Gå til innhold

TEST: Acer TravelMate 8215WLMi


Anbefalte innlegg

Kabinettet er ikke bare forholdsvis solid, det er nok det mest solide av "vanlige" bærbare pcer. Kabinettet er det samme som Acer Ferrari 5000-serien

 

 

Nå kan jeg ikke si at noen Acer kabinett jeg har vært borti kan kvalifiseres som solide. Selv ikke topp modellen Ferri er solide sammenlignet med andre merker der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har veldig lyst på denne PCen, men det skjermkortet som den bruker har vært ute på markedet en god stund nå. Hadde Acer klart å putte i ATI Radeon X1800 eller X1900 så hadde jeg kjøpt den med en gang.

Et veldig hopp i grafikk ytelse på de nye skjermkortene.

 

Noen som har peiling på om dette kommer til å skje?

Lenke til kommentar
Har veldig lyst på denne PCen, men det skjermkortet som den bruker har vært ute på markedet en god stund nå. Hadde Acer klart å putte i ATI Radeon X1800 eller X1900 så hadde jeg kjøpt den med en gang.

Et veldig hopp i grafikk ytelse på de nye skjermkortene.

 

Noen som har peiling på om dette kommer til å skje?

7733524[/snapback]

 

X1800 og X1900, eventuelt Go 7800, Go 7900 bruker alt for mye strøm for at den kan passe i kabinetter med 15" skjermer. X1700 og Go 7700 derimot vil fungere.

 

Det har blitt en endring med tanke på skjermkort i bærbare de siste årene fra å ha 2-3 modeller fra ATI og Nvidia som passer i alle maskiner fra 14 til 17" til å differensiere skjermkortene ut i fra størrelsen på maskinen.

 

I dag er det et par produsenter som klarer å få inn Go 7300/7400 og X1300/X1400 inn i en maskin med 12-13" skjerm. på 14" finnes det et par med opp til X1600/X1700 og Go 7600/7700. Jeg har ikke sett noen med raskere grafikk på 15,4" enn grafikkbrikkene som også finnes til 14". På 17" kan man få X1800/X1900, Go 7800/7900/7950.

 

Men som vi også skrev i testen så er det ikke bare grafikkbrikkene som utgjør forskjell i ytelse. På bærbare står man ganske fritt til å velge klokkehastighet på både GPU og minne til skjermkortene slik at ytelsen kan variere mye selv om den samme grafikkbrikken er brukt.

Lenke til kommentar
Ulempen med en 7200 disk er at den eter batteri, som jeg gufler i meg smågodtt. Og det vil si fort....

7732288[/snapback]

 

er vel litt overdrevet å si. Jeg har en 100gb 7200rpm-disk i ei maskin som klarer godt over fire timer i normal bruk, og denne maskina har ikke ett spesielt stort batteri eller spesielt strømgjerrig maskinvare ellers.

 

Å flytte <>-tasten må vel være noe av det latterligste Acer kunne funnet på? er klar over at brukere av engelske tastatur er vant til å finne disse symbolene i dette området, men samtlige andre produsenter (og andre Acer-modeller) har jo klart å få disse på rett plass på norske tastatur? Om jeg skulle vurdert denne maskinen (hvilket jeg faktisk gjorde ett øyeblikk, i hvertfall når jeg så grafikkytelsen) så er dette nok til at maskina er helt uaktuell for meg som bruker disse symbolene ofte.

Lenke til kommentar
Acer Travelmate 8200 er ikke populære på min jobb. Problem og rare løsninger. Masse bluescreen. Noen har har gitt opp og byttet til Dell etter 6mnd. Andre jeg spør får jeg bare "Ikke kjøp" som svar

7748545[/snapback]

Har hørt noen tilsvarende kommentarer på 820x serien. Men tror klart vi skal vente litt før man trekker slike konklusjoner på 8215.

 

Mener å huske at det var en god del forskjell i erfaring mellom ulike generasjoner av 800-serien også.

 

Selv bruker jeg fremdeles min mer enn 4 år gamle TM 624LC.

Lenke til kommentar

Har hatt nøyaktig denne modellen i lengre tid nå, og jeg har et par ting å føye med:

 

- SPDIF støttes ikke av driverene, selv om det er kontakt for det foran.

- Det er en svakhet i isoleringen av lydkortet (produksjonsfeil på en rekke av disse) som gjør at du kan høre strømlyd i høytalerene / lydkortet, hver gang du trykker ned en tast.

- Webcam softwaren konflikter med forskjellige program.

- Knappene ved mousepaden er veldig dårlige, etter kun 1 måneds bruk har de enten sluttet å "klikke" eller blitt betraktelig dårligere på en rekke av disse maskinene.

- Intel Pro Wireless driveren som følger med (Acer OEM) fungerer utrolig mye dårligere enn Intels orginale drivere.

- Home / End / Delete tastene ligger utrolig dårlig til, for den som måtte bruke disse..

 

Hvis jeg skal vende det blinde øyet til alle fabrikasjonsfeilene, som gjør at jeg må sende inn maskinen for at de skal "oppgradere" den etter kun 3 måneder, så er den en helt _grei_ maskin.

 

 

Kjøpte en dell maskin for halvparten, med litt dårligere oppløsning og skjermkort (ellers like specs), tror jeg heller vil anbefale den.

 

edit: Lysstyrken ja. Det hadde jeg nesten glemt. Den er ikke akkurat kvass. Det er levelig, men jeg må ha den på full gnukk, selv på batteristrøm for at den skal være noe å se på.

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar
Jeg kan iallefall gå god for maskinen :)

 

 

Jobber hos Acer Norge som tekniker, og denne maskinen har en utrolig lav feilrate.. Forsåvidt en fryd og skru på også egentlig..

 

 

Loves it!

7734274[/snapback]

 

Du skal sikkert få skru på en del maskiner av denne typen fremover.. Med tanke på isoleringsproblemet på disse..

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte også en 8215 wlmi med 2 Gb ram i fjor, fikk den 25 sept, og den har hele tiden hatt samme "skavankene" som nevnt ovenfor. Igrunn ble jeg litt skuffa i forhold til den gamle TM804LCi som jeg kjøpte for 4 år siden, den har stått på døgnet rundt siden jeg kjøpte den og aldri hatt et feilslag, det var derfor jeg igjen kjøpte en toppmodell fra Acer....

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...