Gå til innhold

Bytte bank, trenger råd?


Dirtydozen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å bytte bank, håper noen som har litt kunnskap om privatøkonomi kan svare på innlegget.

 

Jeg er 22 år, fast jobb.

 

Inntekt: ca kr 14-15 000 etter skatt

Lån: kr 40 000 i forbrukslån

Sparing: Sparer i hovedsak kun på BSU, ellers ingenting, prøver å konsentrere meg om å betale ned forbrukslånet istedenfor.

 

Bruker Sparebanken Vest, men er ikke fornøyd med gebyrer, service og vilkårene.

 

Jeg har i tillegg konto i skandiabanken som er en bra bank, billig i bruk og bra service, men den har ikke bsu sparing og jeg har hørt at det er lettere å få lån i en "vanlig" bank.

 

Slik jeg ser det er det tre alternativer:

-Bytte til en annen bank, forslag?

 

-Bytte til skandiabanken permanent

 

-Bytte til skandiabanken midlertidig og bruke den banken frem til jeg er mer etablert og ta stilling til om jeg skal bytte til en "vanlig" bank når jeg skal ha huslån etc.

 

 

Jeg kommer til å jobbe fast, men i perioder studere, så jeg vil ikke ha en etablert økonomi og behov for huslån før om noen år. Jeg ønsker å ha det så billig så mulig per i dag, men ikke om det går utover mulighet til å få lån seinere. Har hørt så mye om at et godt kundeforhold er gull verdt og at det ikke er bra å bytte bank etc.

 

På forhånd takk for tilbakemeling på posten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skandiabanken får BSU om kort tid. Dei prøvelanserte før jul, men hadde litt trøbbel med webløysinga så dei tok det ned og skal lansere på nytt når det blir stabilt.

 

Mi historie om lån:

Kjøpte hytte i fjor, og måtte ta opp lån. Var gjeldfri frå før og har fast inntekt av brukbar storleik (iallfall meir enn nok til å betale dette lånet, ikkje så stor hytte). Innhenta tilbod frå DnBNOR og Skandiabanken. I DnBNOR har eg hatt eit kundeforhold i 29 år, i Skandiabanken vel 4 år. Dei stilte akkurat same krav til dokumentasjon, eigenkapital osb. men DnBNOR sitt tilbod hadde 0.75 prosentpoeng høgare rente, samt fakturagebyr. Så mykje er eit langt kundeforhold verdt for DnBNOR, så da valde eg sjølvsagt Skandiabanken.

 

Det kan stille seg litt annleis dersom du har spesielle finansieringsbehov, f.eks må låne meir enn 80% av kjøpesum, driv eigedomsutvkling og må ha store lån og den type ting. Da kan det nok vere greit å ha ein kundekonsulent som kjenner deg og din økonomiske situasjon godt. På same vis dersom du treng spesialrådgivning, da er det greit å ha ein filial å gå til.

 

Men som normal personkunde med hus- og billån er eg av den oppfatning at bankar som Skandiabanken gjev eit betre tilbod. Har no sletta alle kontoar i DnBNOR.

 

"Godt kundeforhold" er mest ei myte. Bankane er interessert i framstå som kundens beste venn, men det er pengane som tel til slutt uansett. Dersom eg om nokre år tek kontakt med DnBNOR med ei pen lita formue på nokre millionar og seier meg interessert i å bruke banken vil eg truleg få eit betre tilbod enn "gamle" kundar, fordi dei da vil auke marknadsandel, forvaltningskapital og inntekter, medan ein gammal kunde berre opprettheld status quo.

 

[dette framsto kanskje som angrep på DnBNOR og reklame for Skandiabanken - det er ikkje meint slik. DnBNOR er ein forretningsbank som satsar meir på bedrifter og investering enn personkundar, så det dei gjer er logisk og truleg bra for bisnissen. Det fins alternativ til Skandiabanken og, noko som kanskje kan vere lurt for sin sart sjel med mykje sparepengar, da ein ikkje får dekka meir enn 250.000 dersom Skandiabanken går konkurs - mot 2 mill. i ein norsk bank.]

Lenke til kommentar

..."Godt kundeforhold" er mest ei myte....

7764475[/snapback]

Feil. Jeg jobber selv i bank, og kan bekrefte at det i aller høyeste grad hjelper å ha en god historikk i banken! Og bare så det er sagt, så jobber jeg ikke i DnB...

7770187[/snapback]

Dette er feil! Bankene kunne ikke gitt mer blaffen i hvor lenge du har vært kunde...

Kan ta et eksempel med meg selv. Jeg har vært kunde i DnBNor noen år og ønsket meg et etableringslån nå når jeg skulle flytte for meg selv, fikk til svar at dette ikke var mulig osv (uten noen grunn). Tok da kontakt med Nordea og spurte om et tilbud der ifra, noe jeg da fikk med lån og all ting. Så mye var det "langvarige" kundeforholdet verdt :ermm:

Lenke til kommentar

Skandiabanken er ok til bruk, men ikke til sparing. Renten deres ligger ca 1 prosentpoeng under bankene med høyest rente. Jeg har derfor en bank til sparing, og Skandiabanken til bruk. Skandiabanken er egentlig ikke veldig bra til bruk heller lenger, men jeg gidder ikke styre med å få nytt kort. Hadde byttet til Yabank hvis ikke det hadde vært for at de krever at jeg oppgir sivilstand, og jeg av prinsipp aldri oppgir personlige opplysninger som ikke burde være relevante for saken.

Lenke til kommentar

..."Godt kundeforhold" er mest ei myte....

7764475[/snapback]

Feil. Jeg jobber selv i bank, og kan bekrefte at det i aller høyeste grad hjelper å ha en god historikk i banken! Og bare så det er sagt, så jobber jeg ikke i DnB...

7770187[/snapback]

Dette er feil! Bankene kunne ikke gitt mer blaffen i hvor lenge du har vært kunde...

Kan ta et eksempel med meg selv. Jeg har vært kunde i DnBNor noen år og ønsket meg et etableringslån nå når jeg skulle flytte for meg selv, fikk til svar at dette ikke var mulig osv (uten noen grunn). Tok da kontakt med Nordea og spurte om et tilbud der ifra, noe jeg da fikk med lån og all ting. Så mye var det "langvarige" kundeforholdet verdt :ermm:

7772753[/snapback]

Da kan jo jeg (som blir litt over middels innhabil her) gratulere med ett godt valg... Det jeg mente var selvsagt der tallene ikke er helt overbevisende. Da kan lokal kjennskap til kunden være veldig positivt (eller negativt). Kjennskap til foreldre kan og spille inn!

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Min erfaring er at lokalbanken er best på alt bortsett fra lønnskonto. Min lokalbank er en liten fillial av Sparebank 1 Nord-Norge. Selv bor jeg i Drammen. Jeg har lønnskonto i Skandiabanken. Betingelsene for huslån, forsikringer og BSU er suverene fra lokalbanken - jeg får langt bedre betingelser enn det som er oppgitt på Sparebank 1 Nord-Norges internettsider, og langt bedre enn jeg har fått tilbud om fra noe annet sted :) Jeg er overbevist om at dette skyldes langvarig kundeforhold, og at de bankansatte kjenner både meg og min familie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...