Gå til innhold

Scythe Ninja eller Shogun?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er den stolte eier av en Intel Core Duo 2 E6600 som jeg kjører på 2.8GHz med stock cooler. Bruker en Abit AWD9 og 2GB Corsair TwinX XMS2 Pro (4-4-4-12), og jeg lurer på om jeg skal gå for en Scythe Ninja eller en Scythe Shogun. Shogunen ser jo helt fantastisk drøy og herlig ut, og jeg har ingenting imot å bruke penger på en slik penisforlenger. Såfremt den faktisk gir resultater ... er Shogunen verdt de ekstra grunkene, eller kan jeg likegjerne gå for en Ninja?

 

Jeg bruker maskinen min primært til ymse Adobe-programmer som Photoshop og Illustrator, og skal begynne med 3D på skolen til høsten. Dermed trenger jeg et steinsolid system som ikke kan finne på å hekte selv om jeg kjører opp prosessoren til 3.4GHz eller så. Vil jeg klare å oppnå det på noen av disse kjølerne? Jeg har ikke opplevd noen problemer med å kjøre 2.8GHz på stock-kjøleren, så jeg har visse forventninger. Kan jeg vente å få dem innfridd?

Endret av SHDR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er fritt valg uansett: Kjøp Tunic Tower 120. Hvis hovedkortet går med på 400 MHz FSB, og strømforsyningen holder, så er jeg hellig overbevist om at du når 3,6 GHz med den kjøleren. Jeg kjører på 3,2 GHz med en relativt kjip NorthQ 3312BLA, og det er fjellstabilt.

 

EDIT: 400 MHz FSB kan du teste med en gang: dropp multiplier til 7 og jekk FSB opp mot 400. Tar forbehold om at 975X ikke støtter nedjustering av multiplier...

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Håhåhåhhåhå. Den Tuniq-affæren så ufattelig rå ut. Målene ser ganske greie ut også, så det er vel liten fare for at jeg ikke får den inn i kassa mi. Den var til og med billigere enn Shogunen jeg vurderte til å begynne med.

 

La oss se ... E6600-en har multiplier på 12, right? Hvis hovedkortet mitt tåler å dyttes opp til 320x12 har kommer jeg til å glise bredt. Lenge. Hvis den klarer opp til 340x12 kommer universet til å kollapse inn i seg selv og forme seg på nytt med prosessoren min som sentrum.

 

Likandes. Noen andre gode løsninger folk kan anbefale? Jeg har ikke helt budsjett til vann, så det er fortsatt luft vi prater.

Lenke til kommentar

De Noctua-ene var ... rimelig hardcore balledyre. Men de så jo igjen mektig hardcore ut på alle andre punkter også, så da er det kanskje verdt pengene.

 

FrostyTech hadde et rimelig uoversiktelig testsystem, dog. Jeg aner ikke hvordan den kjøleren der vil funke på E6600-en min, men sannsynligheten er vel god for at den kommer til å røske godt til der også.

Lenke til kommentar

Har en Ninja + selv, og må si jeg angrer litt. Ville valgt en Big Typhoon om jeg kunne valgt på nytt. Dette fordi juggernaut-kjølerne har viften på siden og følgelig ikke kjøler hovedkort/chipset, noe som Big Typhoon gjør. Skal du ha en metallklump-kjøler anbefaler jeg Ninjaen da den er best tilpasset passiv kjøling. Planlegger du universets undergang gjennom blodtrimming vil du uansett måtte ha vifte, og da er det klart best å ha en som også kjøler hovedkortet ettersom du skal øke NB ganske betydelig.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Thermaltake Big Typhoon eller Sonic Tower bør funke meget bra. Selv kjører jeg Big typhoon og er kjemefornøyd, kjøler ekstremt bra.

7745643[/snapback]

 

 

Jeg hadde under ingen omstendighet valgt Ninja.. det er iallfall sikkert.. Har testet denne over en stund nå, og denne kjøler markant dårligere enn eksempelvis Noctua eller Zalman 9500. Tuniq Tower som er foreslått tidligere i denne tråden er et meget godt valg.. Noctua NH12 er heller ikke dumt..

