Gå til innhold

Få er politisk aktive - grunner/konsekvenser?


Anbefalte innlegg

Hah, undommer flest syns politikk er drittkjedelig. Ikke rart, er det? Slik som det er i Norge, er det bare ett gedigent rot. Å finne seg ett parti man kan støtte, er for meg helt umulig, alle partiene har ting jeg liker, og ting jeg ser på med stor avsky. Alle uten unntak.

7831262[/snapback]

Men det blir umulig å finne partier man kan støtte 100%, i så fall må hver og en starte sitt eget parti, som igjen har ganske lite for seg ;)

 

Jeg vil si det er bedre å stemme på et parti som du støtter 70%, enn å ikke stemme, og det igjen resulterer i at et parti du ikke støtter i det hele tatt kommer til makten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Hva kan være grunnen til at "så få" er aktive i politiske partier og organisasjoner?
Jeg tror det har både med likegyldighet og følelsen av hjelpesløshet.

 

Vedrørende hjelpesløshet, så legger jeg det meste av skylden på byråkrati og sentralisering.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Hah, undommer flest syns politikk er drittkjedelig. Ikke rart, er det? Slik som det er i Norge, er det bare ett gedigent rot. Å finne seg ett parti man kan støtte, er for meg helt umulig, alle partiene har ting jeg liker, og ting jeg ser på med stor avsky. Alle uten unntak.

7831262[/snapback]

Det går helt fint å være interessert i politikk selv selv om man ikke støtter/er med i noe parti, så det at mange syns politikk er kjedelig kommer nok av andre grunner.

 

Selv om du ikke finner noe parti du er helt enig med må du som cp-nilsen bare finner det partiet du føler deg mest enig i. Og selv om du føler deg alt for uenig med alle og ikke syns et eneste parti fortjener din stemme er det selfølgelig ikke en grunn for å ikke stemme. For den beste måten du kan uttrykke din mening med er ved å stemme blankt.

Lenke til kommentar

Latskap og troen på at samfunnet styres av seg selv er nok den største grunnen til at vi har så mange sofavelgere. Selv har jeg noen venner som skal flytte til sørligere strøk dagen de blir atten, så de driter i det meste norske, særlig politikken. :ermm:

 

Er da ikke så farlig at få er aktive i politiske organisasjoner? Viktigste er vel at partiene formidler handlingsprogrammene og at velgerne har innsyn i de forskjellige partienes ideologi.

Lenke til kommentar

1) Hva kan være grunnen til at "så få" er aktive i politiske partier og organisasjoner?

 

Politiske systemer, saksgang, og kompleksitet rundt opplegget gjør at folk ikke orker å sette seg inn i det. Du skal kunne litt før du skjønner hva i huleste politikerene og andre synsere mener.

 

Skal du ha en mening om en sak, så må du begrunne det. "Jeg er for gasskraft". Da skal du kunne forsvare det med masse bra argumenter som bør være dekket av fakta, kilder og anna piss om noen skal gidde å høre på deg. Kan du ikkje svare for deg så blir du ein dust. Du blir regelrett overkjørt om du ikke har gjort den enorme jobben med å forsvare en mening.

 

Tidkrevende. Sette seg inn i ting tar tid. Få folk til å høre på det du har å si tar tid.

 

Dårlig betalt. Politikere i norge får jo lønn, men mye er den ikke. Sett i forhold til arbeidsmengden du burde ha gjort så er den latterlig. Mye kjeft får du og. Gjør du jobben din, så blir det lite takk og belønning. Folk er interessert i å gjøre minst mulig.

 

Din stemme teller 1 .... av hvor mange? Er du ikke en motivator + organisator + agitator + leder, så teller den fortsatt stusselige 1 stemme. Hvorfor bry seg når andre gjør jobben? En stemme fra eller til...

 

Vi har det forbanna godt. Altså nok av ting å henge seg opp i norge as ... men kom igjenn da ... who cares ... de bagatellene får sånne forståsegpåeere ta seg av. Vi har ingen store seriøse problem i norge som engasjerer massene.

 

2) Hvilke konsekvenser/negative følger kan det ha at så få er avktive i politiske partier og organisasjoner?

 

På kort sikt ingen egentlig. Er folk fornøyd så er de fornøyd.

