Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf II fusker...


roffert

Anbefalte innlegg

Har en Golf II 88 med 1,8 mono-jetronic motor. Har hatt problemer med tomgang på varm motor lenge, men for noen uker siden (i skikkelig nullføre/slapsevær) var det full stopp... Ville ikke trekke i det hele tatt, selvom den såvidt starta. Verkstedet mente det var kontakten på tenningsmodulen og rensket opp denne. Noe som hjalp en hel del men fortsatt går den dårlig på tomgang og når man bremser på giret. Byttet tenningsmodulet (med et annet brukt riktignok...) og renset alle kontakter og koblinger ved "hjernen" (boksen som sitter under tenningsmodulen oppe på høyre side). Dette hjalp også litt, men nå starter den mye dårligere enn før!! Skal kikke på membranen mellom manifold og "forgasser" + vakumslanger men jeg mistenker at det er noe elektronisk.

 

Kan WV kjøre selvdiagnose uten at det koster skjorta?? Vet noen hva en ny "hjerne" koster? Ettersom det sorte plastdekslet over tenningsmodul og "hjerne" har vært sprukket har det nok vært litt fuktige arbeidsforhold der... har forresten bytta alt av plugger, ledninger, rotor og fordelerlokk samt bruker kondensfjerner.

 

alle tips og teorier mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du starter på forgasseren må du forsikre deg om at tenningen er i orden, fordi det her er raskest å gi diagnosen "frisk".

 

Kobl fra vakuum på fordeleren. Bruk en strobolampe og sjekk at bilen tenner riktig.

 

 

Coilen har du ikke sjekke. Kan godt være denne. Ta en coil fra en annen bil og sjekk.

 

Et tips også er å titte oppi motorrommet i totalt mørke. Da kan du se om det er overslag. (Du ser små blåe lyn. Pass pølsefingrene. Er 20KV spenneing i tenningsanlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis du gir meg motorkoden din kan jeg hjelpe deg å lese av evt.feilkoder. Hvis motorkoden din er "RP" må jeg vite om du har Mono-jetronic A2.2 eller Mono-motronic.

Følgende motor koder er tilgjengelige på din bil: 1P, GU, GX, HV, PF, RD, RH, RP og RV.

Dessuten må jeg vite om du har katalysator.

Lenke til kommentar
Før du starter på forgasseren må du forsikre deg om at tenningen er i orden, fordi det her er raskest å gi diagnosen "frisk".

 

Kobl fra vakuum på fordeleren. Bruk en strobolampe og sjekk at bilen tenner riktig.

 

 

Coilen har du ikke sjekke. Kan godt  være denne. Ta en coil fra en annen bil og sjekk.

 

Et tips også er å titte oppi motorrommet i totalt mørke. Da kan du se om det er overslag. (Du ser små blåe lyn. Pass pølsefingrene. Er 20KV spenneing i tenningsanlegget.

7737202[/snapback]

 

yep - skal få tak i en strobolampe. Men ettersom den går perfekt på litt turtall og under belastning (når den først har starta altså...) tenkte jeg at dermed er tenningen grei. Men det er kanskje feil...

Lenke til kommentar
Hvis du gir meg motorkoden din kan jeg hjelpe deg å lese av evt.feilkoder. Hvis motorkoden din er "RP" må jeg vite om du har Mono-jetronic A2.2 eller Mono-motronic.

Følgende motor koder er tilgjengelige på din bil: 1P, GU, GX, HV, PF, RD, RH, RP og RV.

Dessuten må jeg vite om du har katalysator.

7738926[/snapback]

 

 

Hei og takk for tilbudet! Det er en RP motor og den har katalysator. Men hvordan finner jeg ut om det er mono-jetronic A2.2 eller Mono-motronic...? Mener de kalte den mono-jetronic på norsk bildelsenter i Lier... På selve gassern står det bare Bosch... I serviceheftet står det 66Kw/GKAT/4+E/RP/4t hvis det gjør deg klokere....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jetronic har 2 hjerner, motronic har kun 1 hjerne. Dette er forskjell på men kan legge ut selvdiagnosen til jetronic. Se vedleggene, her står alt om selvdiagnose til jetronic. Lykke til!

 

Edit: glemte å legge ved figur 2...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Jetronic har 2 hjerner, motronic har kun 1 hjerne. Dette er forskjell på men kan legge ut selvdiagnosen til jetronic. Se vedleggene, her står alt om selvdiagnose til jetronic. Lykke til!

 

Edit: glemte å legge ved figur 2...

7743000[/snapback]

 

 

kjempefint - takk for hjelpen! Kikker på det i morgen

Lenke til kommentar
Jetronic har 2 hjerner, motronic har kun 1 hjerne. Dette er forskjell på men kan legge ut selvdiagnosen til jetronic. Se vedleggene, her står alt om selvdiagnose til jetronic. Lykke til!

 

Edit: glemte å legge ved figur 2...

7743000[/snapback]

 

 

 

Da har jeg kjørt diagnosen etter beskrivelse og det funka veldig bra! Bortsett fra at feilmeldingen jeg fikk var 4x4 blink noe som betyr "ingen feil registrert"....! Det betyr vel at innsprøytingssystemet og motorstyringsmodulen er friskt og at jeg kan konsentrere meg om tenningsanlegget... eller spare til ny kjerre...takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar
min golf døde når jeg bremset under nedgiring pga hull i vakumslange til bremsekraftforsterkeren

7773921[/snapback]

 

skal sjekke den ja. Men den går også veldig ujevnt på tomgang når motoren har blitt varm. Når den er kald går den som en kule/klokke/katt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...