Har også testet Sonic tower.. og er meget fornøyd med dette også.. men summa summarum.... Tuniq tower...

Lenke til kommentar
Håhåhåhhåhå. Den Tuniq-affæren så ufattelig rå ut. Målene ser ganske greie ut også, så det er vel liten fare for at jeg ikke får den inn i kassa mi. Den var til og med billigere enn Shogunen jeg vurderte til å begynne med.

 

La oss se ... E6600-en har multiplier på 12, right? Hvis hovedkortet mitt tåler å dyttes opp til 320x12 har kommer jeg til å glise bredt. Lenge. Hvis den klarer opp til 340x12 kommer universet til å kollapse inn i seg selv og forme seg på nytt med prosessoren min som sentrum.

 

Likandes. Noen andre gode løsninger folk kan anbefale? Jeg har ikke helt budsjett til vann, så det er fortsatt luft vi prater.

7746453[/snapback]

 

E6600 har en multiplier på 9. Standard busshastighet er 266 MHz. På noen hovedkort kan multiplieren settes ned til 7. Anandtech testet Tunic på et 680i SLI, så da bør den passe på nesten alt av hovedkort.

Lenke til kommentar
Jeg hadde under ingen omstendighet valgt Ninja.. det er iallfall sikkert.. Har testet denne over en stund nå, og denne kjøler markant dårligere enn eksempelvis Noctua eller Zalman 9500. Tuniq Tower som er foreslått tidligere i denne tråden er et meget godt valg.. Noctua NH12 er heller ikke dumt..

Har også testet Sonic tower.. og er meget fornøyd med dette også.. men summa summarum.... Tuniq tower...

7746749[/snapback]

 

Har du prøvd Thermalright Ultra 120 ? Er på utkikk etter beste vifteløse kjøler for min

AMD Athlon 64 X2 3800+

Lenke til kommentar

Ni ganger multiplier? Litt synd. Det bringer meg likevel opp i en ganske raus hastighet med intet mindre enn femti prosent overklokking om hovedkortet mitt overlever 400MHz.

 

Forresten ... dual-channel DDR funker ved at RAM-bussen og CPU-bussen er synkronisert, right? Vil jeg merke noen svekkelse av ytelsen til RAM-en min om jeg setter opp divideren på den slik?

Lenke til kommentar
Thermaltake Big Typhoon eller Sonic Tower bør funke meget bra. Selv kjører jeg Big typhoon og er kjemefornøyd, kjøler ekstremt bra.

7745643[/snapback]

 

 

Jeg hadde under ingen omstendighet valgt Ninja.. det er iallfall sikkert.. Har testet denne over en stund nå, og denne kjøler markant dårligere enn eksempelvis Noctua eller Zalman 9500. Tuniq Tower som er foreslått tidligere i denne tråden er et meget godt valg.. Noctua NH12 er heller ikke dumt..

Har også testet Sonic tower.. og er meget fornøyd med dette også.. men summa summarum.... Tuniq tower...

7746749[/snapback]

 

De er nok lagd for litt forskjellige bruksområder, Ninjaen har ganske langt mellom vladene på kjøleren,noe som tyder på at den er lagd for vifter som går sakte, dvs adekvat kjøling med minst mulig flow, de med tettere finner er nok bedre egnet for mye kjøling (under gunstig flow)(?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Støtter opp om ATWindsor sine synspunkt.

 

Ellers er Digit-Life sin test interessant. Her kommer Scythe Ninja ut bedre enn Shogun når det gjelder kjøelegenskaper, og bedre enn Thermaltake Big Typhon, Sonic Tower og Zalman 9500.

 

Husk at Noctua sine nye kjølere ikke er med i testen, og separate tester gir disse meget gode resultater.

 

Men Ninja er nok typisk kjøleren for stille maskin og midt på treet klokking.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...