 

På lang sikt så kan vi få en anti kultur som man ser i usa f.eks. De har nok av problemer, men det går sport i å la vær å bry seg fordi de har ikke tiltro til systemet. Der er forøvrig 1 stemme mye mindre verdt enn her i norge, for å ikke snakke om et betydelig mer komplisert politisk inngrodd system.

 

Når det blir mange nok som gir blanke, så får man nettopp udugelige politikere, gjerne i dårlige politiske systemer som burde vært reformert for lenge siden. Slik kan man skape et miljø hvor en person eller en mindre gruppe mennesker sitter å styrer på en måte som ikke er representativt for hva befolkningen står for ... og det er ikke demokratisk...

Lenke til kommentar

Tror ikke at det er for liten forksjell mellom partiene som sådan, men folk orker ikke å sette seg inn i det. Kjenner ikke en kjeft som har lest et partiprogram en eneste gang. de gidder ikke.

 

En annen ting er at du vil aldri finne at partiet støtter alle dine meninger, så du må liksom finne det som er nærmest. Det gjør det enda mer uinteressant egentlig, spesielt om du har masse meninger da, for da kan det være sånn at det kolliderer for mye uansett hva parti du henger med.

 

La oss si du er ja til eu, da er det kjipt å være i et parti som ender opp med nei til eu ... åssen forsvarer du det?? Du kan jo melde overgang til et annet parti, men er du interessert i karriere så er jo det noe du IKKE skal gjøre.

Lenke til kommentar

Mange gir nok opp å involvere seg fordi det virker så håpløst. Det er lett å få inntrykk av at samme hvor mye man kjemper og om man skulle få sitt parti på tinget så skjer det lite eller ingenting fra eller til uansett. Slik virker det på utsiden i alle fall, selv om det er en langvarig prosess å endre på et land. Jeg kunne ønske jeg kunne mer om politikk, men er lite motivert til å ta initiativ.

Lenke til kommentar
Istedet for å engasjere seg i politiske og samfunnsmessige ting velger folk heller å feste å gi faen. Er nå mitt inntrykk. Selv er jeg med i et Ungdomsråd, og har aldri vært mer fornøyd!

7887258[/snapback]

 

Man kan da feste og gi faen samtidig som man er politisk aktiv, jeg skal selv melde meg inn i unge hoooyre :D:p

Lenke til kommentar
Istedet for å engasjere seg i politiske og samfunnsmessige ting velger folk heller å feste å gi faen. Er nå mitt inntrykk. Selv er jeg med i et Ungdomsråd, og har aldri vært mer fornøyd!

7887258[/snapback]

 

Man kan da feste og gi faen samtidig som man er politisk aktiv, jeg skal selv melde meg inn i unge hoooyre :D:p

7901791[/snapback]

 

Mange på skolen min har meldt seg inn i unge høyre, flertallet utelukkende grunnet "statusen" det gir å være medlem, siden det er høyre vi snakker om, altså. I ettertid har ingen av de jeg kjenner hatt noen som helst kontakt med unge høyre siden de meldte seg inn.

 

Kan dette tyde på at få er politisk aktive, selv om man evt er medlem i et av partiets grupper?

Lenke til kommentar
1) Hva kan være grunnen til at "så få" er aktive i politiske partier og organisasjoner?

7728013[/snapback]

Jeg gidder hvertfall ikke engasjere meg, rett og slett på grunn av at hver gang man diskuterer politikk ender man opp i krangler, og man blir uglesett. Man kan bli 'mobbet' på grunn av sine meninger, noe som ikke er artig i lengden samme hvor dårlige argumenter motparten kommer med. Diskusjoner med "folk flest" er også utrolig lite givende, ettersom mange gjerne er veldig bastante selv om de ikke har noe mer å støtte opp meningene sine med enn at de kommer fra partiet som foreldrene har stemt på i alle år. Å diskutere med folk som er blottet for logikk er også ganske kjedelig, da blir det ikke til at noen lærer noe av hverandre. Så "folk flest" er hovedgrunnen til at jeg ikke gidder å holde på med politikk.

 

En annen ting er det Darkslayer nevner om kompleksitet og trege prosesser, det er et godt poeng.

 

2) Hvilke konsekvenser/negative følger kan det ha at så få er avktive i politiske partier og organisasjoner?

7728013[/snapback]

Et dårligere samfunn enn vi kunne ha hatt, enkelt og greit.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...