Gå til innhold

FAQ rundt feil på telefoner og dine rettigheter


Anbefalte innlegg

Jeg har kopiert direkte fra lovdata bare så du vet det. Hvis du leverer en tv på service får du en tv til utlån. Du kan ikke forvente å få en 42" som utlånstv da dette blir en veldig dyr kostnad for butikken kontra å låne ut en på 26".

Samme når det gjelder mobil. Heldigvis står det i loven at forbrukeren kan ikke bare kreve og kreve. Forhandleren kan faktisk si nei hvis de er tomme, for å ta en mobil til 1.700 kr. å låne den ut til 10 stykker er en urimelig kostnad kontra en vanlig utlånsmobil som koster dem 10-20 kr. per kunde. ;)

Jeg vil hevde at du er på jordet med hva som kan kalles en urimelig kostnad veid opp mot at avhjelp skal skje med minst mulig følger for kunden. En kostnad kan kun være urimelig hvis den sees i forhold til noe, og å regne 10-20kr per kunde i lånetelfeon når det er snakk om et produkt som koster over 100 ganger mer er bak mål. Jeg skal gjerne innrømme at Tv-eksempelet er søkt, og haddde gladelig tatt imot en 26" til låns, men ikke en 14" svart/hvitt. Forskjellen mellom telefoner man leverer inn og lånetelefonen man får er ofte like stor.
Det at du mener at å sende den inn 2. gang er urimelig... hvor backer loven deg opp på akkurat dette? Norge har verdens beste kjøpslov og vi klager og syter for det.

Andre land har stort sett 2 år på alt av produkter og spør om å få en lånetelefon i andre land...

Andre land er fullstendig uinteressant. Hvor backer loven meg ikke opp på en maks grense på to uker? (Det er tiden uten telefon, og ikke antall servicer jeg er opptatt av.). Si tre eller fire uker da, poenget mitt er at 2x3 uker på service= seks uker uten telefon, og man ender til slutt opp med å ha den mer på service enn i hånda. Det er urimelig.

 

Bump!! meget bra FAQ...syntes den burde vært sticky grunnet uvitenheten til veldig mange forbrukere på akkurat dette feltet. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Nokia 6110 Navigator vil ikke lenger fungere sammen med sim-kort. Jeg har sjekket at det ikke var sim-kortet, men telefonen det var noe feil med, så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med saken. Telefonen er kjøpt på komplett.no (15.06.07) og derfor lurer jeg på om jeg må sende telefonen dit og eventuelt om jeg må betale noe for reperasjonen.

På forhånd takk for gode svar.

 

ps: Har også kontaktet Nokia for 1-2 uker siden uten å få noe svar fra de

Lenke til kommentar
Min Nokia 6110 Navigator vil ikke lenger fungere sammen med sim-kort. Jeg har sjekket at det ikke var sim-kortet, men telefonen det var noe feil med, så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med saken. Telefonen er kjøpt på komplett.no (15.06.07) og derfor lurer jeg på om jeg må sende telefonen dit og eventuelt om jeg må betale noe for reperasjonen.

På forhånd takk for gode svar.

 

ps: Har også kontaktet Nokia for 1-2 uker siden uten å få noe svar fra de

 

Kontakt komplett, får returnummer, er feilen dekket av reklamasjon eller garanti så skal ikke dette koste deg noe.

Lenke til kommentar
Min Nokia 6110 Navigator vil ikke lenger fungere sammen med sim-kort. Jeg har sjekket at det ikke var sim-kortet, men telefonen det var noe feil med, så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med saken. Telefonen er kjøpt på komplett.no (15.06.07) og derfor lurer jeg på om jeg må sende telefonen dit og eventuelt om jeg må betale noe for reperasjonen.

På forhånd takk for gode svar.

 

ps: Har også kontaktet Nokia for 1-2 uker siden uten å få noe svar fra de

 

Kontakt komplett, får returnummer, er feilen dekket av reklamasjon eller garanti så skal ikke dette koste deg noe.

 

Du har også mulighet til å levere telefonen direkte til et verksted, men her mister du muligheten til å få en lånetelefon da dette er forhandleren som solgte deg telefonen som skal stå for.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg kommer med noe som er spurt om før.

Jeg fikk låne en gammel Siemens uten kamera og jeg leverte inn en Sony Ericsson K800i til reperasjon. Burde jeg ikke ha krav på å få låne en med like funksjoner?

Nei, det har du ikke krav på. Det du har krav på er å få låne en mobil som dekker de elementære behov. Det er å ringe og å sende sms.

Hvordan kan butikken avgjøre mine elementære behov? Jeg har jo kjøpt en telefon som dekker mine elementære behov, det gjør ikke lånetelefonen.

 

F.eks. er telefonen min IP54-godkjent. Jeg jobber på en veldig støvete arbeidsplass, og trenger en støvsikker telefon. Jeg bruker også e-post, kanskje like mye som SMS, i allefall til viktigere ting enn SMS. Når lånetelfonen ikke har disse funksjonene begrenser det jo bruken min.

