt men jeg syntes blant annet at det var lettere og sette opp en iptables , pluss at det er føltes som om det var snakk om mindre og mindre avanserte kommandoer .

jeg har aldri sagt at jeg velger *BSD pågrunn av pakkesystemet ( ports ) men det er en del av det ja .

Jeg synes at *BSD har enorm stabilitet i forhold til mange linux distroer , jeg synes at Ubuntu blir bare dårligere på den delen , jeg merker mer å mer på den maskinen med ubuntu at ting kræsjer . kan ta min Slackware maskin f.eks , jeg behøver aldri og slå den av pluss at det er ikke en eneste ting som har kræsjet på den ( Det kaller jeg stabilitet ) .

Når det gjelder PC-BSD maskinen min så har den hatt kræsj på KDE med det samme installasjonen var ferdig . men jeg bruker ikke KDE uansett så det avinstallerte jeg å installerte Gnome å siden den gang har det ikke vært noe tull med den .

Det går i BSD,Slackware og ubuntu oss meg .

vurderer og kutte ut ubuntu fordi den er så ustabil at det ikke er til og tro . vurderer så å legge in *BSD, Slackware på denne , eller kanskje archlinux på den maskinen i stedet for Ubuntu

Endret av ogger
Skrevet
FreeBSD Handbook er et godt sted å begynne. Der finner du svar på det meste. Forumet her kan være til hjelp. Ellers er www.bsdforums.org et annet hjelpeforum. Men skal du poste noe på bsdforums, er det viktig at du er tydelig og beskriver problemet ditt nøye.
Skrevet

takker for alle svar... Men har fortsatt noen siste spørsmål igjen før jeg prøver meg på FreeBSD.

Angående pakkesystemet Ports så så jeg ingen steder i freeBSD handbook at du måtte gjennomføre en ./configure setning, betyr dette at Ports automatisk finner ut hvilke settings som er best for din cpu(arch=i686 f.eks). En annen ting ang. Ports, ser her at man må inn i directory /usr/bin/Ports/Multimedia/Mythtv også skrive enn make command for å installere/kompilere Mythtv, er det ingen måte å sette noe i que så jeg kan kompilere/installere flere pakker samtidig uten user input? (har jeg misforstått Ports?)

Lurer også på om det er lett å oppgradere FreeBSD fra f.eks 6.1 til 6.2 uten å måtte ty til eksterne medier(CD/DVD) eller om det er best å gjøre det slik. Blir lei av Linux distroer som ikke støttes etter 1 år slik at jeg må formatere og innstalere nyere versjon av distroen(har en del konfigurering av forskjellige programmer som er no herk)...

Og hvordan er Linux støtten i FreeBSD? Fungerer Wine noe dårligere i FreeBSD enn Linux f.eks?

Skrevet

Når det gjelder pakkesystemet:

skal du f.eks. ha programmet mplayer, gjør du følgende:

cd /usr/ports/multimedia/mplayer
make install clean

Da kommer det gjerne opp en meny der du velger det du vil ha, og trykker OK. Da gjør ports resten. Ting som ./configure osv skjer automatisk, og ports takler dependencies.

Angående pakkesystemet Ports så så jeg ingen steder i freeBSD handbook at du måtte gjennomføre en ./configure setning, betyr dette at Ports automatisk finner ut hvilke settings som er best for din cpu(arch=i686 f.eks)

Ja!

Når det gjelder oppgradering, f.eks. fra 6.1 til 6.2 så står det dokumentert i FreeBSD Handbook hvordan du gjør det. Det er mulig å oppgradere uten å måtte formatere.

FreeBSD har linux-binærkompabilitet, og standard i 6.2 er at FreeBSD henter fra Fedora. Har kjørt UT2004 helt glatt i FreeBSD, ser ingen grunn til at Wine ikke skal fungere i FreeBSD. Men igjen, alt dette kan du lese om i FreeBSD Handbook, som jeg linket til i min forrige post.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...