 

Er det noen butikker som tilbyr greie lånetelefoner. Forventer selvsagt ikke top notch, men mer enn en jalla-telefon (Nokia 5100) fra 2003.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg kommer med noe som er spurt om før.
Jeg fikk låne en gammel Siemens uten kamera og jeg leverte inn en Sony Ericsson K800i til reperasjon. Burde jeg ikke ha krav på å få låne en med like funksjoner?

Nei, det har du ikke krav på. Det du har krav på er å få låne en mobil som dekker de elementære behov. Det er å ringe og å sende sms.

Hvordan kan butikken avgjøre mine elementære behov? Jeg har jo kjøpt en telefon som dekker mine elementære behov, det gjør ikke lånetelefonen.

 

F.eks. er telefonen min IP54-godkjent. Jeg jobber på en veldig støvete arbeidsplass, og trenger en støvsikker telefon. Jeg bruker også e-post, kanskje like mye som SMS, i allefall til viktigere ting enn SMS. Når lånetelfonen ikke har disse funksjonene begrenser det jo bruken min.

 

Er det noen butikker som tilbyr greie lånetelefoner. Forventer selvsagt ikke top notch, men mer enn en jalla-telefon (Nokia 5100) fra 2003.

 

Hvor du jobber er strengt tatt ikke avgjørende for lånetelefonen. Da begynner vi å nærme oss diskusjonen for hvorvidt næring skal spille en rolle i forbrukerkjøp, noe det egentlig ikke gjør. Jeg har for så vidt tirret på meg noen her tidligere når jeg sier dette, men enn så lenge står jeg på at arbeidsplass ikke er relevant for lånetelefonen sine egenskaper.

 

Elementære behov er jo i ordet, elementært, ergo basisfunksjoner. Når det gjelder lånetelefoner så er vel dette en så økonomisk risk at med de marginer noen lever med så kan de ikke gi bedre enn det, og strengt tatt ville det overraske meg om noen kunne finne en slik butikk.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jag har säkert missat nåt inlägg men jag tänkte komma med några inspel.

 

Skillnaden på garanti och reklamation?

En garanti ska ge dig bättre rättigheter än det lagen ger dig. Det är inte bra nog att en garanti ger samma rättigheter som Forbrukerkjøpsloven.

I praktiken betyder det att under garantiperioden så påtar sig säljaren bevisningen och efter utgådd garanti är det förbrukaren som måste bevisa.

 

Låneprodukt?

Lämnar du in en telefon till reparation, så får du också låna en telefon (med mindre säljaren har telefoner tillgänglig). Svårare än så är det inte. Självklart är det kjipt om du lämnar in din N958gb och får låna en Siemens CX75, men du får erbjudande om en lånetelefon. Man behöver heller inte tacka ja till erbjudandet.

 

Hvis man etter 3 (eller 4) gangs reparasjon får en ny telefon og velger å ta en annen modell istedet (som de fleste gjør) så vll det telle som heving av kjøpet og kjøp av nytt produkt, dermed har man garanti/reklamasjonstid som et nykjøp.

Om du får en ny telefon ifrån verkstad/producent så räknas inte det som heving av köp. Forbrukertvistutvalget har fastslått att det rör sig om ett avhjälpningsförsök. Dock fick kunden en ny, samma modell i denna saken.

 

Och för guds skull folk! Spara på kvitteringar och verkstadsrapporter. Butiken har inget ansvar att finna fram kvitteringar eller verkstadsrapporter åt dig.

 

Som sagt inledningsvis, jag har säkert missat nåt vesentligt i diskussionen men jag blir vidare.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Spørsmål: Lurer på hvordan det er om jeg ikke kan fremvise kvittering og selger/verksted/produsent spør etter den ved reklamasjon og heving av kjøp?

Tlf er levert inn på et annet sted enn solgt og forsåvidt reparert flere ganger gjennom dem uten original kjøpskvittering.

Har mobilprodusent rett til å avvise reklamasjonen uten denne kvitteringen?

Er det opp til hver enkelt kunde å bevise når og hvor tlf er kjøpt? Lurer litt på dette i og med at tlf er reparert flere ganger og alle ganger levert gjennom en annen butikk en der den er kjøpt. Hverken butikk eller verksted lagrer slike kjøpskvitteringer, spesielt ikke om den er kjøpt andre steder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

En ting som kan være viktig å understreke (som mange forbrukere ikke tenker over) er at innholdet på telefonen man leverer på service ikke er dekket av garantien, og at det er kundens ansvar å ha backup av alt som måtte være viktig.

 

Er stadig ute for kunder som blir sure for å måtte betale for at det skal tas backup av innhold før eventuell reperasjon/SW-oppgradering.

 

For meg hadde det vært utenkelig å ikke ha en oppdatert backup av viktige ting til en hver tid. Fikk nettopp bruk for dette, da HTC Touch Diamonden min døde på fredag. Bare å hive SIM-kort over i E51-en min, slenge inn noen innstillinger, og vips var alle kontakter, mail, kalender, osv på plass!

 

Selv om man ikke har en exchange-mobil, kan man bruke tjenester som telenor mobilsync, og zyb.com.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...